Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsakosthållning
Läst 1114 ggr
Syntium
1

Vegansk kattmat

Idag lärde jag mig att det finns ett företag i Australien som gör vegansk djurmat. Ja, för katter också…
Är nog ingen bra idé för hundar (gissar jag) men jag är rätt övertygad om att det är dåligt för katter. Är inte vitlök giftigt för katter? Men de rekommenderar i alla fall att man kollar kattens urin för ph-värde två gånger om året. 🙄

https://veganpet.com.au/vegan-cats/

"I'm too old for this shit."

Fridaaaa
11

Helt sjukt! Och inte lagligt att ge i Sverige då enligt lag ska man ge artanpassad kost vilket inte det är.

Ja vitlök är giftigt plus att katter är renodlade köttätare.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
10

Det är smartare att vi människor äter vegetariskt, om vi vill minska mängden djurlidande i världen, än att vi gör katter till veganer…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
2

#1: Är det verkligen så i Sverige? Jag tänker på andelen spannmål i många av kattmats sorterna som säljs här…. Eller är det så att det inte kontrolleras?

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Syntium
4

#3 Tänker att det isf är reglerat, att det inte får var hur mycket spannmål som helst för att vara kattmat.

Syntium
2

Men att det antagligen får vara mer än det borde

Pia-69
0

#5: Ja, så är det nog, man borde höja kravet på köttmängden i kattmat till 100% kött tycker jag!

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[Moon AppleGrey]
1

Ja, jag är själv vegan och jag tycker som så att om man inte är beredd att ge djuren den mat de behöver så ska man inte ha några (köttätande) djur alls.

Nu orkade jag inte läsa hela texten, men, stod det verkligen att "maten" de håller på att få fram innehåller vitlök??
Är de på riktigt? 😶

Fridaaaa
2

#6 Ja tycker jag med! Då tex spannmål inte är hälsosamt för katter
(egentligen inte torrfoder heller)

Uppkatten
7

Samtidigt måste vi komma ihåg att katter alltid har fått i sig små mängder spannmål, då de äter fåglar, möss osv. Så, små mängder spannmål får nog ändå anses höra till en artanpassad kost för djurslaget katt.

Katter gillar ju också att plocka i sig gräs och annat som växer ute (och nej, alla katter spyr inte upp detta). Så att katten är en ren köttätare håller jag inte med om.

Torrfodrets roll är omdiskuterad, samtidigt är jag förvånad över att det inte finns fler vetenskapligt välgjorda studier som visar på att det faktiskt skulle vara skadligt (om det inte har kommit något nyligen?). Har en veterinärkompis som säger att det är svårt att avråda kattägare från att ge katterna torrfoder, då hon hittar väldigt lite vetenskapligt stöd för det.

Dock är det ju fullt rimligt att anta att det inte kan vara bra för katten med torrfoder, p g a dess låga vatteninnehåll i kombination med kattens dåligt utvecklade törstreflex etc.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
1

Va..? Varf….? VA?!
Varför ge sitt djur vegansk mat?! Vilket vansinne! Katter behöver kött, de är rena köttätare! Snacka om vansinne….

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Fridaaaa
2

#9 Det är nästan obefintlig mängd, och ofta lämnar katter magarna.
Torrfoder ökar risk för njur&urinproblem, diabetes och belägg på tänderna. Samt omöjligt att göra som är utan onödiga tillsatser för katter.

Uppkatten
6

#11 Vi har ju haft den här diskussionen tidigare, och i varje litet djur som katten äter kan det finnas spannmål. Det blir en del över en vecka, en månad eller ett år.

Hittills har jag inte träffat någon kattägare till utegående katt som instämmer i att de lämnar magarna. De äter istället allt. Och jag har pratat med rätt många nu.

Ja, vi tror/anser att torrfoder har alla de här baksidorna, men vad vi fortfarande efterlyser är seriösa vetenskapliga studier som visar detta. Och där flera studier kommer fram till samma resultat.

Fridaaaa
2

#12 Blir som sagt extremt lite, nästan obefintligt. I torrfoder finns det mycket mer spannmål eller andra onödiga utfyllnader, så går inte ens att jämföra med.

Läs om igen. skrev att de OFTAST lämnar magarna. Pratat med många med och många som säger samma sak att de ofta hittar magsäcken efter katternas måltider, och gör vi också ofta i trädgården, så tvistat där. Men oavsett är det extremt lite mängd jämfört med det som finns i foder med spannmål.

Det finns forskning som visar hur dåligt torrfoder är för katter.
Det är inga åsikter eller "vad man tror", sedan om man inte vill lära om och tro på forskning som gått framåt - ja det är upp till var och en

Finns ingen anledning att ge torrfoder till sin katt. Torrfoder kommer aldrig mer komma in i vårat hus. Glad att så många fler skippar torrfoder och övergår till färskfoder, mush, barf och blötmat.

Kattpatrullen
5

Jag har läst, och hört, att katter i det vilda (som ju verkar vara idealet att utforma katternas diet på (enligt vissa) oftast åt betydligt mer insekter än större bytesdjur som råttor, sorkar o.s.v. Det borde ju innebära att det idealiska kattfodret även borde ta detta i beaktande. Det är dock inget som nämns särskilt ofta i debatterna såvitt jag kan se.

