Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratdjurskydd
Läst 341 ggr
91Marran
0

Berätta för fel person?

Min kompis blev av med sin ena katt. Kattorganisationen berättade för hon som anmälde hur det såg ut. Har de rätt och göra det? Särskilt när de säger saker som inte är sant utan att kolla upp fakta. Jag var där dagen innan och dagen efter så jag har sanningen. Min kompis vill inte ha tillbaka katten men han mår väldigt dåligt i detta.

Har de rätt att gå ut med vad de har sett?

Länsstyrelsen kom några dagar efter och sa att det var ok och att katten borde fått vara kvar.

Jag nämner inte vilken organisation det gäller, för då kan folk få reda på vem min kompis är.

Till och med jag har mått dåligt i detta eftersom de tog katten på falska grunder. Jag kan inte ringa och prata med dem då vi har katter från deras organisation och jag vill inte bli av med mina katter.

Kan tilläggas att hon som anmälde inte fick komma in självt. För min kompis tillät inte det. Därför som hon anmälde.

Mvh
Mig

Uppkatten
5

Jag förstår inte riktigt. Vem tog katten? Inne eller ute? Är din kompis ägare till katten?

Okynnesanmälningar till länsstyrelsen är vanliga, men de enda som får hämta katter hemma hos någon är ju länsstyrelse/polis vad jag förstår.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Och dina katter äger väl du så de kan du inte bli av med för att någon kattorganisation ev. blir sur på dig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2021-03-29 15:33 av Uppkatten
Uppkatten
0

När det gäller katthjälpsorganisationer så har de knappast någon tystnadsplikt. De drivs ju oftast av privatpersoner på deras fritid. D v s ett katthem/en katthjälpsorganisation är ingen myndighet med sekretess utåt.

Men sedan ska man förstås ändå alltid vara försiktig med vad man säger till vem, inte minst i ärenden där djur (och djurägare också vanligtvis) far rejält illa.

91Marran
0

Organisationen som förmedlade katten kom och hämtade den. Han hade den på kontrakt via dem. Så de tyckte väl att han bröt kontraktet. De tog den inomhus.

Mvh
Mig

91Marran
0

#2 Jag har dem bara på kontrakt, så de kan hitta på att jag bryter kontraktet om jag inte passar mig.

Mvh
Mig

Uppkatten
2

Har han betalat för sin katt? Har du betalat för dina katter? Och har ni i så fall någon form av kvitto/papper på att katterna är betalade?

• Redigerat 2021-03-29 15:43 av Uppkatten
91Marran
0

Vi har båda betalt.
De sa att han inte betalt fast hans godeman betalat in det sista i december. Och de kom i februari och tog katten.

Mvh
Mig

Maleficum
3

Tidigare var det enbart polisen som fick omhänderta djur men från och med 1 juni 2018 så är det numera Länsstyrelsens uppdrag. Så det är bara Länsstyrelsen som kan omhänderta ens djur (med närvaro av polis om situationen upplevs som hotfull).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Regeringen vill renodla Polisens arbetsuppgifter, därför tar länsstyrelsen över ansvaret för att omhänderta djur från och med 1 juni. Länsstyrelsen i...
Uppkatten
8

OK. Många katthem/katthjälpsorganisationer har symboliska kontrakt, men vad jag förstår så gäller dessa INTE rättsligt.

En katthjälpsorganisation/ett katthem kan inte både sälja en katt (d v s ta betalt för en katt) och sedan anse sig ha någon slags "rätt" till katten, än mindre någon "rätt" som är större än ägarens.

Katthemmet/katthjälpsorganisationen har således ingen rätt att komma till bostaden och hämta tillbaks katten som de har fått betalt för. Det ska i så fall gå via länsstyrelse/polis, som då får pröva ärendet och se om det föreligger ett djurskyddsärende.

Uppkatten
1

#8 Utanför kontorstid har väl polisen fortfarande möjlighet att omhänderta djur i akuta ärenden? Men annars är det lst.

91Marran
1

#9 Tack för all hjälp.

Mvh
Mig

Maleficum
1

#10: Man kan ju iaf tycka att de ska ha den möjligheten men tycker det var svårt att hitta info över huvud taget om vad som gäller (tyvärr, borde vara tydligare).

Uppkatten
2

Här finns information om hur man anmäler och om vem som är ansvarig vid olika tidpunkter på dygnet:

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/djur/skotsel-av-djur/anmal-bristande-djurhallning.html

Om du ser att djur far illa i Stockholms län kan du anmäla detta till Länsstyrelsen. Du kan ringa, skicka e-post eller vanlig post. Din anmälan tas emot av våra djurskyddshandläggare.
Maleficum
1

#13: Det har jag koll på vem man hör av sig till men står ju inte direkt klart och tydligt vem eller vilka som har rätten att omhänderta djur om behovet finns, är det som känns som det skulle behöva bli tydligare (var ett antal år sedan nu men har hört skräckhistorier om folk som blivit lurade att lämna ifrån sig sina djur till icke behöriga personer vilket skulle kunna undvikas om det var tydligare om vem man faktiskt måste lämna ifrån sig djur till).

Uppkatten
3

Har svårt att tro att någon annan än polis/lst får göra det, men ska se om jag kan hitta mer information om det + om kontraktsskrivning.

Men med ett sådant kontrakt som beskrivs här kan det ju bli väldigt godtyckligt från katthjälpsorganisationens sida + att man har rätt att t ex ha stökigt hemma någon dag då och då utan att riskera att t ex bli av med sin katt.

Men vet från flera katthem att de sagt att deras kontrakt bara är symboliska men att de inte håller rättsligt. Det ska vara om något/några katthem hittat ett sätt att få till detta så de gäller rättsligt, men fortfarande kan det inte vara OK att omhänderta någon annans katt på lösa/godtyckliga grunder.

[[eskils_]]
0

#15: Har ett minne av en diskussion för några år sedan om polisens arbetsbörda. De ville själva slippa ansvaret att omhänderta djur, för de hade så mycket att göra med brottsbekämpning och många avhopp från polisyrket.

Och då flyttades ansvaret för djuren från polisen till länsstyrelserna.

Här skrev vi om Djurpolisen:
https://hittekatter.ifokus.se/discussion/1378883/djurpolisen-hotas-av-nedlaggning-protestera!

Sajten för dig som bryr dig om hemlösa katter och vill höja den vanliga huskattens status. På Hittekatter i Fokus möter du kattälskare från hela landet, samt representanter från olika katthem. Vi har tillsammans en bred kompetens när det gäller allt som har med katter att göra.
  • Redigerat 2021-03-30 11:48 av [[eskils_]]