Katter iFokus

Katter

Etiketterbeteendegenetikkattstatusblandathälsa,beteende,kosthållningkatt
Läst 371 ggr
Moa0108
1

Vilken katt passar mig?

Hej! Jag är en 20årig kvinna som önskar att skaffa katt men är osäker på om det finns någon kattras som passar mig. Jag har mycket att läsa om katter innan jag skaffar än men har svårt att hitta en kattras som passar mig.
Jag söker en katt som är lugn, vänlig och självständig och som inte fäller så mycket hår. Just nu är jag hemma nästan varje dag men till sommaren kommer jag börja jobba och efter det så blir det förmodligen plugg så jag kommer inte vara hemma lika mycket som jag brukar! Jag bor även tillsammans med min mamma i en lägenhet inne i en mindre stad.
Jag hade hemskt gärna velat ha en katt då jag i perioder får mycket ångest och det hade varit väldigt trevligt att ha en liten kompis! Det viktigaste är ju dock att lillen mår bra och om det inte finns något katt som hade mått bra av de förhållandena som kommer så är det trots allt något som får vänta i framtiden.

Jag adopterar gärna men bor i jönköpings län så därav inom det området! Jag bryr mig inte om katten är ung eller en redan lite äldre katt! Hona eller hane spelar inte heller någon roll!
Så vad tror ni? Vill att min kompis ska kunna trivas i så stor grad som möjligt!

Uppkatten
5

Börja med att läsa och lära så mycket som möjligt om katter. Därefter skulle du kunna boka in ett besök på ett katthem och gå dit och träffa katter och volontärer/personal. Ett bra katthem ska kunna hjälpa till så att rätt katt och rätt familj hittar varandra, även om det inte alltid är så lätt.

Min erfarenhet är att de flesta katter fäller mycket hår periodvis, och att man märker det särskilt mycket när man har en långhårig katt. Dessutom får du räkna med att det ofta blir rejält skräpigt med sand från kattlådan i bostaden (även om man förstås kan prova olika metoder för att minska mängden sand som hamnar "överallt").

Vill du ha en lugn och självständig katt så får du nog köpa en vuxen katt, och prata noga med katthemmet innan så de vet vad du söker. Det framkommer inte hur många timmar per dag som katten kommer att vara ensam. Även om katter sover mycket så behöver de även sällskap, närhet, lek, gos och omsorg dagligen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Moa0108
0

#1: Katten kommer alltid att kunna träffa mig eller min mamma åtminstonde 2 gånger om dagen. För det mesta är jag hemma. Möjligt att katten är själv mellan ca 6 - 15 då min mamma jobbar den tiden och mina arbetstider varierar. Annars kommer jag för det mesta vara hemma, och om inte det min mamma.
Jag räknar med att katten kommer fälla, jag tänker att om man borstar den regelbundet (korthårig) så bör man minska hur mycket päls som fälls. En långhårig har vi inte tänkt skaffa men isåfall tänker jag att jag borde borsta den 1 - 2 gånger om dagen så att den inte får mattningar i pälsen (Säg till om det vore för mycket). Set jag känner mig mest osäker på nu är vilket foder som är bäst för en katt och vilket godis som är hälsosammast. Eftersom vi adopterar kommer vi också kunna lämna tillbaka katten om den inte skulle trivas!
Vetrinärkostnader tänker jag att jag lägger undan 2000kr, låter det som ett bra start sparande till katten? När jag jobbar kommer jag kunna lägga undan mer och jag har pengar över ifall det skulle ske något akut som kostar mer.
Jag har läst på lite men ska definitivt läsa på mer och prata med dem som jag adopterar katten ifrån om det uppkommer något som jag undrar

Maria
6

Man lämnar inte tillbaka en adopterad katt.
Är katten adopterad så är katten din och helt och hållet ditt ansvar.

/Maria

Moa0108
0

#3:Där jag adopterar ifrån vill de säkerställa att katten trivs och om den inte gör det kommer de hitta ett nytt hem åt den. Detta under omständigheter då den kanske plötsligt vill gå ut (där vi gemensamt bestämt att det inte är lägligt där vi bor) eller om katten helt enkelt visar andra tecken på att den inte trivs.
Både jag och stället vi adopterar ifrån tar kattens välmående i första hand och om det inte skulle visa sig vara bra där vi bor så kommer de att hitta ett nytt hem på omplacering

Maria
1

#4 Är det en omplacering du pratar om?Inte adoption?

/Maria

Moa0108
0

#5: Katten bor just nu på ett jourhem och letar efter sitt föralltid hem!

Maria
1

Låter konstigt tycker jag att man kan adoptera en katt på prov?
Är det en äldre katt?