Katter vill ju gärna äta ofta, helst ca 16 gånger om dygnet. Teorin som jag har läst hört är alltså att de 9 av 10 av dessa "måltider" åt (/äter) gräshoppor, trollsländor o.s.v.

Precis som för oss människor har ju våra tamkatter helt andra förutsättningar än sina förfäder. Det finns ju vissa som förespråkar stenålderskost för oss människor men också många som inte gör det.

För mig personligen känns det helt givet att katter skall ha en kost som är köttdominerad, men det känns också lite fåfängt att tro att vi vet allt som finns att veta om deras idealiska kost eller att den inte skulle ha förändrats alls med katternas utveckling och förändrade situation (generellt).

Fridaaaa
1

#14 Myt att katter gärna vill småäta så ofta. Katter behöver inte äta så ofta eller ha fri tillgång. Torrfoder och fri tillgång är två bidragande faktorer till att så många katter är överviktiga idag.

Syntium
2

#12: Jaha, jag trodde det var ganska vedertaget att torrfoder inte var bra. Att det ger njursten och är ungefär som att bara äta chicken nuggets. Sen finns det väl mindre dåliga torrfoder men på det stora hela trodde jag det var bäst med blötmat/mush. Om nu katten äter det vill säga.

Syntium
1

#7 Ja, jag ska dubbelkolla vid tillfälle men är rätt säker på att det stod vitlök

Catlady91
3

#15: för det första, torrfoder är inte så farligt som du vill få det att verka. Min katt äter enbart torrfoder, hon vägrar något annat. Jag har provat mush, barf, blötmat m.m. Men hon vill bara ha torrfoder. Jag har frågat flertalet veterinärer om detta, och de säger att det inte alls är farligt för en katt att äta torrfoder, så länge de dricker den mängd de ska.

Var jourhem till en katt som fick sina tänder rengjorda, och det upptäcktes då också att några tänder skulle behöva dras vid ett senare tillfälle. De var dåliga, och han hade ont. Jag frågade då om jag skulle byta till blötmat, men det skulle jag absolut inte. ”Torrfodret hjälper till att hålla tänderna rena, så det hjälper bara nu när vi gjort rent dom. Om han inte äter, så byt till blötmat. Men annars torrfoder” var djursjukvårdarens ord.

Catlady91
4

#15: och katter vill inte småäta? Min katt får sin fulla dagsranson på morgonen, och då går hon och äter lite nu och då. Förutom när vi har jourkatter, då vill de gärna stjäla. Då får hon två gånger om dagen, men småäter fortfarande.

[Moon AppleGrey]
2

#17: inte klokt, och jag förstår verkligen inte varför en del vill ge sina katter sånt. 🤨

Uppkatten
11

#13 Jag anser också att katten är en köttätare och att man bör hålla nere på torrfodret. Jag anser dock inte att katten faller död ner om den luktar på, eller äter viss mängd torrfoder, vilket vissa verkar tro.

Jag håller med om att torrfoder sannolikt inte är bra för t.ex. kattens njurar och urinvägar.

MEN jag vill få se seriös forskning på det, och upprepade studier som visar samma sak.

Du hänvisar ofta till forskning i de här sammanhangen, men jag kan inte påminna mig om att du en enda gång har länkat till seriös forskning som styrker det du säger?

#14 Jag håller helt med om att katten även är en insektsätare. Och vad jag förstår så är foder för t.ex. hund på väg, baserat på just insekter. Så det är nog bara en tidsfråga innan vi serverar våra katter det som köpe-mat.

#15 Vad har du för referens på att det är en myt? Jag vet att det finns någon hyllad kvinna på FB som har en massa idéer om hur katter ska äta, och som höjs till skyarna, men där man verkligen undrar vad hon har på fötterna… Hon hävdar att katter bör äta typ 1 ggr per dygn, och att det är OK om de äter stora måltider t.om. mer sällan än så. Är det hennes galna råd du förlitar dig på? Eftersom katter äter smått, såsom insekter, möss och småfåglar så behöver katter i det fria äta en hel del gånger om dygnet i det fria för att få i sig tillräckligt. Du kan prova att själv räkna på vad en katt behöver få i sig enligt foderförpackningarna och sedan räkna ut hur många möss/insekter osv katten behöver få i sig för att täcka den mängden mat. Katten som jagar själv har därtill en energiutgift som måste täckas.

Övrigt: Omkring 80 % av katter/hundar har i studier visat sig äta gräs utan att kräkas upp det. Studier har visat att det är helt normalt att katter i det fria äter gräs. Det anses vara nedärvt.

Man kan inte säga att katten är en ren köttätare när den regelbundet äter smådjur som har spannmål i sitt mag- tarmsystem. Däremot kan man ifrågasätta hur mycket spannmål som är hälsosamt för en katt.

Uppkatten
4

#20 Läs lite på torrfoderpåsarna så kommer du att hitta många udda och spännande ingredienser i kattmaten…

Catlady91
3

Uppkatten, riktigt bra skrivet! Håller med dig till fullo!
Insekter är ju bevisat flertalet gånger innehåller mycket protein, så om min katts mat skulle innehålla delvis insekter som skulle jag bli glad. I Thailand äter man insekter, det har thailändska vänner sagt till mig. Det är mycket protein, och inte så äckligt som många tror.

