"Det kan vara den vildkatten som..."
Vill man få en uppfattning om hur det står till med huskatters status kan man ta en titt i några av de lokala fb-grupper ute i landet där inlägg om försvunna och upphittade katter ibland dyker upp bland övriga lokalbetonade inlägg.
Det här är ett exempel som jag såg idag:
Bild på katt och texten: "Någon som känner igen denna katt? Ligger i en trädgård på xxxx-vägen och verkar inte må bra"
En av kommentarerna: "Det kan vara den vildkatten som bodde i vår carport förra sommaren med sina två ungar".
Om man inte omedelbart förstår vad som är upprörande med den kommentaren kan man byta ut orden "vildkatten" och "ungar" mot "vildhunden" och "valpar"… Då hade den hunden och de valparna med all säkerhet varit omhändertagna för länge sedan, men en förvildad tamkatt ses som något naturligt, iallafall inget man behöver göra något åt.
Jag blir väldigt upprörd när jag ser hur normaliserat katters hemlöshet är. Hur kan man bara förmoda/konstatera att en katt lever i hemlöshet utan att agera?
Sajtvärd Katter iFokus
#0: Men vad i… Rent hjärtskärande läsning. 😢
// Harley
Exakt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag håller med. Att katter fortfarande har så låg status är bara så sorgligt.
/Maria
Det är helt bedrövligt.
Stolt ägare till tre La permer
Det är ofta inlägg inlägg med desperata vädjanden av "har nån sett min katt"-typen och jag tänker bara: varför låter man katten springa ute vind för våg om man bryr sig om den?
Också ofta "jag körde på den här katten, vet nån vems den är?"
Folk som frågar om "nån har kattungar". Blir så förbannad.
"I'm too old for this shit."