Dominansbeteende?
Vi har två kastrerade kattpojkar på 1,5 år. Dom är bröder och har alltid varit tillsammans. Har ibland funderat på vem av dem som är den dominanta men kommit fram till att de nog är ganska jämna. Båda tvättar varandra, båda får ibland flytta på sej för den andra, de sover båda med oss, en i taget men också samtidigt. De turas om att äta först osv. Harmoniskt med andra ord. Någon gång kan leken gå överstyr och det blir bråk men inte så allvarligt.
Men så idag såg jag något jag inte sett tidigare!
Katterna fick nytt gräs igår och den ena åt mycket. Han var lös i magen idag och jag fick duscha honom efter besök i lådan. Strax därefter ser jag hur den andra katten helt från ingenstans och oprovocerat,bestiger honom och biter fast rejält i nacken. Han trycker ner honom väldigt brutalt och håller fast. Allt gick fort och avbröts när jag skyndade mej dit. Någon av dem gav ett sånt hemskt skrik ni vet..
Har aldrig sett detta tidigare mellan dessa två och undrar vad som hände? Var det dominans? Var det att han var duschad/luktade annorlunda? Dom har ju badat flera gånger tidigare.
Säkert nåt helt naturligt men som sagt, aldrig sett tidigare.
Ja, det är dominansbeteende och oftast är det bara fullvuxna hanar som hunnit uppnå social mognad som gör så på andra hanar. Jag har och har haft flera (kastrerade) hanar tillsammans i min kattgrupp och det har alltid funnits en tydlig "rangordning" i hur det här beteendet visat sig (honorna har oftast, oavsett ålder varit fredade). Alltid äldre som utsätter yngre utan att protesterna blir alltför stora (eftersom den äldre katten bara tydliggör en redan accepterad statusmässig dominans). Har t.ex. den yngsta hanen försökt göra detsamma på "mittemellan"-hanen blir det en helt annan reaktion och uppenbart att den yngre katten gått långt över gränsen för vad som är acceptabelt. Då verkar det uppfattas som att den yngre katten utmanat den äldre kattens status.
I min kattgrupp är det som sagt enbart hanarna som hållit på så här och enbart utomhus (eller på balkongen), så det har alltid funnits någon stressfaktor med i situationen som inte finns inomhus.
När det gällde Oberon intog han parningsposition på yngre kattkompisar utomhus när han ansåg att de rört sig för nära den yttre "revirgränsen". Han blev orolig, jamade, gick fram och försökte locka den äventyrliga med sig och när kattkompisen väl följde med honom ställde han sig ofta över dem och bet tag i nacken.. (ungefär som att han läxade upp dem lite typ "vad var det där för dumheter!". Samtidigt som han passade på att befästa sin egen högre status ("du ska lyda mig!").
Har man två hankatter från samma kull finns det ingen självklar "äldst och först i reviret"- regel att använda för att avgöra status, så vad statusen grundar sig på måste katterna enbart klura ut på andra sätt. Full koll på status och revir har vanligtvis inte katter förrän vid 2- års ålder och det är därför det ofta kan uppstå gruff i kattgrupper när en eller flera katter uppnår den åldern.
Det du såg var förmodligen en kombination av att åtminstone en av katterna börjar bli medveten om sin egen vuxenstatus i förhållande till den jämnåriga brodern. Den utlösande faktorn var den oro/stress/ förvirring katten upplevde är han såg sin nyduschade bror. Som om brodern provocerat/utmanat honom statusmässigt genom att ha blivit duschad.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Tack! för ditt långa och mycket intressanta svar! Jag anade nåt åt det hållet. Jag har haft många katter i mitt liv men alltid bara honor. Dessa två är mina första hanar så det förklarar varför jag aldrig sett det på detta vis. Såg precis ut som du beskriver när en hane parar en hona.
Jag har sett beteendet mellan unga hanar på katthemmet. Det var ffa en hankatt som var på sina två (något yngre?) kompisar, och beteendet höll på rätt intensivt under en period, och såg rätt hårdhänt ut.
De två yngre hanarna adopterades sedan ut ihop.
Hanen som hade det här beteendet fick då flytta ihop med en honkatt som nyligen haft en kull ungar och sedan kastrerats.
Honkatten "satte honom på plats" från dag ett, som om han varit en av hennes olydig kattungar 😊. Ja, det var i alla fall så det såg ut för oss två-beningar.
Hankatten blev rätt "ställd" i början, men beteendet han haft försvann och han fick "hitta en ny roll". De båda katterna fick så småningom ett för-alltid-hem ihop.
De tre hankatterna kom från en och samma koloni ,eller om de var från ett misärhem? Det var några år sedan så jag minns inte riktigt. Jag minns inget särskilt som utlöste beteendet, men de var unga så kanske hade det med könsmognad etc att göra. Katthem är ju också rent allmänt en rätt stressig miljö för katterna, där även katter som flyttar in i rummen intill kan påverka o s v.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.