Att en katt skulle bli dödligt sjuk av torrfoder har jag väääääldigt svårt att tro också. Däremot kan man undra vad som händer när de kommer ner i deras magar. Jag gav torrfoder i liiiiten mängd till första kattungen jag tog hand om, och hans mage svällde upp som tusan direkt! Så nog tror jag att torrfoder sväller i magen, och mat som sväller i ens mage är ju inte särskilt bra. Men jag vet inte så mycket om detta, vara sådant som veterinärer berättat för mig.

Min katt äter ENBART torrfoder, för hon vägrar äta annat. Jag har provat, tro mig. Hon äter inte ens godis som är för mjukt. Så om jag ska köpa nytt godis till henne, så måste jag känna på bitarna för att se om de är hårda eller mjuka. Köpte dyrt godis en gång som skulle innehålla mycket kött. Tänkte att det vore något att ge henne ibland, som lyx. Hon ratade det totalt, för det var för mjukt. Hon blir 4 till sommaren, och det är inga som helst fel på henne.

Däremot den jourkatt jag har hand om nu fick torrfoder förr, och blev aldrig mätt. Hon stal av min katts mat, och min katt är så snäll så hon backar bara. Jourkatten tuggade till och med sönder en plastbytta med kattgodis i, för hon var så hungrig. Då rekommenderades jag mush, så jag provade det. Det gjorde ingen skillnad. Hon slänger i sig sin mat, sen går hon till min katts skål och äter hennes också. Vi ska in insluter av månaden och se om det kan vara något medicinskt. Hon är nyligen kastrerad, så veterinären ville vänta med utredning tills hon läkt riktigt 😊 nu äter hon torrfoder igen, då hon enligt veterinär inte ska äta mush nu när hon är kastrerad. Hon slänger i sig sin mat, sen går hon och skriker efter mer….

Syntium
2

#7 Nu har jag kollat lite nogrannare och det verkar inte vara att maten innehåller vitlök men att man kan krydda maten med vitlök för smak. Det står också att katter föredrar "savory" (vad det nu heter på svenska) smaker framför sött. Men det är väl för att katter inte ens kan känna sött? Man kan också lägga till en buljongkub för smak (det borde väl vara för salt för katten?) Katter uppskattar också (tydligen) potatismos, rivna morötter, pasta med tomat eller krämig sås. Till kattens favritfrukter hör melon, banan, päron och bär (men egentligen vilken frukt som helst som är mogen)….

Här kan man läsa om man är nyfiken på vad kattmaten de säljer innehåller. Det är i alla fall taurin i.
https://veganpet.com.au/product-information/#cat-food

Jag förstår inte riktigt argumentet för att en köttätare ska äta veganskt. De skriver "In the making of this quality product, no animal has suffered." Men katten kommer (antagligen) lida om den äter det?

Kattpatrullen
3

#15 Myt säger du, baserat på vad? Notera också att jag aldrig hävdat att katter BEHÖVER äta 16-18 gånger om dygnet utan bara att jag läst att det var/är så katter äter i det vilda.

Det är intressant att hävda att vissa behov och beteenden från innan katter domesticerades är livsviktiga (att "enbart" äta kött) medan andra (att äta små mål ofta) är myter.

Jag tror som sagt att en kött/protein-baserad diet är det bästa även för dagens domesticerade katter men jag tror också att det behövs mycket mer forskning för att vi säkert ska veta vad som är allra bäst.

Syntium
0

Det jag förstått är problemet med torrfoder är väl att om katten inte dricker tillräckligt så kan den få njursten. Hur får man en katt att dricka ordentligt? Någon nämnde att deras törstreflex inte är så stark.

Uppkatten
4

Om katten äter både torrfoder och blötmat får den i sig en del vätska via blötmaten.

Många säger att "men min katt dricker så bra".

Träffar jag en katt som dricker "bra" så tänker jag direkt att den måste vara njursjuk… eller något (då njursjuka katter dricker massor)… Men sanningen är nog att katter är olika "bra" på att dricka, men att katten är gjord för att få i sig vätska ffa från bytesdjur.

En del katter dricker bättre om de t.ex. får tillgång till en vattenfontän.

Uppkatten
2

Finns en studie från 1981 om katters ätbeteende. Lab-studie. Köpemat.

Katter som åt torrfoder drack mer än de som åt blötmat.

Men det totala vätskeintaget var ändå högre för katter som åt blötmat.

Katter som åt torrfoder och katter som åt blötmat åt lika ofta (16 mål/dygn).

Uppkatten
0

Här är det en kvinna som kollat lite på det här med insekter i kattfoder, ifall någon vill läsa mer. Verkar vara någon typ av studentarbete, men det går säkert att hitta spännande referensartiklar osv i hennes referenslista.

https://stud.epsilon.slu.se/14666/11/__ad.slu.se_common_bibul_slub_Arkiv_AVD_Vet_Kom_Publicering_epsilon_examensarbeten_examensarbeten19_Wennman_E_190609.pdf

Uppkatten
0

"Plantinga et al. (2011) visade i sin studie att dieten hos ferala katter runt om i
världen består av upp till 6 % insekter", skriver hon i sitt arbete.

