Katter iFokus

Katter

Etikett: hälsa,beteende,kosthållning
Läst 229 ggr
Andersson38
0

Kissar inne fel

Hej.
Vi har 3 inne katter alla kastrerade och vi har 3 lådor. Ynglingen är detta gäller han blir 2 år i vår. Väldig energisk katt huskatt ingen planerad kull om någon undrar och är inte uppfödaren. (Har bara pojkar) Hur som helst till saken och rådfråga. När vänner var här dom är uppfödaren då vi bör långt ifrån så ses vi väldigt sällan. Men dom var här i sommras efter deras besök så kissa och bajsa yngling i våran säng. Så vi tog och kastrera honom och tänkte där löste vi detta. Bytte madrass och täcke där olyckan skedde. Nu var vi hos dom och samma visa igen (dagen efter båda gångerna). Jag placera då en kattlåda till i vårat sovrum. Och idag slår det mig att han kissa ju där igen efter vi vårt där. Vännerna har hans mamma och bror +en till katt.
Kattsand vi har inga parfymerade sand vi har olika sand för testa lite efter kisseri i sängen,, inte sett tendens till missnöje över sanden.
Jag försöker lägga mer tid på lek med honom köpt lite mer leksaker dom har 3 klösträd höga och "galopperade" Samt mindre variant. Ingen balkong bor i lägenhet, han leker med sin ena bonus bror dom är jätte fina kompisar. Allt är bra tycker jag.
Men hur ska vi tänka kring detta?
Köpa såna man sätter i kontakten som lugnar katterna? (Kommer inte på vad dom heter)
Mer aktiv lek , laserpenna batteridrivna leksaker. Ös på med bra tips på leksaker som är vettiga helst inte mer än 400 kr då vi tänkt köpa flera ☺
Jag så vi får väl duscha och lägga kläderna i påse när vi vårt där.

Inlägg redigerat av Sajtvärd eftersom rasnamn enbart är relevant inom registrerad avel

• Redigerat 2021-02-10 22:20 av OberonsMatte
Andersson38
0

Vårt det flummigt inlägg så får jag skylla på ny i fokus🙄

OberonsMatte
0

Några frågor:

1. Vad är det för modell på kattlådorna (har de t.ex. svänglucka)?

2. Är det lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand ni haft i lådorna hela tiden?

3. Är det så mycket sand i lådorna att urin inte tränger ner till lådans botten när katten har kissat?

4. Hur många ggr per dag rensas lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Andersson38
0

1 olika lådor. En hop-in stor modell. Öppen stor låda och en till större låda högre bak kant lägre fram inga tak m lucka pga tycker inte om dom.

Sand olika i dom nu ja parfymfria.
Mycket sand i alla rensar 3 gånger per dag. Sand
FourFriends , Worlds Best och en billigare mjau i den sist köpta lådan. Alla lådor uppskattas dom är på olika ställen pga litet badrum är det inte möjligt att ha låda där.

Tömmer alla lådor 1 gång i veckan och tvättar ur dom. Kör med vanlig yes diskmedel grön ej citron doft.

Ser inget missnöje med varken sand eller lådorna. Vi måste ha högre låda än dessa "normalt kattlåda bottnar" Då vi har en katt som kissar högre och vill inte ha kiss utanför i onödan.

Andersson38
0

LitterBox heter visst ena kattlådan.

Jag tömmer och häller i sanden igen om den är fräsh + mer sand.

• Redigerat 2021-02-14 19:48 av Andersson38
OberonsMatte
2

#3 Jag tror att felkissandet och felbajsandet beror på att katten har utsett sängen som en alternativ toalett och att orsaken till det är att det är något med lådsituationen som inte motsvarar hans behov fullt ut.

Det finns inga uppenbara fel i den lådsituation du beskriver, men det finns ändå saker som skulle kunna förbättras.

1. Lådantal 3 lådor som rensas 3 gånger per dag för 3 katter funkar oftast utmärkt, men om det inte gör det så behöver lådantalet utökas. Egentligen är rekommendationen när det gäller lådantal lika många som antal katter + en extra (för att minska belastning och konkurrens). För att bryta ett felkissnings- eller felbajsningsbeteende kan det behövas ännu fler extralådor.

2. Lådmodeller Det bästa är att hålla sig till en och samma lådmodell som man vet motsvarar kattens behov. Det säkraste kortet är stora, öppna lådor som är lätta att ta sig i och ur och som ger katten svängrum och möjlighet att hålla uppsikt för att inte riskera att bli trängd eller överraskad. Hopp-i- lådan är den modell som inte motsvarar de behoven, så den skulle jag byta ut.

3. Sandsort Även där är det bäst att hålla sig till en och samma sort som man vet motsvarar kattens behov. Vid felkissande/felbajsande bör det vara lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad SAND i alla lådor. I så tjockt lager att urin aldrig tränger ner och kommer i kontakt med lådans botten. Majssanden skulle jag alltså byta ut.

4. Placeringar Nu framkommer det inte var lådorna är placerade och på hur stor yta ni bor, men oavsett det kan placeringar ha väldigt stor betydelse även om större yta innebär fler placeringar. Lådor bör placeras där katten vistas och går förbi naturligt, dvs. inte placeras alltför undangömt och svårtåtkomligt och aldrig i närheten av kattens matplats. De bör inte heller placeras för långt ifrån varandra eftersom katten alltid bör ha ett fullgott alternativ i närheten om den låda den först går till inte känns tillräckligt fräsch just då eller om den vill byta låda för att bajsa efter att den kissat.

Att ha fler än en katt ökar både belastningen på och konkurrensen om lådorna. Det kan finnas underliggande status-och revirkonflikter i en kattgrupp som inte yttrar sig i slagsmål utan ligger på ett mer psykologiskt plan och i egenskap av revirets viktigaste resurser är det lätt hänt att toalådorna får stor betydelse i den konflikten.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-02-15 15:32 av OberonsMatte
OberonsMatte
2

#3 Det som också är viktigt att komma ihåg är att katter som stör sig på något när det gäller den befintliga lådsituationen vanligtvis ändå använder dessa lådor. De kan användas i åratal utan en enda felkissning - trots att de egentligen inte motsvarar kattens behov fullt ut.

Det som händer då är att lådbesöken alltid innebär en viss stress i tillvaron som alltså är konstant.

När ytterligare stress tillkommer i tillvaron i form av t.ex. oroande besök, ommöbleringar, sjukdom, nya familjemedlemmar eller frånvaro av familjemedlemmar leder det till ytterligare stress så att kattens stressbägare riskerar att rinna över.

Felkissande kan då bli kattens eget sätt att försöka minska sina egna stressnivåer genom att åtminstone reducera den stress som lådbesöken innebär. Att stå ut med lådstress OCH annan stress blir helt enkelt för mycket.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-02-15 09:29 av OberonsMatte
OberonsMatte
0

Feliway-adapter i vägguttag kan också hjälpa för att minska oro och stress hos katter, så det är ett bra komplement för att bryta beteendet.

Sajtvärd Katter iFokus