Frågor kring att köpa katt i Norge
Jag och sambon funderar på att köpa en kattunge från Norge. Vi har lite frågor angående det här.
Om Norge skulle införa inreseförbud, finns det några undantag vid köp av katt?
Katten kostar 13000 NOK och vi undrar hur det fungerar med import. Kommer vi behöva betala 25% moms? Jag läste något om att om man betalat moms för katten i Norge så kunde man få tillbaka det och betala moms i Sverige istället, eller hur fungerar det?
Hur registrerar man katten i Sverige?
Något annat bra att veta?
Har inga svar på dina frågor, men vet att det finns en del allmän information om att ta in katter från andra länder på Jordbruksverkets hemsida:
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Tack så mycket! Försökt läsa på massa sidor och de verkar ofta säga emot varandra vilket gör mig förvirrad. Jag tror vi får försöka kontakt lite olika ställen och se om de kan hjälpa oss då.
Skulle inte tro att köp av katt faller under något slags undantag.
Vad gäller moms är det bästa att kolla vad som gäller med Skatteverket. Det kan även tillkomma tullavgift, kolla det med Tullverket.
Vad gäller att registrera katten i Sverige får du kolla regler med det förbund du tänker registrera katten hos.
#3: Tänkte kolla med tullverket, men skatteverket tänkte jag inte på de får jag kontakta med. Tack!

Eftersom du är privatperson får du betala moms till tullverket. När du köper katten måste du åka förbi en tullklareringsexpedition på gränsen, visa upp katten och alla papper och göra en införtullning på den. I samband med det betalar du moms på 25% av det du köper katten för. Det är ingen tullavgift på en katt. I dagsläget är många gränser stängda. Du som privatperson kan inte passera, kattköp är inget undantag. Polisen är ansvarig för gränskontrollerna.
#5: Japp det verkar stämma att moms behöver betalas. Vi ringde Tullverket och de sa det med, dock så kanske det finns möjlighet att bli av med momsen från Norge. Vi ska kolla med Skatteverket hur det ser ut.