Katter iFokus

Katter

Läst 277 ggr
[pamm]
0

Hjälp!! Han river sönder tapeterna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej på er!
Min lille kille har 2 senaste dagarna börjat riva sönder tapeterna här hemma. Han är 6 månader och har aldrig gjort nåt liknande innan. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra? Finns saker att klösa på, leka med och gömma sig i i alla rum. Finns kattkompis (syster) och människokompisar. Kastrerad.
Första jag såg var att han suttit högst upp i katträdet och rivit sönder tapeten, o andra nu stod han på golvet och klöste längre ner på väggen i ett annat rum. Markerar han på nåt sätt eller varför gör han såhär?! :(

Pyttelite
0

#0: Leker ni med laserpekare?

Vad har ni för klösbrädor - både vertikal och horisontala?

Vi har en kisse som ”laserlekt” alla reflexer är roliga att jaga, gärna solkatter.

Ena fallet kan det alltså bero på solkatter och i andra vad ni har för klösbrädor och var de är placerade.

Er katt är oxå i värsta slyngåldern med mycket bus - tro mig det går över men det tar ett tag.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[pamm]
0

#1: Nej, kattleksaker och så har dom tagit över barnets leksaker så dom delar alla 3 nu på både katt- och barnleksaker ;)
Vi har både och utspritt i dom rummen som katterna vistas i vilket är alla utom sovrum och badrum.
Han är en stor kille och har lärt sig öppna dörren in till sovrummet där vi precis fått nytapetserat för några veckor sen, så livrädd att han ska in dit och börja riva..

Uppkatten
1

Det kan handla om doftmarkering. Katter har doftkörtlar på trampdynorna. Hur höga, hur många, och vilka slags klösmöblet har ni? Har ni Feliway i väggurtaget där hemma?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Var i rummet står klösmöblerna?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[pamm]
0

#3: Ja det är jag medveten om, men trodde mest det var på möbler etc. Men nu när du säger det så är det ju faktislt logislt att han kan göra det även på väggen.
Klösmöblerna är olika höga, från en liggandes på golvet till klätterträdet som går från golv till tak. Har 3 i vardagsrummet, 2 i hallen, 1 i "kattrummet" (har gjort iordning klädkammaren som ett eget litet kryp in ifall dom vill gå undan och vara ifred) och 2 i köket.
Mej jag jar inte feliway, är det något jag borde ha och ska man ha det i varje rum?
Dom står utspritt, på golvet. I början var dom på möblerna och klöste, då ställde jag dom brevid där dom brukade klösa och visade över till klösmöblerna istället och då slutade dom på 2 dagar, men nu klättrar han alltså upp på höga klös-/klätterträdet och klöser där ifrpn. Har flyttat det så han inte kommer åt där han börjat klösa och han blev sååååå arg när han insåg detta! Klättrade upp o försökte nå, skrek och började racea runt i lgh och skrika. Systern hängde på och började leka med honom och då fick han annat att tänka på och slutade. Senare på dagen hade han då istället börjat på väggen i hallen.

Uppkatten
1

Jag har bara träffat på tapet-rivning några få gånger hos katt, och aldrig hos egen katt.

Vad jag förstått så ser katten det som ett sätt att få upp sin egen doft lite högre upp, vilket är bra när man vill skicka doftsignaler till andra katter…

Bra att du flyttat det höga klösträdet bort från väggen. Många katter vill ha sina klösmöbler vid fönstret, så att de kan spana o s v.

Bra också att du har många klösmöbler. Tänk på att använda klösmöbler som är minst 80 cm höga till "normalstora" vuxna katter så att de kan sträcka ut ordentligt när de klöser.

Feliway är absolut värt att prova, och jag tycker då att du ska välja väggadaptern som pytsar ut lite doft hela tiden. Du får läsa på förpackningen hur stor yta en adapter täcker. Bor man i större lägenhet/hus så behöver man förmodligen flera.

Här finns lite tips från Feliway själva, men om deras sprejer går att använda på tapeter vet jag faktiskt inte https://www.feliway.com/se/varfor-feliway/kloser
Jag använder sällan sprejerna, utan behöver jag Feliway så brukar jag använda de som sätts i väggurtaget.

Kan det ha börjat dyka upp någon katt utanför fönstret eller något, som gör att din katt vill doftmarkera?

Följ 4 enkla steg. Använd FELIWAY Classic för att ge din katt trygghet och motverka att den klöser på möblerna.
[pamm]
1

#6: Tack snälla för dina tips!

Ingen aning om han sett någon katt utanför. Vi bor på 3e våningen, dom sitter ofta och spanar ut genom fönstren så kan säkert hända att han sett nån katt utanför. Har bott här i 3 år o har själv sett katt ute kanske 5 gånger max. Är ett bostadsområde med väg på 3 av 4 sidor. 4e finns lite skog och hus innan det kommer en ny väg, så förhoppningsvis inte allt för många som släpper ut katterna här. Där emot har vi en stoooor gräsmatta med buskage runt på baksidan, där går alla möjliga sorters djur så där går antagligen katter med.

Uppkatten
0

Är båda katterna kastrerade…?

[pamm]
0

#8: hon är inte kastrerad ännu, har tid bokat om ca 2 v för det.

Pyttelite
0

Spruta bara inte feliway på tapeten. Den innehåller olja så att det blir fettfläckar.

Hör med barnen om de gjort reflexer som katten jagat. Brukar kunna se ut så då.

Brukarn ni klippa klorna - kan oxå vara bra att se över.

[pamm]
0

#10: Okej toppen, tack!

Nej, barnet har inte gjort något sånt. Är i samma rum som mig alltid, så jag har koll. I vardagsrummet skulle det faktiskt förvisso kunna börjar m skugga ifrån en vindsnurra nu när jag tänker efter.. Men vet inte om den når så högt upp. Hallen har han börjat på en av stjärnorna på tapeten, vet inte om det bara är en ren slump?

Japp, klipper klorna på dom så ofta det behövs så borde inte vara det.

Pyttelite
0

#11: Då har jag slut på idéer - hoppas att det löser sig.

[pamm]
0

#12: Tack! Kan ju fsktiskt vara i princip vad som.. Har inte haft katt tidogare, bara en massa andra djur, från hamster till häst (o allt där emellan) ;)
Är tacksam för alla tips och idéer :)