Kattunge lös i magen
Hej!
Fick hem min kattunge i lördags ( en vecka sedan) och de hade inte gett honom den sista avmaskningstabletten så jag gav honom den samma dag. Hans avföring har blivit lösare och idag så kom det lite blod (vanlig färg, inte mörkt).. Han är jätte lekfull och pigg av sig och äter samt dricker som han ska! Ringde jouren och de föreslog att ge honom endast torsk och se hur det blir efter 24 h. Tänkte bara höra hur stora portioner man kan ge honom? Han är väldigt glad i mat och speciellt torsk har jag märkt nu!
Tack på förhand!
Ge småportioner men rätt många gånger per dygn, tycker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min kattunge har varit lös i magen sen vi fick honom, det var blod i början också! Så länge han är pigg och äter och dricker är det ingen fara.
Testa att ge skonkost om inte magen blir bättre om 1 vecka. Detta kan vara speciellt torrfoder, kokt kyckling och fisk!
Det är vanligt att katter är lösa när de får avmaskning.
Tror också det finns ett medel man kan ge dem 1 gång om dagen om de är lösa, minns dock ej vad det hette!
#1: Tack för tipset!
#2: Tråkigt att er lille också är orolig i magen men ändå ”skönt” (om du förstår vad jag menar) att man inte är ensam om en sån här situation! Ringde Evidensia för att vara på den säkra sidan och nu äter han endast torsk. Blev lite löst samt en hårding imorse och nu har han inte gjort nummer två resten av dagen så hoppas att någonting håller på att hända därinne iallafall! :) man blir lätt lite fundersam när de är så himla pigga och lekfulla fast magen inte är helt 100%!
En liten uppdatering och fundering!
I måndags på morgonen var det sista gången han bajsa och det var väldigt löst med en liten formad avföring i och sen dess har han inte bajsat tills för 5 minuter sedan och jag är väldigt lättad!!
Men tycker att hans avföring är lite svart och även brun så undrar om det kanske är hans foder (mjau kattunge) som inte riktigt är så bra för honom, vill gärna ge honom blötmat eller ett annat foder som är bra för honom om ni har några tips!
Han har aldrig ätit blötmat så får isåfall börja fasa in det väldigt långsamt men blir nojig om det är lite för tidigt då han bara är 15 veckor..?
Kommer nog fortsätta med torsken tills hans avföring ser jämn och bra ut men skönt att han inte är lös iallafall! :)
När man får hem en ny katt/kattunge så ska man normalt sett inte byta foder på många veckor. Att byta hem innebär stor stress för en katt. Då ska man inte stressa med byte av mat samtidigt. Har katten mått bra på Mjau torrfoder hos uppfödaren så bör du alltså fortsätta med det en tid till. På sikt, om många veckor, låter det som en bra id'e att långsamt slussa in blötmat. Vid diarre brukar jag ge enbart kokt torsk + fortiflora 2-3 dgr ca. Så snart magen verkar stabil igen så börjar jag föra in små mängder av deras vanliga foder, men fortsätter ge fortiflora några dagar till. Att just kattungar har problem med magarna är inte ovanligt men måste förstås hanteras. Ibland kan de behöva äta ett veterinärfoder över en tid t ex intestinal eller hills i/d.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tillägg: blötfoder kan alltså ges till katter från det att de börjar äta själva, men du bör inte byta foder i samband med att katten fått nytt hem. Det blir för mycket stress och då blir det problem med magen.
Om du ger kattungen kattgodis så är mitt tips att du slutar med det, då erfarenheten från katthemmet är att kattgodis ofta ger dåliga magar.
Blir kattungen dålig i magen igen av foder som den ätit o mått bra av hos uppfödaren så bör du som sagt överväga ett veterinärfoder över en tid. Har sett det fungera bra många, många gånger på kattungar på katthemmet.
#8: läste det (på just denna hemsidan faktiskt) och uppskattar verkligen de tips och erfarenheter du har delat med dig av!! :)
Jag kör på med torsk och håller koll på hans tillstånd, man vill såklart att de ska må bra både i kropp och själ. Vill såklart inte stressa upp honom med ny foder så väntar med det på ett bra tag och håller tummarna att magen mår bättre inom de kommande dagarna!
Som sagt, tack så jättemycket för alla tips och hoppas du får en fortsatt bra dag :)