Katter iFokus

Katter

Läst 277 ggr
Moa0108
0

3 teskedar våtfoder om dagen?? Kan det stämma?

Vi har adopterat en katt!
Hon är 2 år och kastrerad och väger ca 2,5kg om jag minns rätt.
Hon som vi adopterade från sa att katten skulle äta 3 teskedar våtfoder om dagen.. men kan det verkligen stämma?

Katten är vanligtvis rätt blyg men nu mot kvällen så stryker hon mot våra ben för att hon är hungrig, och både jag och min mamma tycker att hon får alldeles för lite mat! Vi hade tänkt åtminstonde 1 paket portionspåse om dagen.. nu tar det ca 2 eller 3 dagar innan den är tom

OberonsMatte
3

Vad äter katten förutom våtfoder?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
4

Om katten enbart får blötmat så är det alldeles på tok för lite. Läs på matförpackningen hur mycket hon ska ha, och fördela det på flera måltider över dygnet. Sedan väger ni henne regelbundet och skriver upp vad hon väger. Då kan ni lätt se om hon t ex börjar öka i vikt och då får man minska på maten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Moa0108
0

#1: Vi har lite torrfoder ute som den knappt rör!

Magi-cat
3

Bara 3 tsk, det låter inte klokt så lite! 🙀
Är katten van att äta hushållsmat också, undrar jag?

Är kisse väldigt tunn i kroppen? Det kan ju hända att hon fått för lite mat?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
4

Hur länge har ni haft katten? Vad menar du när du skriver att ni har torrfoder "ute"? Är det en utekatt? Eller menar du att ni har torrfoder stående framme (inomhus)? Hur mycket torrfoder får hon och hur mycket äter hon av det på ett ungefär? Får hon samma mat som hos förra ägaren?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Moa0108
0

#5: Katten är en innekatt så fodret står inomhus! Vi häller upp ca en halv deciliter torrfoder på morgon och kväll där vi blandar hennes gamla torrfoder med lite av det nya.
Vi ger henne då också 3 teskedar blötfoder som jourhemsmamman gav henne (det var så mycket hon sa att vi skulle ge).
På kvällen ger vi henne ytterliggare 3 teskedar trots att jourmamman sa 3 teskedar om dagen då katten knappt rört torrfodret och är hungrig.
När vi vaknar har hon ätit både lite av torrfodret och ätit upp all blötmat (vilket hon gjorde sekunden vi gav henne det).
Hon är väldigt aktiv på kvällen och på katten men under dagen är hon väldigt lugn och gömmer sig (vi fick henne i torsdags, nu är det lördag)

OberonsMatte
0

Hur länge har ni haft katten? Började ni med att enbart ge katten den mat hon var van vid sedan tidigare? Åt hon lika lite då? Är katten överviktig eftersom fodermängden begränsas?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

De första månaderna ska man bara ge den maten som katten är van vid att äta. Först därefter kan man börja blanda i lite, lite nytt. När katten precis har flyttat så är den stressad och börjar man ge ny mat då kan katten få problem med magen. Därför bör man inte ändra i början. Läs noga på foderförpackningarna och så matar ni katten utifrån vad som står där, samtidigt som ni håller koll på kattens vikt.

Uppkatten
4

Det är vanligt att katter äter dåligt den första tiden i ett nytt hem, och att de mest äter på nätterna. Viktigt att ni ser till att hon äter i allafall någonting, då det är farligt för katter att matvägra. De kan snabbt bli sjuka då. Har hon fått en dl torrfoder + 3 tsk blötmat i jourhemmet så låter inte det orimligt, om hon har ätit sin mat. Vill hon inte äta torrfodret så öka på lite med blötmaten men ha koll så hon inte blir dålig i magen. Och ge bara samma torrfoder som i jourhemmet nu i början.