Uppkatten
3

Hittar det här också (på annat håll på nätet): "According to the National Research Council’s Nutrient Requirements of Dogs and Cats, feral cats eat about 8 to 12 meals in any given 24 hour period".

• Redigerat 2022-01-17 20:04 av Uppkatten
[Moon AppleGrey]
1

#24: om man säger att man ska "savor the food" så betyder det att man ska njuta av maten.

Verkar iallafall inte klokt att de menar att man ska krydda den med vitlök. 🙄

Ja, precis och som jag nämnde tidigare i tråden så är jag själv vegan men jag skulle aldrig tänka tanken att ge min katt vegansk mat.
Hon är ju katt!

• Redigerat 2022-01-17 22:24 av [Moon AppleGrey]
[Moon AppleGrey]
0

Vill också ha mitt ord med i laget här angående hur ofta katter äter…

Min äter sin dagsranson av blötmat på fyra gånger.
Omöjligt att få henne att äta mer på en gång än så.
Och ja, hon är en av de som vill ha torrfoder, i synnerhet på natten.
Så det att katter inte vill småäta?
Tja, stämmer inte på henne iallafallo
Hon är f.ö normalviktig, och har alltid varit det sedan hon kom hit för 6 1/2 år sedan.

Syntium
0

#32 Jo jag vet vad savory betyder, kom inte på svenska uttrycket. Man menar ju mer mat-mat i motsats till dessert och sötsaker.
Men OT ^^

[Moon AppleGrey]
0

#34: Jo.
Tror inte att det kan beskrivas mycket närmare än vad jag nämnde.
Ibland är det svårt med engelska ord och uttryck.
Man vet precis vad som menas, men att förklara det på svenska? Näe. 😅

Iallafall så är det inget fel med att ge katter smaker de tycker om, men då bör man ju också välja en som inte är giftig för dem.

[Tismon]
1

Hejhej kan inte alls särskilt mycket om katters näringslära. Är mest nyfiken. Hundar kan ju vara allergiska mot köttprotein t ex och om jag inte har fel var det en av anledningarna till att vegetarisk hundmat skapades från början. Kan katter vara allergiska mot köttprotein? Är det ok då att ge dem vegetarisk kattmat?

Hade aldrig gett en fullt frisk katt vegetarisk mat men frågar bara av nyfikenhet om det är något som förekommer?

[Moon AppleGrey]
1

#36: aldrig hört talas om att katter kan vara det, däremot är det en del som blir dåliga av kyckling.

Uppkatten
3

#36 Katter kan vara allergiska mot t.ex. fisk eller kyckling. Tål katten inte en viss proteinkälla så ger man inte ett veg-foder utan ett hypoallergent foder, alternativt ett foder med en proteinkälla som katten tål. Det kan t.ex. behöva vara ett slags kött som katten inte ätit tidigare. Typ kängurukött, älg osv. Som jag förstått det.

• Redigerat 2022-01-18 05:54 av Uppkatten
[Tismon]
2

Aha okej då förstår jag. Tack för svar :)

EquusCaty
1

Helt sjukt, jag köper kattmat med lite morot i eller broccoli och mina katter gillar det men vitlök…. Det är ju giftigt för katter

Tjena^^

Syntium
1

#41 Ja, de verkar inte ha så mycket kunskap om vad katter ens tål. De räknade som sagt upp frukter men att alla mogna frukter går bra… Citrusfrukter är väl också giftigt för katter?

Hittade för övrigt det här genom reddit, där det var en som skulle adoptera en katt. Hen hade sagt till rumskompisen att den skulle ge denna veganmaten men väl på katthemmet sa den att katten skulle få Hills. Så den visste ju liksom att det här var nog inte helt rätt.

Uppkatten
2

Katter är känsliga för lök och de kan bli förgiftade av ca 5 gram lök per kg kroppsvikt. Vitlök uppges kunna vara upp till 5 gånger giftigare ä...
EquusCaty
0

Tack

Tjena^^

Randomel93
3

#21: Jag har också tidigare här bett om att få se forskningsunderlagen på att torrfoder är så farligt men då fick jag inga svar och inga länkar..

Jag prövade söka själv och kom till en studie av SLU från 2017 om jag minns rätt där dom kanske ser ett samband till diabetes men att det är alldeles för tidigt att säga och behövs fler studier..
Alltså hittar jag personligen inga underlag på påståendet att torrfoder är farligt, men om folk hittar underlagen så får dom gärna länka mig.

Uppkatten
0

Vad man skulle önska är en review-artikel skriven undet de senaste 5 åren ca. Kanske finns det någon?