/Maria

Moa0108
0

#7: Katten vi först skulle ha var 12 år, men då denna började vilja gå ut så var det inte längre lämpligt att adoptera den. Den nya katten vi kollar på är 1 år, men jag kanske har missupfattat hur de håller i adoptionerna? I vilket fall som helst så vill jag kunna ge katten en trygg grund innan jag adopterar den

Moa0108
0

#7: Du får jättegärna ge mig tips innan jag adopterar katten, så att den kan hamna i ett tryggt hem! Om en katt inte kommer kunna va trygg hos mig kommer jag inte att adoptera! Men måste lära mig mer innan jag fattar ett beslut

Maria
1

När jag adopterade var de väldigt noga med att katten inte fick bli ensamkatt. Antingen fick vi adoptera två men i vårt fall fanns en katt hemma redan som nyss hade blivit ensam.

/Maria

Moa0108
0

#10: Vi kan bara ha en katt men de har varit nogranna med att välja ut katter som trivs ensamma och inte vill ha en kompis! Hade aldrig kunnat låta en katt va ensam om den inte vill det!

Maria
2

Katten ska vara vaccinerad veterinärbesiktigad chippad och kastrerad.

/Maria

Moa0108
0

#12: Japp, det kommer den vara vid adoptionstillfället och om inte fixar jag det

Maria
5

#13 Den SKA vara det om det är ett seriöst ställe.

Nu söker du katt i en annan tråd. Rörigt det här.

/Maria

Lona
4

#6: Fast det är just det, "Letar efter sitt föralltidhem".
Inte "någon som vill testa om det funkar-hem".
Visst är det bra att det GÅR att byta om det inte alls skulle fungera men jag tänker att det är inget man ska räkna med.
Jag kanske har missuppfattat dig men skaffar man sig ett djur så hör man det inte med tanken att man "kan byta om det inte passar", man gör det för att ge djuret ett nytt hem, där det får stanna.

En viss anpassning får man dessutom vara beredd att göra, katter är individer. Även om den i stora drag verkar kunna passa det ni söker efter så kommer ni att behöva följa kattens behov.

2000:- till veterinär är väldigt lite. Att åka in på jourtid brukar kosta åt det hållet redan som grundavgift.
Försök att få ihop en större summa och *se till att skaffa **försäkring! ** *
Ovärderligt som djurägare om man inte har väldigt bra ekonomi.

Jag kanske låter negativ men du verkar mån om att det ska bli bra!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Moa0108
0

#14: Jag adopterar från djurens värld och har för mig att de fixar alla 3 innan adoption. Om inte så står de för kostnaderna och har uppföljning så att det blir gjort!
Jag hoppas att djurens värld är ett bra ställe att adoptera ifrån, den som jag pratat med har tagit det seriöst och när jag läser om katterna så står det antingen att de är chippade, vaccinerade och kastrerade eller att de har inbokad tid för det

Maria
1

Hittar inget som heter djurens värld?

/Maria

Moa0108
0

#17: Djurens vänner jönköping, finns också på facebook! Skrev helt fel med djurens värld, har lite mycket tankar i huvudet just nu, jag ber om ursäkt

[[eskils_]]
4

Moa0108, ser att du har startat flera trådar med samma frågor. Kan uppfattas som lite mindre seriöst faktiskt. Du ber folk här att ge dig råd och tips, och många råd och tips har du redan fått.

En sak som jag tycker att alla kattägare borde ha hemma är en bra kattbok, där man kan få råd och tips när som helst. Här är en sådan, av en erkänt kunnig författare:

https://www.adlibris.com/se/bok/om-katten-sjalv-far-valja-sa-blir-du-den-perfekta-kattagaren-9789178352654

Har man råd att ha katt så har man definitivt även råd att köpa en kattbok.

Lycka till!

inbunden, 2019. Köp boken Om katten själv får välja : så blir du den perfekta kattägaren av Susanne Hellman Holmström (ISBN 9789178352654) hos Adlibris. Fraktfritt över 229 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris
Moa0108
0

#19: ahh jag ber om utsäkt, tar bort mina trådat

[ghostdoggy]
3

Det jag inte förstår med denna community är varför alla blir negativt inställda bara för man försöker fiska efter mer kunskap..låt moa göra d inlägg hon behöver göra för att komma vidare för att få den katt hon behöver utan att vi ska ifrågasätta allt det hon gör ..kan du inte tillföra något viktigt till moa så skit i det..och hur kan ni anklaga henne för att vara oseriös när ni inte ens igentligen vet någonting

Pandi00
2

#0: Tror det är bäst att du köper eller adopterar en vuxen katt. Kattungar är inte självständiga och vill helst vara 2 stycken så de kan busa med varandra. Ett alternativ för dig kanske är en vuxen katt som inte vill bo med någon annan katt. Skulle nog inte säga att det finns en ras som passar att vara själv, katter föredrar att vara fler än en :)

[Devya]
1

#21: Håller med. Jag tycker faktiskt hon visar att hon är seriös då hon faktiskt frågar om råd och tips.