Katter iFokus

Katter

Etikett: beteende
Läst 307 ggr
SaPe
0

Min ena katt kommer inte hem längre

Hej. För snart ett år sedan utökade vi vår kattfamilj med en ny nedlem. Vi har två bröder som nu är tio år gamla och födda här. Blandras Somali/huskatt. De har alltid varit både ute och inne. Tidigare hade vi oxå mamma katt.

Den nya katten är en bengal hane. Det hat gått 'sådär' att introducera honom till de andra två. Han var från start väldigt påstridig på de andra två och vi har på alla upptänkliga vis jobbat på att harmonisera dem tillsammans.

Gemensamma måltider, långa lekstunder med den lille för att göra av med energi, feliway doftdosa, och ibland helt enkelt stängt dörrar för att skapa lite egna zoner för dem.

Nu har det gått ett år och alla tre får vara både ute och inne. Bengalen hänger mest med oss och den ena av bröderna kommer och går som vanligt och sover i min säng på natten.

Bror nummer två har alltid varit mer ute än inne, året om, men alltid hållit sig i närheten. Nu är han borta dagar i sträck. Kommer in och äter i 5 min och går igen. Har jag tur hinner jag haffa honom, få på honom fästingmedel och känna igenom att han verkar ok. Han har fullt med knottror på öronen och nosryggen och börjar se ut som hemlös. Men stänger jag in honom här hemna blir han väldigt olycklig och går från dörr till dörr och jamar.

Bengalen har lugnat ner sig avsevärt sedan liten nu men är fortfarande väldigt intresserad av de andra två och hoppar gärna på dem om han får chansen. Han vill säkert leka men är lite för burdus och hårdhänt för att uppskattas av de andra.

Men jag vill inte att min ena katt ska välja att hellre ligga utomhus än komma hem. Finns det nåt jag kan göra?

Uppkatten
7

Unga katter är ofta aktiva, och bengalen som ras är högaktiv. En ung, högaktiv katt behöver ofta en någorlunda jämngammal kompis att härja runt med, medan äldre katter ofta inte vill härja runt på samma sätt. Det är därför som många katthem tex väljer att inte adoptera ut kattungar om det inte finns en till kattuge/ungkatt/yngre katt i hemmet. Min gissning är att dina äldre katter tycker att bengalen är lite för energisk, medan bengalen vill att det ska hända saker och att alla ska vilja hänga med på lekar och äventyr. Bengalen skulle förmodligen må bra av att få en likasinnad ung högaktiv kompis att brottas med. Möjligen skulle han då lämna de äldre katterna mer ifred, vilket dock inte är säkert. Vad de äldre katterna behöver är att det finns gott om resurser där hemma, så att de kan hålla sig undan bengalen om de vill det. Med gott om resurser så menar jag att det finns många sovplatser, flera kattlådor/matplatser/vattenskålar osv att välja på, gärna fördelat på flera rum/våningsplan. Mitt råd till dig är att kontakta en etolog/kattbeteenderådgivare för att hitta strategier och metoder att hantera situationen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
4

Väldigt tråkigt att läsa att en äldre katt som bott hos dig i hela sitt liv inte längre vill vara där, efter att det kommit en ny katt. 😟

Du har fått goda råd i #1. Kan bara tillägga Felifriends och Feliway som du kanske redan har testat.

Den nya katten är väl kastrerad?

SaPe
0

#2: hej. Tack för ditt svar. Alla är kastrerade. Bengalen vid ca 5 månader gammal. Vi hade feliway friends hela vintern. Under vintern var alla katterna mer hemma och det är nu under våren/sommaren som det här blivit mer bekymmersamt.

SaPe
1

#1: tack. Ska kolla upp det där med etolog och se om vi kan göra mer för att alla ska känna sig hemma och fredade. Vi har ganska många rum men svårt att hindra någon katt från att gå in.

SaPe
1

Har satt ett gps halsband på luffaren. Skönt att se lite var han är när han inte syns till här hemma. Kan se att han hänger i ett litet skogsområde mellan grannarnas hus bara 50-150 m hemifrån. Verkar inte gå hem till någon annan och bo just nu i varje fall.

Har börjat gå ut varje kväll med en matskål och vissla lite på honom. Då kommer han fram å hälsar. De andra två (brorsan och bengalen) kommer oxå då och jag tänker att all kontakt mellan dem är bra kontakt just nu. De visar inget agg mot varann.

Låter honom äta ifred och följa med hemåt så långt han har lust. Han stannar på gatan utanför staketet än så länge.