Kattpatrullen
2

Jag tycker att den här artikeln (skriven 2019) är informativ gällande katter och debatten blöt/torr mat. Jag vet ingenting om artikelförfattaren annat än det som framgår där men jag tycker personligen att hon belyser flera viktiga frågor och poänger. Finns också flera referenser för den som är intresserad av att läsa vidare.

https://www.veterinarypracticenews.com/cats-and-food-september-2019/

"Is feeding canned or dry food better for cats?" Cat lovers—and many veterinarians—often have strong and absolute opinions on this question.
Uppkatten
2

46 Intressant! Men osäkert om det blev lättare att mata katten 🤣. Men jag håller med artikelförfattaren om att forskningen är tämligen motstridig . Det är den bild jag också fått.

Högt proteininnehåll belastar ju tex njurarna. Läste tom en studie som framhöll att torrfoder är bäst för njurarna. Men - en studie är en studie, och kan ej ses som sanningen.

Hade varit intressant att veta författatens bakgrund.

Kattpatrullen
2

#47 Precis. Det är just därför jag tycker att artikeln är bra. Den belyser många av frågetecknena som finns och tar upp argument både för och emot olika dieter på ett relativt opartiskt sätt. Sedan får vi alla försöka bilda oss en egen uppfattning om vad som är sant och inte och framför allt vad som är bäst för våra egna djur utifrån deras förutsättningar med hälsa och preferenser.

En veterinär sa till mig en gång att katter bryr sig inte alls om vad det smakar, de äter bara för näringens skull. Det har (framför allt en av) mina motbevisat många, många gånger. Så preferenser ska inte heller föraktas. ❤

Uppkatten
4

Min erfarenhet är att katter är finsmakare och ofta väldigt selektiva med vad de äter. Synd att författaren inte gick in på det här med råfoder.

Uppkatten
1

Det är också ledsamt om man inte kan komma närmare än så här, för det enda vi vill är ju att ge våra katter så bra mat som möjligt…

[Tismon]
3

Har också hört en massa "katter mår bäst av blötmat/rått" men inga belägg. Inga belägg på att torrfoder skulle vara farligt men ändå pratar man om torrfoder som om det vore cyanid. Var i alla fall så i en fb grupp som jag var medlem i förut. Är det inte viktigare att katten äter och att den individuella katten mår bra av det fodret? Alla människor mår inte bra på enbart en särskild diet utan vi har ju olika bakterieflora i våra tarmar och olika förutsättningar för att smälta olika mat, det borde väl också vara så för katter? 🤔

Fridaaaa
1

#51 Vem har skrivit att torrfoder är farligt? Ohälosamt och farligt är inte samma sak.

Uppkatten
4

#52 Synonymer till ohälsosam är t.ex. osund, skadlig, farlig, osanitär, hälsovådlig, hälsofarlig, sjukdomsbringande mm….

Fridaaaa
1

#53 Behöver inte betyda farligt nej

Kattpatrullen
7

#52 Ohälsosamt och hälsofarligt torde väl ligga ganska nära i betydelse ändå… Om man påpekar att något är ohälsosamt innebär det väl bl.a. att det ökar risken för sjukdomar (ohälsa) och det är väl (iaf potentiellt) farligt?

Uppkatten
3

I en uppsats vid SLU kommer uppsatsskrivaren fram till följande: "Resultatet från litteraturstudien visade på att de fördelar som nämns till följd av att utfodra med råfoder ofta är av anekdotisk karaktär och saknar i stor utsträckning någon vetenskaplig evidens".

[Tismon]
1

#52: Jag sa fb grupper

Maleficum
1

#21: Inget om katter men det finns redan ett svenskt företag som tillverkar hundfoder baserat på insekter https://sv.petgood.com/
Går det bra för dem kanske de börjar med kattfoder också? Vem vet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Insektsbaserat hundfoder med vitaminer & mineraler från grönsaker, frukter & superfoods! 94% mindre koldioxidutsläpp. Kvalitativt hundfoder med insektsprotein!
Uppkatten
1

Inte än - men skriv upp dig på intresselista här! 🐱
Silvestris
0

#58:

Concept for Life har ett allergifoder för katt baserat på insektsprotein. Har inte provat det, men ser det som positivt att det finns foder med ovanliga proteinkällor till de katter som har foderallergi. Har provat deras våtfoder baserat på häst och det gick hem hos katterna iaf.

Silvestris
7

Angående vegansk kattmat finns det ganska många sorter, men som kattägare i Sverige bör man tänka efter både en och två gånger innan man bestämmer sig för att göra sin katt till vegan då vi har fall som anmälts till Länsstyrelsen och där Länsstyrelsen bedömt att det inte är förenligt med svensk lagstiftning att ge katter vegansk kattmat: https://www.expressen.se/nyheter/hans-katter-far-inte-vara-veganer/

Tycker själv att det är förkastligt. När man skaffar sig djur oavsett om det är fiskar eller en katt är det viktigt att se till att deras behov tillfredsställs, må det vara miljö eller foder.

Länsstyrelsen i Värmland har förbjudit Jonas Hellö, 35, att mata sin katt med vegankost. Nu lovar han att ge sina katter varierad kost - men protesterar samtidigt mot "överförmynderi". - Fördomarna lever kvar, det är inte så att jag matar mina katter med gurkor, säger Jonas Hellö, 35.
Chinesecrestedlover
6

Det känns som jag måste kommentera här, även fast jag inte har någon katt. Jag är nämligen vegan sedan en massa herrans år tillbaka och har aldrig ens tänkt tanken att tvinga på mina köttätande djur veganmat.

