Katter iFokus

Katter

Etikett: hälsa,beteende,kosthållning
Läst 427 ggr
Crucio
0

Någon som känner igen dessa symptom?

Har en katt som är över 15 år. I fredags slutade hon äta. I lördags var vi hos veterinären. Vet kunde inte hitta något fel med henne, men det gick inte att ta blodprov p.g.a. för lågt blodtryck.

Förutom att hon inte äter är hon nästan som vanligt. Ligger på sina vanliga platser, går dock undan lite mer än vanligt, men det är inte någon stor skillnad. Hon kurrar när man klappar henne o.s.v. Hon har tidigare haft smärta i lederna, men då har det märkts tydligt och hon har fått medicin. Hon har inte heller slutat äta även när hon haft som mest ont.

Vi måste stödmata henne vilket är jättejobbigt för henne. Har enstaka gånger fått henne att slicka lite grädde eller liknande när man gett henne från handen. Idag märkte jag dock att när jag höll fram grädde åt henne reagerade hon först med en ljudlös hulkning, men sedan slickade hon av den.

Kanske är det bara ålder och att aptiten försvunnit och inte går att få tillbaka. Men jag undrar ändå om någon upplevt samma sak och hittat en lösning. Om någon haft en katt med samma symptom som det gick att ta blodprov på som visade någonting.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2021-12-22 20:55 av Crucio
Uppkatten
4

Att stödmata en katt så att den får i sig tillräckligt med näring och vätska är ofta jättesvårt. Hur länge ska ni jobba på det sättet, enligt veterinären…?

Har katten fått prova något aptitstimulerande medel?
Vilken är veterinärens vårdplan?
Varför har katten lågt blodtryck?
När ska prover tas?
Har katten vätskats upp hos veterinären?

Vad stödmatar ni med i dagsläget?
Äter katten om ni t.ex. pudrar maten med Fortiflora?
Vägrar hon all mat eller finns det något som ännu smakar gott?

Grädde bör du kanske undvika eftersom katter inte tål laktos osv. Det kan ge magont hos katter.

Får du i henne den mängd mat/vätska som veterinären sagt att katten måste få i sig?

Jag tänker att blodprover måste vara det viktigaste i nuläget, så att du kanske får en bild av vad ni kämpar mot.

Har katten gått ner i hull/vikt/muskelmassa? Dricker och kissar hon mer än tidigare?

Se till att det finns en plan nu för julen, tänker jag. Så du vet vart du kan vända dig vid behov.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Crucio
0

Vi fick avgöra själva. Har en tid på måndag för avlivning om hon inte börjar äta själv.

Nej, inget aptitstimulerande medel. Vi har varit hos denna vet förut och jag får inte intryck av att hon är den typ av veterinär som liksom… uttömer varje möjighet innan hon anser att man ska ge upp och avliva. Det nämndes inte något ö.h.t. om något medel eller annat som kan få upp aptiten.

Ja hon fick vätska.

Vet inte varför hon har lågt blodtryck. Svårt för vet att veta när det inte går att hitta något fel på henne och inte gick att ta blodprov.

Vi stödmatar med blötfoder köpt hos vet för katter som behöver extra näring. Blandas med vatten och ges med spruta. Fortiflora har jag inte hört talas om innan.

Hon äter som sagt lite grädde och en ostsås som min morsa brukar göra. Jag vet att laktos ofta inte är bra för dem, men just nu är man bara desperat att få henne att äta vad som helst utan tvång.

Nej, får inte i henne de mängder som vi borde. Efter en kort stund av matande protesterar hon väldigt mycket, och att då hålla kvar henne och tvinga i henne känns bara själviskt. Att kanske göra hennes sista tid jobbig och obehaglig när det kanske ändå är hopplöst.

Vet föreslog inte att vi skulle komma tillbaka efter några dagars matning för ett till försök. Har som sagt inte så mycket förtroende för denna vet. Katten bor dock med mamma och det är den de träffat mest, och mamma har mycket förtroende för henne. Mamma åker iväg över jul och jag har inte körkort och kan åka till vet själv. Vi har som sagt en tid hos vet på måndag, men det är för avlivning, varken morsan eller vet verkar tycka att det är någon idé att göra fler tester eller försöka ta blodprov igen.

