Katter iFokus

Katter

Läst 253 ggr
Glaze
0

12-åring med tovor i pälsen

Hej!
Vår 12- åriga herre har börjat få tovor i pälsen. Han har haft det någon gång tidigare men inte på detta viset. Var hos vet för ca. 3 månader sedan för senior kontroll samt vaccin och fick operera ut tre tänder som läkt perfekt.
Hon tyckte han såg fin ut förutom att han är något överviktig. Lång historia. Äter nu bara Mjau blötmat för kastrerade katter. Tycker han gått ner lite. Jag upplever honom jättefin i kroppen. Han är en mycket stor katt i sig själv. Vet inget om bakgrund då vi adopterade honom för tio år sedan från katthem.
Tovorna är mer över höfter men även lite på sidorna och på ryggen. Jag tror att det börjar bli svårt för honom att böja sig.
Hans allmäntillstånd är gott men han är lite stelare över lag.
Hans päls är kort men mycket tjock.
Jag får borsta honom men det blir mer och mer svårt då han blir snabbare irriterad nu för tiden och bara måste döda borsten. Jag får mig också en släng av tassen. (Han är oerhört snabb! Det är skönt att se.)
Jag har därför två borstar. En han biter ihjäl och en jag samtidigt borstar med.
Det funkar en liten stund. Han både njuter samtidigt som han blir irriterad.
Finns det någon borste ni rekommenderar? Som är både snäll och samtidigt reder ut pälsen bra?
Ibland klipper jag med sax för jag tycker synd om honom. Det funkar ganska ok. Jag tycker det är svårt att se att han är stelare och inte riktigt fixar att hålla sin päls i topptrim längre. 😔

Glaze
0

Glömde skriva att borstarna jag använder är som små kardor med vita pluppar längst ut. Och att han fullkomligt älskar när jag borstar under hans haka eller på hans kinder.

Glaze
0

Glömde skriva att jag använder borstar som ser ut som kardor med vita pluppar längst ut och att han fullkomligt älskar när jag borstar under hans haka eller på hans kinder.

Sabah
1

Något jag tycker är bra är tovutredare, de skär genom pälsen så det luggas inte på samma sätt. Har själv en katt med lång och tjock päls, hon får sällan tovor men när hon får någon så tycker jag att den funkar bra. Är också bra om man vill tunna ur pälsen när det är varmt t ex. Finns säkert flera märken som har dem, här är en länk till Trixie

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-07-17 11:30 av Sabah
Glaze
1

#3 Tack för tipset! Ska absolut testa☀️

Uppkatten
3

När en korthårig katt börjar få problem att sköta pälsen så är det ofta något som är fel, ffa om det börjar bli mycket tovor. Så jag funderar på om du inte ska börja hos veterinären igen. Kan problemen med munnen ha gjort/göra så att han inte vill tvätta sig? Kan övervikten bidra till att han har svårt att tvätta sig? Kan han ha t ex artros eller något annat hälsoproblem som gör så att han har svårt att hålla ordning på sin päls? Kanske behöver han rakas så att pälsen "får börja om från början" igen?

Personligen så tycker jag att kardor är det som fungerar bäst på kort päls, men vet att en del föredrar en bra kam. Tovskärare har jag personligen bara dåliga erfarenheter av. Men det viktigaste är ju att försöka begripa varför han får tovor och s a s göra något åt problemet från grunden (om så är möjligt).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
1

Min ena katt får mycket tovor vid fällning, så jag rakar honom 2 ggr/år. Han är snäll och lätt att hantera så rakar honom själv hemma med en maskin gjord för att raka hundar och katter, och ett skär som gör att jag inte rakar ner till huden utan bara så pälsen blir kortare.

Min förra katt hade spondylos (googla spondylos katt så får du upp massor med info), det är inte helt ovanligt på äldre katter, kan göra katten med stel och göra det svårt att tvätta sig själv på bakkroppen/ryggen. Det kan även göra ont om man trycker där spondylosen är vilket kan vara en anledning att han ogillar att bli borstad kanske?

Glaze
1

Tack för all bra hjälp och tankar!
Jag ska gå vidare så här tänker jag.
Jag ska ransonera maten ännu lite mer och se om han går ner lite. Det underlättar nog för honom. Och så ska jag prova en tovutredare och se om det hjälper. Om inte så rakar jag honom för att börja om med pälsen.
Om detta då inte hjälper så får jag kontakta veterinären. Tack alla återigen ☀️💕

Uppkatten
2

Tänk på att katten måste bantas väldigt långsamt för att inte ta skada av viktnedgången. Här är katter mycket känsligare än t ex människor och hundar. Fråga gärna din veterinär hur mycket katten får gå ner per månad och följ sedan utvecklingen genom att väga katten regelbundet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Glaze
0

#8 Ska absolut tänka på detta.