Som jag brukar säga; Jag är vegan, men mina djur är det inte.

Personligen anser jag (som många andra) att ska man ha djur så ger man djuret den mat som är bäst för djuret…alldeles oavsett om det då råkar vara köttbaserat och man själv är vegan.

Att ge en utpräglad köttätare veganmat (med olika syntetiska tillsatser istället för "the real deal") tycker jag är förkastligt och ärligt talat djurplågeri.

Som vegan kan jag inte förstå hur man kan tycka att det är ok att ge sin katt vegansk mat. För mig så strider det mot allt jag står för och allt vad veganism står för (i alla fall för mig). Om man är vegan för djurens skull och för att man bryr sig om djur, hur kan man då vara ok med att plåga sin katt? Kattens hälsa och välmående borde komma före allt annat, katten har ju inte valt att komma till en vegansk person och ska inte tvingas lida för det.

Jag har t.o.m. sett kommentarer (kring varför nån valt att ge sin katt veganmat) som någonting i stil med "Ja, katten kanske lever ett kortare liv, men inga djur behöver dö för att den ska äta". Har man den åsikten så bör man inte skaffa sig köttätande djur, utan då känns det som att växtätare som ex. kaniner eller marsvin är ett bättre val…speciellt för djurens skull.

Jag har alla möjliga sorters djur vilket inte alltid är accepterat i "vegankretsar" (en del anser inte att man kan ha husdjur som vegan, men jag blev vegan just för att jag har husdjur och för min kärlek till djuren). Jag hade djur i många år innan jag blev vegan och de är mitt allt, så finns inte ens på kartan att jag inte kommer ha djur.

Jag har haft kött-/fiskätande djur sedan barnsben och ser det som en naturlig del av djurägande…trots att jag själv är vegan. Jag har valt att ta hand om dessa djur (eller ja, de första valde ju mina föräldrar…men ja) och då ger jag naturligtvis djuren föda som är anpassad efter arten, ingenting annat. Jag ger t.o.m. många av mina djur levande insekter (som jag förövrigt "odlar" själv). Svårt att erbjuda en fågelspindel eller en groda en bit äpple istället för en insekt liksom😉.

Världen är inte vegansk, mina djur är inte veganer (men jag har en del växtätare) och man kan inte tvinga djur som utvecklats för att äta kött, att plötsligt börja äta morötter. Om man inte kan acceptera en djurarts föda så bör man inte skaffa sig det djuret.

Apropå att någon nämnde allergier mot protein osv. Jag hade tidigare en hund som var allergiker och hans mage spårade ur fullständigt efter en minst sagt mindre bra allergiutredning (jag blev tillsagd av veterinären att laga mat, som nära på tog död på hundstackaren).

Jag sökte för klåda (på tassarna och eksem i "armvecken") och fick ett benrangel till hund (för att de inte beräknade portionerna rätt, speciellt inte för en nakenhund) och hans mage kollapsade totalt.

Jag gick då till en annan veterinär och fick råd om vilket färdigt specialfoder jag skulle ge för att få honom bättre igen. Han blev tack och lov bra på det fodret och gick upp i vikt igen osv.

Det fodret räddade hans liv men…det innehöll mest soja som protein…och inget kött (dessutom vindruvsjuice eller nåt sånt, som är rejält giftigt för hundar). Efter att han ätit fodret under en ganska lång tid och jag var säker på att han var stabil i sin mage (klådan hade också minskat förövrigt) så började jag leta efter något annat foder. Jag ville ge min hund någonting med kött i (japp, just det…veganen ville det).

Jag fick ett prov på ett hypoallergent foder (när jag var och tittade på en utställning) som jag testade och till min stora glädje så mådde han bra även på det. Det fodret är förövrigt det foder som jag har till mina nuvarande hundar också. Efter att ha provat en massa olika till min nuvarande "mag-tarm hund" (allergisk mot fläsk, nötkött och vete etc.) så är det, det fodret som fungerat bäst för honom också. Hellre ett foder med protein från kyckling än ett foder baserat på soja (jag har inget emot soja, jag älskar soja😁…men inte till mina hundar).

/Chinesecrestedlover

• Redigerat 2022-01-31 06:30 av Chinesecrestedlover
Syntium
2

Nej jag vet inte varför det ens finns som alternativ. Att nån som säger sig värna om djur vill sälja detta.

Syntium
2

#62 Att du väljer att vara vegan tycker jag är en helt annan sak än att ett djur ska vara det. Du kan ju välja vad som är bäst för dig både från ett fysiologiskt som moraliskt håll. Din katt får ju äta det du ger den.

Nu när jag skriver detta fick jag en minnesflash att jag läste skådespelaren River Phoenix fått sina hundar att bli vegetarianer. Jättelänge sen och antagligen inte sant men minns att jag tyckte det lät konstigt redan då.
Ska googla på detta.

Syntium
1

#64 Verkar stämma, de var vegetarianer

[Moon AppleGrey]
2

#62: exakt. Skulle aldrig tänka tanken att ge min katt vegansk mat.

#65: hela Phoenix-familjen var vegetarianer f.ö.

