Katter iFokus

Katter

Etikett: kosthållning
Läst 191 ggr
kattharfnatt
0

Katt kan inte få upp blötmatsbitarna!

Hej!
Jag skriver här nu då jag inte hittat någonting alls om detta på Google, åtminstone inte vad man kan göra åt det.

Min katt slickar bara upp såsen på viss blötmat, och det är ju rätt så vanligt så jag bara antog att han helt enkelt var en kräsen katt. Men! När jag plockade upp bitarna och matade honom så åt han dem med glädje, vilket ledde mig till att spekulera kring om det helt enkelt bara är så att han tycker att bitarna är jobbiga att få upp. Det finns annan blötmat där han äter alla bitar, men den är ohälsosam så jag vill försöka lösa detta då han faktiskt gillar den, men jag kan ju inte sitta där och mata varenda bit åt honom hela tiden.

Så jag undrar om ni har några idéer på matskålar som kanske har en sträv textur som gör att bitarna står stilla när han slickar upp dem? Eller något annat man skulle kunna göra!

För övrigt kanske det är värt att notera att han är frisk i allmänhet, inga problem med tänderna osv. Som sagt så äter han bitarna om jag ger dem till honom!

• Redigerat 2021-07-16 14:24 av kattharfnatt
Uppkatten
1

Prova att mosa bitarna? Eller så tycker han kanske helt enkelt att det är mysigt med extra uppmärksamhet och närhet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2

Jag tror han skojar med dig😀

Ger du honom bitarna i handen så tror han säkert att det är godis medan har ratar bitarna om de ligger på tallriken.

Jag brukar mosa med gaffel så att inte bara det "gottaste" äts upp.

/Maria

kattharfnatt
0

#2: Haha ja så kan det kanske vara😆 Jag har testat att mixa den men det blev inte så bra, kan testa att mosa manuellt!

Tarotstollan
0

Jag mosar alltid maten, annars slickar de bara i sig såsen och det blir de ju inte mätta av.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
0

Ja en kattmun är skapad för att äta rått kött. En hel mus t.ex så visst kan de äta blötmat. Kräsna katter finns det gott om😊

/Maria

OberonsMatte
0

Det finns räfflade matskålar som ska göra det lättare att få upp bitarna, så de kanske du kan prova (finns i två storlekar). https://www.supercat.se/kattmatskalar/whisker-2-matskal.html

Min Oberon slickar bara såsen och slänger iväg bitarna med tungan om de råkar fastna där så han är helt hopplös. Ruben däremot lärde sig faktiskt med tiden och tycks numera snarare föredra om det inte är så mycket sås på bitarna.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-07-16 14:58 av OberonsMatte
OberonsMatte
0

De här matskålarna kan också göra det lättare att få in bitarna i munnen. https://www.supercat.se/kattmatskalar/kattmatskal-white-ergonomisk.html

Sajtvärd Katter iFokus