Min ena katt jagar bort den andra
Hej!
Jag vet inte vad vi ska göra! Vi har två honkatter, 3 och 4 år. De har alltid gått bra ihop. För 6 månader sedan kom en stor hankatt och började hänga på vår tomt. Han sitter ofta i våra stora fönster och bara stirrar in. Vår ena honkatt blir fullkomligt galen. Hon skriker och hoppar mot fönstret. Möts de ute jagar han iväg henne.
I samma veva som hankatten började komma började vår hona som har problem med hankatten att ge sig på vår andra katt. Det är bara ibland men rätt som det är flyger hon bara på henne och jagar bort henne. Vi har två toaletter, olika matplatser och ett hus på 250 kvm samt kattlucka så de går in och ut som de vill.
Vad ska vi göra? Jag tycker så synd om vår lilla hona som blir bortjagad och påhoppad i ditt eget hem. Jag tycker också synd om vår andra hona som verkar må dåligt sedan hankatten börjar inkräkta. Vi har varit hos veterinären och inget är fel på vår katt.
Har ni tips? Finns det något vi kan göra? Ibland funderar jag på om vi måste omplacera ena katten men det vill jag verkligen inte egentligen. Men det känns inte hållbart som det är….
Om det är vid ett visst fönster som hankatten brukar dyka upp och stressa er ena katt så bör ni börja med stt sätta upp en siktbarriär där. D v s gör så att er katt inte har möjlighet att se honom genom det fönstret. Sedan så tycker jag att du ska ta kontakt med en etolog/kattbeteenderådgivare så att ni tillsammans kan börja nysta i vilka möjligheter som finns och vad som kan/bör göras.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vet ni vem som äger hankatten? Han kanske är öronmärkt, då är det lätt att söka i registren efter ägare. Tänkte att ägaren bör få veta att deras katt är ute och stör andra.
Hankatten kanske är okastrerad? I så fall får han inte vara ute på fri tass.
Tycker absolut inte att ni ska behöva omplacera en av era katter.
(Utgår från att ni aldrig erbjudit hankatten mat på er tomt.)
- Redigerat 2021-06-29 10:29 av [[eskils_]]
#2:
Vi vet inte vem som äger katten tyvärr, vi har försökt få tag på ägaren men ingen vet var katten bor. Den är även på grannarnas katter. Den har aldrig fått mat här, vi jagar bort den så snart vi ser den.
Varför jagar vår hona bort vår andra katt tror ni? Båda är självklart kastrerade.
Gör ett ordentligt försök att ta reda på var andra katten hör hemma. Kanske behöver katten i själva verket hjälp och då är det inte rätt att jaga bort den. Bättre att eftersöka ägaren, och hittar man ingen ägare kan man kontakta ett katthem och diskutera vidare med dem. Men då ska man verkligen ha jobbat på att hitta kattens ägare först!
Att din katt ger sig på sin kattkompis är inte helt ovanligt, det är en felriktad stressreaktion.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.