Chinesecrestedlover
1

"Efter att ha provat en massa olika till min nuvarande "mag-tarm hund" (allergisk mot fläsk, nötkött och vete etc.) så är det, det fodret som fungerat bäst för honom också. Hellre ett foder med protein från kyckling än ett foder baserat på soja (jag har inget emot soja, jag älskar soja😁…men inte till mina hundar)."

Nu får jag tyvärr äta upp mina egna ord (från #62) lite…han fungerade bra på det när han gick på kortison.

Nu efter några månader utan kortison (längre än han någonsin kunnat äta ett foder innan) så har han dock tyvärr fått ett skov igen😭. Symptomen började visa sig lite smått för några veckor sedan, men nu är det väldigt tydligt att det verkligen rör sig om ett skov (och inte bara var något tillfälligt).

Han har fått börja med kortison igen idag och nu börjar sökandet återigen efter ett nytt foder… Detta efter två år då han har fått må bra. Innan dess hade han fyra år (från 8 veckors ålder) med återkommande kräkningar och diarréer, foderbyten och näringsbrist (för att han inte fick behålla något annat än ris och kokt kyckling och även de bara teskedar). Jag ser verkligen inte fram emot att kliva på "testa-foder-karusellen" igen. Det är inte roligt att se sin älskling gömma sig under soffan och se ledsen ut för att han mår illa 💔

Sorry för lite "off topic" men kände att en rättelse av mina påståenden, var på sin plats när det gick totalt utför idag.

• Redigerat 2022-01-31 12:30 av Chinesecrestedlover
Syntium
3

#67 Hoppas verkligen ni kan komma till rätta med allergin!

Chinesecrestedlover
1

#68 Ja det hoppas jag verkligen. Det känns så hopplöst när han mår så här dåligt, men jag hoppas vi kan hitta rätt en gång för alla snart.

Karmatarerskanise
1

#9: katter är strikta carnivorer. Kört, senor och ben är vad kattdjur anqpassade till att äta.
Det är det mage och tarm är bäst på att smälta och få näring ur.

Skulle en katt få i sig obetydlig mäng spannmål ur en sork ändrar det inte på kattens art och dess behov. Det är från djur katten kan ta till sig näring bäst. Det är från djur katter får i sig största delen vatten som den behöver.

En katt med torrfoder får inte i sig det viktiga vattnet via maten och katter dricker i stort sett alltid för lite så utan vatten i maten är de ofta lite uttorkade och därför får många katter njurproblem ned tiden.

Blötfoder innehåller det viktiga vattnet och är därför ett bättre alternativ än torrfoder

Det är fakta.

Nu ger många torrfoder ändå. Det är enkelt .
Men kom ihåg att katter med torrfoder saknar törstreflex och aldrig dricker för den bortfallna mäng vatten från kosten. Ett sätt qtt få i katter mer vatten är köttbuljong som finns i djuraffär och kanske icamaxi

Uppkatten
7

#70 Jo, det är ju så vi gärna vill se på det. Ändå hittar vi i stort sett inga väl genomförda vetenskapliga studier som verkar ge stöd åt detta. Vilket delvis är frustrerande. Samtidigt vore det förstås bra för alla "torrfoder-katter" om de i själva verket mår utmärkt på sin kost.

Jag såg till och med någon uppgift om att man verkligen har försökt finna bevis men misslyckats.

Jag håller dock med om att katter i huvudsak bör äta kött, och ffa blötmat. Dock vore det bra att kunna visa på oberoende vetenskapliga studier som styrker detta. Hojta gärna till om du hittar sådana.

Går vi sedan från blötmat till mush så hittar jag ännu mindre stöd för att mush skulle vara bättre än blötmaten. Däremot finns artiklar som varnar för råfoder (och då handlar det inte bara om salmonella).

Mush innehåller ju därtill sådant som katten inte skulle äta i naturen, t.ex. gris/nöt. Och den missar därtill sådant som katter i naturen äter: små mängder spannmål, bär, gräs etc.

Vad gäller köttbuljong så får vi väl tillägga att det inte får vara den man köper i vanlig mataffär eftersom den innehåller på tok för mycket salt. Men absolut att katter behöver få i sig vätska, spec. om de äter torrfoder.

Vi vill alla kunna ge våra katter vad som är bra/bäst för dem, vilket kan variera mellan kattindivider. Vi önskar nog alla att det kom omfattande vetenskapligt bevis för vad som är "bästa" maten.

Vad jag också börjat fundera på är faktorer som kattens livslängd - i förhållande till den kost vi ger. Katter "i naturen" var väl inte främst gjorda för att leva länge, utan snarare gjorda för att föröka sig bra? Typ. "Funktionella här och nu". Och njurarna är deras svaga punkt? Och stora mängder protein belastar just njurarna…? Tänker jag fel? Har livslängden ökat eller minskat hos våra katter sedan burkmaten/torrfodret började tillverkas? Samtidigt lever många katter kanske ett mer skyddat liv än tidigare generationers katter varför det är svårt att jämföra. Och ett långt liv är ju inte nödvändigtvis det samma som ett långt friskt liv.