Hon har gått ner i vikt över tid. Men hon är som sagt också gammal. Hon dricker inte självmant heller och kissar därför mindre än vanligt.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2021-12-22 21:17 av Crucio
Magi-cat
2

Avlivning låter väl drastiskt!!

Min katt, också 15 år, hade väldigt liknande symptom i somras! Veterinären hittade inga fel, alla prover var normala. Jag handmatade och gav lite grädde (som han är van vid, det finns laktosfri).
Efter några dagar med små, små portioner extremt god och energität mat började han så småningom bli sitt vanliga matglada jag.

Vad som var fel fick vi aldrig någon förklaring på och kisse är nöjd och som sagt matglad sedan dess.

Hoppas det löser sig för er också!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2

OK, så vad veterinären planerar för verkar vara att ni har fått någon vecka på er till att ta avsked, om katten inte kommer igång med att äta/dricka för egen maskin? Eller feltolkar jag dig då?

Vid 15 års ålder märker man ofta att katten blivit gammal, och åldersrelaterad ohälsa börjar ofta visa sig i ungefär den här åldern.

Att katten gått ner i vikt indikerar att något är fel, oklart dock vad (det kan finnas både mer och mindre allvarliga bakomliggande orsaker). Bra att katten fått vätska, dock räcker det nog inte med en gång i sådana här fall, ibland behöver man vätska katten hos veterinären dagligen när den inte äter/dricker som den ska. För lite vätska torde ge lågt blodtryck.

Det finns ett läkemedel som heter mirtazapin som man ibland ger till katter som inte äter för egen maskin. Det är receptbelagt, men kan kanske vara värt att prova en tid.

Fortiflora kan du köpa själv på apotek/nätapotek. Det är ett pulver som du strör över maten. Katterna brukar älska det! Det är normalt till för att stabilisera oroliga magar, men är också bra om katten har tillfälligt dålig aptit.

Har du provat med t.ex. kokt torsk? Det brukar vara svårt att motstå.

Det brukar också gå att köpa t ex recovery-pasta för katt, hörde även talas om något som heter Oralade GI 500 ml nyligen, men har inte provat det själv till katt så vet inte hur bra det är.

På katthemmet brukar vi "duka buffé" till katter som har svårt att äta, d v s prova småportioner av all möjlig god kattmat (ffa blötmat)

En katt som inte äter/dricker börjar snart må lite illa, och har svårt att komma igång o äta själv. Då kan man vara tvungen att stödmata under en period. Ja, man kan känna sig som en bov när man stödmatar och katten protesterar, men det måste göras om katten ska ha en chans, och du måste komma nära de mängder veterinären sagt.

Antar att du fått a/d blötmat att ge henne? Jag brukar mata OFTA när jag stödmatar, just därför att det är svårt att få i katten mycket. Oftast använder jag doseringssprutor, men en del katter gillar att äta från sked eller ur handen.

Man kan även sätta sond på katten och mata genom sonden, men det är nog inget man gör på en katt som ska avlivas, men det är i alla fall ytterligare ett sätt att få i katter mat, men en sond måste då sättas hos veterinär förstås.

Men jag tycker att du ska sätta igång och stödmata OFTA under dygnet, försöka komma upp i rekommenderad minimi-mängd. Erbjuda flera sorters god mat, kokt torsk o s v. Gärna med fortiflora på. Mår hon illa och har hamnat i en "nedåtgående spiral" så behöver hon er hjälp att komma ur den spiralen, för illamåendet hindrar henne från att börja äta på egen tass.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
3

Katter tappar inte aptiten p.g.a. ålder, men risken för sjukdom som yttrar sig i dålig aptit ökar med stigande ålder. Att katten "gått ner i vikt under tid" tyder på att katten drabbats av något som pågått under längre tid, men som först nu ger tydliga symtom i form av upphörd aptit.

Utan undersökning där blodprovstagning ingår kan ni inte få vetskap om vad katten drabbats av och eftersom symtom pågått under längre tid (och blev akuta först när katten slutade äta helt) är det inte troligt att enbart egna insatser kommer att hjälpa.

När katten är så här uppenbart sjuk känns det inte lämpligt att ägaren åker iväg "över jul". Vem tar katten till veterinär då om tillståndet försämras? Är det du som måste göra det då?

