Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratbeteendeandra-djur
Läst 268 ggr
liinniia
0

Katter + andra djur i lägenhet

Hej!

Jag bor idag i en lägenhet på 58 kvm tillsammans med en kattunge (innekatt) och en kanin på 1 år (katt och kanin funkar jättebra ihop men får såklart inte träffas lösa utan noga uppsikt).

Nu till min undran: min katt är extremt uppmärksamhetssökande och har jag stängt (grind) till rummet där kaninen bor för att han ska få skutta med mig blir katten jätteledsen o jamar. Detsamma när jag stänger dörren till badrummet eller går hemifrån. Jag märker även att han gärna skulle vilja leka med kaninen men det vågar jag inte av självklara anledningar. Jag tänker därför att han nog skulle må bra av en annan kattunge-kompis som han alltid har sällskap med. Jag hade egentligen inte tänkt att ha två katter men efter att ha sett hur han beter sig plus ha läst på så mycket om katter tror jag det skulle vara bäst för honom.

Men jag undrar om detta kommer funka rent storleksmässigt i min lägenhet? Dessutom hade jag egentligen tänkt att skaffa en hundvalp om ca 1 år… Så alltså, funkar det med 1 person, 2 katter, en kanin och kanske en hund i en lägenhet på 58 kvm eller behöver jag helt tänka om? Om inte, hur stor skulle lägenheten/boendet behöva vara ungefär anser ni?

Tacksam för hjälpsamma och respektfulla svar :)

Uppkatten
0

Jag har två katter på 40 kvm och det fungerar utmärkt. Har då även in-nätad balkong + flera klösmöbler så katterna kan befinna sig på flera nivåer/plan. Välj dock inte en högaktiv katt/kattras om du bor på liten yta. Katt och kanin kan fungera bra ihop, men det händer också att katter äter kaniner.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[pamm]
0

Jag har 2 katter och en vild unge som kan jämföras med 5 galna apungar på 58 kvm, vilket funkar hur bra som helst. ;)
Kan inte se att det du beskriver skulle vara ett problem. :) Mer städning för dig bara ;)

Pandi00
0

#0: Bor på 56kvm med 3 katter och 2 stora gerbil-burar. Det funkar absolut med en till katt

liinniia
0

#1: Okej tack! Ja jag vet att det kan vända fort i katt/kanin-relationen och det är därför de aldrig är lösa tillsammans förutom korta stunder när jag är med och har stenkoll. Dörren till sovrummet där kaninen bor stängs dessutom när jag inte är hemma.

liinniia
0

#2: och #3: Hahah okej tack! Det låter ju väldigt positivt :D Mer städning kan jag nog klara av ;)