Kattvakt som redan har katt
Hej!
Tänkte höra med lite katt kunnigare personer än jag själv hur det är att låta någon som redan har en katt att vara kattvakt. Skulle det funka om min katt bor hemma hos min kompis som redan har en katt? Eller skulle det med största sannolikhet bli bråk.
Min kastrerade hane är snart 1 år och har aldrig träffat en katt tidigare, men han är väldigt orädd och fungerar utmärkt med hund och kanin. Min kompis katt är jämngammal och kastrerad men har heller aldrig träffat en annan katt.
Är det värt ett försök att introducera dem eller blir det bara en stressande för båda katterna?
Man ska inte förvänta sig att katter blir jätteglada över att det flyttar in en främmande katt eller att katten själv flyttas in i en annan katts revir. HUR upprörda/rädda de blir över det är individuellt, och det underlättar att katterna fortfarande är så pass unga, men ändå tillräckligt gamla för att ev. introduktion bör ske gradvis med utgångspunkt från att katterna ges möjlighet till varsin del av bostaden som den andra katten inte har tillgång till. Med stängd dörr eller möjligtvis kompostgaller i dörröppningen (som vid en "vanlig" introduktion av bestående kattkompis).
Eftersom kattvaktande måste ske minst 2 ggr per dag underlättar det för alla om katt och kattvakt kan bo i samma bostad, men med annan katt i den bostaden bör det som sagt finnas möjlighet att hålla katterna separerade från varandra.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: okej tack för snabbt svar, ska tänka över hur jag ska göra. Kanske det ändå är bäst att hitta någon annan som kan vara kattvakt. Min kompis inte bor jättestort, vilket gör det knepigt att kunna separera dem.
Jag skulle hitta någon annan. Det kan ta väldigt lång tid för katter att acceptera varandra (och vissa aldrig).
Kan personen inte ordna så att katterna kan bo var för sig så skulle jag välja en annan kattvakt.
Stolt ägare till tre La permer
Du kan ju prova att ta med din katt till kompisen och se hur de uppför sig under er uppsikt, kanske hålla dem kopplade om de är vana vid det. Man märker snabbt om det inte skulle funka överhuvudtaget med kort varsel. Om det funkar hyfsat första gången så kanske du kan åka dit flera dar i rad och låta katterna träffas under er uppsikt, kanske de kan funka ihop?
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Aldrig att jag skulle sammanföra katter med varandra under en kort period hos en kattvakt. Nattvakten får lov att ha dem helt separerade i sådana fall.
Även om de inte skulle slåss innebär det en stress som kan orsaka sjukdom (tex. urinvägsproblem, inappetens, magproblem).