Jag tror att din mamma måste bestämma sig redan nu för om det ska satsas på att få katten frisk igen eller inte ..

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
1

Det går inte att säga något utefter vad du beskriver. Det var sannolikt svårt att få ut blod pga att hon var uttorkad, inte pga lågt tryck (då borde hon blivit inlagd). Man behöver antagligen ta blodprov jugulärt och det känns rätt viktigt att få ut ett blodprov så att man får koll på hur de inre organen mår.

• Redigerat 2021-12-22 23:30 av Silvestris
Crucio
0

#4 Vet tyckte att om hon inte börjat äta själv inom några dagar så är det ingen idé att fortsätta försöka. Hon föreslog inga alternativ förutom "stödmata henne och hoppas på att hon börjar äta." Hon upprepade bara att "hon är ju gammal." Har redan fått ca 5 stycken fler tips i denna tråd än från vet. Som sagt, har aldrig haft något större förtroende för henne.

Det som fick mig att skriva här var att jag googlade och inget resultat stämde med det vet sa, ungefär att hon kanske bara är på väg att dö och orkar därför inte äta. Kunde bara hitta att katter kan få demens och glömma att äta, men då äter vanligtvis självmant när man ger dem.

Vet sa inget om att komma in fler gånger för mer vätska, utan att det skulle räcka med vatten i spruta.

Ska prova med fortiflora och kokt torsk. Får se om det går att få mirtazapin utskrivet utan att åka in då jag inte vill stressa katten genom att ta henne på bussen.

Jag vet inte vad som menas med a/d, men maten vi köpt hos vet heter Recovery.

Vet sa inget om att sätta in en sond, men någon nämnde att det kräver narkos (obviously) vilket jag inte tror att min katt skulle klara i nuläget.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2021-12-22 23:57 av Crucio
Crucio
1

#5 Nu vet jag inte vad du har för källor på det påståendet, men har som jag skrev i den förra kommentaren inte heller kunnat hitta något som tyder på motsatsen när jag googlar. Hittar inget om att hög ålder skulle ta bort aptiten i sig, förutom att lukt och smaksinnet kan bli sämre och påverka aptiten. Men det borde då hända över tid, och vår katt slutade äta och dricka över någon dag eller två. Och verkar känna direkt motvilja mot både mat och vatten även när vi matar henne.

Jag och mamma förhåller oss väldigt olika till katten och hon var ok med att ta bort henne redan i måndags (alltså 2 dagar efter det enda vetbesöket) om det inte blivit bättre. Det är inte att hon inte bryr sig men hon tänker inte längre eller att det kanske är något som inte upptäckts p.g.a. att det inte gick att ta blodprov.

#6 Hon var uttorkad redan när vi var hos vet, men vet sa inte att det inte gick att ta blod p.g.a. uttorkning, (vilket verkar stämma när jag googlar och kollar flera resultat) utan sa att det berodde på blodtrycket, men verkade inte anse att det dåliga blodtrycket var särskilt allvarligt.

Blir bara så jävla ledsen. Om vår katt dör i förtid p.g.a. att vi har en dålig veterinär. Vet inte om det kommer att gå att övertyga morsan om att vänta med avlivning och skaffa tid hos en annan vet. Hon kommer att åka iväg i tre dagar oavsett. Som jag sa vill jag inte ta katten som hon mår just nu på bussen, närmsta veterinär förutom denna är ca 40 min bort med buss och bussbyte.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2021-12-22 23:57 av Crucio
Kattpatrullen
2

Åh stackars dig och stackars kisse. Så frustrerande att ha en förälder som man inte upplever prioriterar djurets bästa och en veterinär som man inte har förtroende för.

Pröva att ringa både den veterinär som ni besökt och kanske en telefon-/videoveterinär. Jag vet inte vad de senare har för möjligheter att skriva ut medicin utan att ha träffat katten men er vanliga vet har ju iaf träffat katten och kanske är villig att skriva ut om du frågar. Dock kan det vara svårt att få i katten medicin om den inte vill äta.

Fortiflora kan som sagt köpas på apotek (även online tror jag, Apotea brukar ha snabb leverans men det kanske är tufft nu när det är jul…). Oralade vätskeersättning testade jag till min katt och det kanske kan vara värt att testa. Det är smaksatt för att stimulera katterna att dricka. Min donna drack alltid litegrann när jag bjöd på det men svårt att säga om det gjorde någon direkt skillnad.

