Kattungesyskon i lägenhet
Hej,
Jag undrar hur man bäst tar hand om kattungesyskon. Vi valde att köpa två kattungar från samma kull för att vi jobbar lite olika tider och för att de då ska ha varandra.
Men kattungar som nu är 13 veckor är allt annat än lugna. De tuggar på allt, använder klorna på allt så måste övervaka dem stundtals, vilket sliter. Vi vet snart inte hur vi ska handskas med dem för möblerna är redan noppor på.
Sedan förstår vi inte deras beteende när de slickar varandra i rumpan, det är föresten en hona och en hane, men de kan ju inte vara könsmogna redan, de är ju bara 13 veckor.
// Nybliven förälder till 2 kattungar
Det låter helt normalt för kattungar i den här åldern.
Kattungar är så här. De kommer att vara högt och lågt flera månader till, race:a om nätterna och vara galna. Det hör till och är förväntat hos friska kattungar.
Ja, kattungar tenderar att tugga på saker. Se till att t ex möblera bort elsladdar.
Ja, de använder sina klor. Det hör till när man är katt. Se till att ha många och bra klösmöbler.
Ja, det blir noppor på möblerna. Kanske kan ni täcka känsliga möbler med varsitt rejält överkast?
Att katter tvättar rumpan hör till. Kattmamman har hjälpt till att tvätta deras under uppväxten. Är väl bra om de håller sig rena, tänker jag.
Nej, de är knappast könsmogna redan. Det händer ibland att honor blir könsmogna kring 4 månaders ålder. Bra att börja fundera kring kastrering och diskutera med veterinären redan nu om hur ni ska göra och när veterinären tycker kastrering bör göras. Berätta att ni har en hane och en hona.
Och ja, man kan vara grön-vit-grå i ansiktet av trötthet när man har kattunge hemma. Dessbättre går det över med tiden.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-11-20 10:34 av Uppkatten
#1:
Hej , precis så är det !
Det är så kul 😹 och mysigt samtidigt ,
Tog ju mina älskade kissar 🐈⬛ kissar 🐈⬛
Nät dem va 8 v.
Fick hjälp av mina söner , vi va hemma i omgångar. 😊🌹
Idag är dem 13 år , mina kissar 😻😻
Regeln om att kattungar inte får skiljas från mamman förrän tidigast vid 12 veckors ålder infördes 1 maj 2008. / admin
HH 🙂
- Redigerat 2021-11-20 11:20 av OberonsMatte
#1: tack dina förklaring, det värmer att se finns personer som kan svara bra när man rådfrågar.
#4: Det är jag och min fru som valt att skaffa dessa katter då vi inte kan få barn. Och känner att detta är något vi hoppas kunna få/ge kärlek till istället.
Se till att det finns klösmöjligheter och leksaker att leka med och utforska, finns mycket att välja på. Det blir mycket bus och härligt att dom har varandra också 🙂
Klipp klorna på katterna och skaffa vettiga klösmöbler som är placerade på rätt ställe.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har aldrig varit med om att katterna tvättat varandra i rumpan, men jag har å andra sidan aldrig varit uppfödare och har bara haft jämnåriga kattungar en gång under alla år. Att dina kattungar gör det är dock inte värre än att de tvättar sig själva i rumpan (och det är ju ett naturligt beteende för att hålla sig rena).
Jag misstänker att ni har liten eller ingen tidigare erfarenhet av att vara kattägare och att kattungarnas naturliga beteenden därför kommit lite som en överraskning? Är man mer van har man vanligtvis kunnat förutse vad som är klösvänligt och tuggvänligt och åtgärdat det innan kattungarna flyttar in. Visar det sig att det även uppstår oförutsedda "miljöproblem" brukar jag bara åtgärda det utan att reflektera så mycket över det.
Det är alltså miljön/inredningen som måste åtgärdas/skyddas/kattanpassas. Kattungarnas beteenden och behov är som de är, så det hjälper inte att försöka "lära" kattungarna att sluta bete sig som lekfulla, utforskande, påhittiga, aktiva och nyfikna kattungar.
Sajtvärd Katter iFokus
Hej!
Vi skaffade nyligen (augusti) 2 kattsyskon, en hona och en hane.
Till en början klöste dom på soffan, totalförstörde mina dyra fina gardiner osv.
Jag köpte flera lite mindre klösmöbler och ställde ut precis brevid där dom brukade vara på och klösa och när dom började på soffan etc så visade jag dom bara över till klösmöbeln som stod precis brevid. Detta funkade jättebra här hos oss och på bara 2 dagar hade dom förstått att det var klösmöblerna som gällde och gick till dom istället. Efter några veckor började jag flytta klösmöblerna och nu har dom 1 en varje rum och även ett stort klätterträd som går från golv till tak i vardagsrummet.
Energi hade dom så jag blev snurrig, nu vid 6 månaders ålder har dom lugnat ner sig lite iaf.
Mina katter är verkligen 2 kärleksfulla syskon, både mot oss människor och mot varandra. Dom skänker oss mycket kärlek och glädje. :)
#0: viktigt med många klös pelare och ett roligt klotter träd för att behålla soffan..plus att katterna får sträcka sina muskler och vässa klorna där