Just nu får vi kanske nöja oss med att det är komplext, och göra vad vi bedömer som mest optimalt utifrån våra egna katter, deras hälsa, och den kunskap vi har lyckats hitta så här långt (kunskap som då inte bara kommer från "folk på nätet").

Randomel93
2

#71: Om jag hade kunnat gilla din text flera gånger så hade jag gjort det, välskrivet och spot-on!

Syntium
2

#71 Samma!

#70 Har faktiskt inte tänkt på det, det är ju inte naturlig föda med fläsk och nöt för en katt, de jagar ju inte kor precis. Inte fisk heller, trots att fiskben är typ den universella katt-symbolen. Vilket får mig att tänka på skämtet "varför finns det inte kattmat med mus-smak?"

Varför är inte mush bra? Eller ja, odelat bra då. Och vad är det för skillnad mellan mush och Barf? Är inte så insatt.
Varför tänker du blötmat är bättre än mush?

Fridaaaa
0

#73 Vad jag kan se har jag inte sett att hon skrivit att mush skulle vara dåligt?

Mush = färdig barf
Barf = kombinerar man ihop själv

Mush och blötmat är båda bra men mush är egentligen bättre då det är rätt
Och nej katter äter inte fläsk osv i naturen men rått kött = naturligt för dem
Kött öht. Torrfoder = inte mycket kött, utfyllt med annat också som katter inte behöver i sin kost.

Syntium
0

#74 Sa inte dåligt men lät som om det fanns bättre än mush så undrade. Det jag snappat upp är de som säger mush är det allra bästa för katten

Uppkatten
4

#73 Det stämmer att jag är tveksam både till mush och barf. För mig är det en hygienfråga i första hand. Man hör ofta att katter är biologiskt anpassade till råfoder. Min invändning är bl.a. att katter inte är biologiskt anpassade till den mänskliga fryskedjan (som måste vara både bra och obruten för att fodret inte ska påverkas). Råfoder ställer stora krav på hygien och hantering av produkten.

Mush håller livsmedelskvalitet, säger en del, och menar att det därför skulle vara ofarligt. Det stämmer inte riktigt. Risken för t.ex. salmonella finns, uppger mush själva, även om risken är liten. Skillnaden mellan "livsmedelskvalitet" för människa och katt är ju dessutom att det köttet som människan sedan äter upp först har hettats upp, medan mush till katt alltså inte är värmebehandlat.

Råd och rön kollade 2018 på olika råfoder för hund. Jag antar att råfoder för hund inte håller sämre kvalitet är råfoder för katt. De gjorde stickprov som omfattade ett 15-tal tillverkare. Man fann bl.a. campylobacter, listeria och antibiotikaresistenta ESBL-bakterier (vilka kan spridas vidare via t.ex. hundens avföring).

Mush var ett av de foder som innehöll ESBL-bakterier.

Tydligen kan även burkmat och torrfoder innehålla en del bakterier, men rimligtvis är halterna lägre i det foder som har värmebehandlats.

Det finns därtill en hel del att hantera om man serverar råfoder: det bör förvaras skilt från livsmedel, man har att se till att små barn inte kommer åt fodret/matskålen, man får vara noga med att hålla rent, ha koll på fryskedjan osv.

Det hävdas också att det ingår allt mindre av slaktbiprodukter i kattmaten, och allt mer kött som hade kunnat användas som människoföda. Om den uppgiften stämmer så innebär det dels 1) ökad klimatpåverkan och 2) att ännu fler djur får sätta livet till inom livsmedelsindustrin. Inte bra, eftersom många djur i livsmedelsindustrin inte har bra liv. Här skulle vi ju kunna välja att servera "fint kött" till våra sällskapsdjur, men som kompensation själva bli vegetarianer (eller kraftigt minska vår köttkonsumtion).

Men - ja, i dagsläget är jag mycket tveksam till råfoder till katt, och själv äter jag vegetariskt sedan mkt lång tid tillbaka. Djur är mina vänner och inget jag vill äta upp.

Uppkatten
2

Intressanta och kanske lite provocerande rön från vetenskapsradion (2019):

https://sverigesradio.se/avsnitt/1221954

https://sverigesradio.se/avsnitt/1221997

Här framhålls bl.a. att det inte finns något vetenskapligt bevis för att BARF är bättre än torrfoder, samt att det förmodligen kommer att gå att tillverka både vegan-kattmat och kattmat baserad på insekter framöver.

Rätt eller fel låter jag vara osagt.

Vetenskapsradion är tydliga med att man i dagsläget INTE ska ge katten vegansk mat.

Båda reportagen handlar både om hund- och katt (som ju i sig har olika krav på sin föda).

Någonstans känns det som att man utgår mycket från människan. Människan ska visserligen få ha husdjur, men djuren måste äta klimatsmart mat i framtiden.

Vi människor borde kanske föregå med gott exempel och själva äta klimatsmart (t.ex. vegetariskt). Människan är i högre grad än katten gjord för att kunna äta vegetariskt (eller en kost med bara mindre tillägg av kött/fisk/fågel).

Det pågår en stark trend mot förmänskligande av maten vi ger våra sällskapsdjur. Mattrender som stenåldersdiet, glutenfritt och vegant blir allt vanligare ...