Vi håller tummar och tassar för er!

Pia-69
2

Har inte lusläst alla kommentarer men hur är tandhälsan hos katten? Och har veterinären kollat tänderna?

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
3

Ja, viktigt att tänder och mun har undersökts. Katter som har ont i munnen kan sluta äta/dricka och magrar då av och blir uttorkade.

• Redigerat 2021-12-23 08:15 av Uppkatten
Magi-cat
1

Hoppas det går bra och ge inte upp!

Som sagt, för min katt gick det över, vad det nu var, så det är inte hopplöst!

Många bra tips i tråden, Fortiflora t.ex. kände jag inte till …

Lycka till!!!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1

#7 a/d är en slags blötmat från Hills som innehåller extra mycket näring och som lätt kan blandas med vätska, så att man kan stödmata med en doseringsspruta i kattens mun (se länk).

Bli inte rädd för priset i länken, det priset gäller om man köper mycket! Hos många veterinärer och på djursjukhus brukar man kunna köpa bara det antalet burkar man vill ha, och då blir det inte så här dyrt som det här ser ut! 😊

Men som sagt, 15 år är en gammal katt (även om en och annan katt blir över 20), och att kissen magrat av tyder på att något är fel. Det finns de som rekommenderar avlivning relativt omgående den dagen en äldre katt slutar äta (särskilt om katten har en kronisk sjukdom sedan tidigare som t.ex. njursvikt), men det finns också de som tycker att man ska ta reda på varför en katt slutat äta (och om det går att hjälpa katten) innan man fattar ett beslut om avlivning.

Själv vill jag gärna få veta vad det handlar om ifall en katt inte äter, och jag vill få veta om jag har möjlighet att hjälpa katten. Jag vill ogärna avliva en katt som skulle kunna leva ett gott kattliv några år till. Å andra sidan vill man inte att djur ska få gå och må dåligt onödigt länge heller, om det inte finns en chans att de kan må bättre snart (och då behövs ju en undersökning där man tar blodprover etc). Och så handlar det ju dessvärre alltid om pengar - d.v.s. vad man har råd att kosta på sin kisse…

Håller tummarna för att kissen kommer igång att äta! 💖

https://shop.firstvet.com/se/produkt/prescription-diet-a-d-hundfoder-kattfoder

Köp Prescription Diet a/d hundfoder/kattfoder hos FirstVet! ✓ Enkel betalning ✓ Snabb hemleverans | FirstVet
OberonsMatte
3

Är det en utekatt eller en innekatt? (viktigt att katten inte släpps ut nu när hon är dålig). Är det enda katten? Hur mycket och hur snabbt har katten gått ner i vikt?

Är katten försäkrad? Vet du hur din mamma ställer sig inför ev. veterinärkostnader? Ofta är det ju även sånt som påverkar vilka åtgärder som kan sättas in.

När min förra gammelkatt slutade äta efter att ha minskat i vikt under en tid lades han in akut vid två tillfällen och undersöktes på längs och på tvärs för att hitta orsaken. Kostnaden blev ca 60.000kr och med understödjande behandling piggnade han till så att han mådde hyfsat i ytterligare ett halvår innan symtomen förvärrades igen. I hans fall hittades aldrig orsaken, men det kan ha varit t.ex. cancer i någon del som inte kollades. I er katts fall kan det vara något liknande eller något enklare och mer behandlingsbart, men steg ett för att ta reda på det är som sagt ett blodprov. Anser inte din mamma att det "är värt" att göra det så är det viktigt att katten inte utsätts för onödigt lidande.

Jag tänker också på dig. Jag vet hur otroligt stessande och ångestframkallande det är att ha en matvägrande och svårt sjuk katt. Särskilt inför en storhelg och när det är svårt att få tag i veterinär.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
0

A/d är Hills motsvarighet till Royal Canins recovery.

OberonsMatte
1

När det gäller aptitstimulerande Mirtazapin är det så liten dos som ges till katter att man brukar få tabletter delade i 8 delar (en 8-del var 3:e dag) direkt från veterinären.

Sajtvärd Katter iFokus

LuciferOSune
1

Hur går det för kissen? ❤️