Utfodring, flera katter med olika behov
Hej!
Jag skulle behöva råd kring utfodringen av mina pälsbeklädda huliganer.
Jag har tre katter som alla har olika matvanor och behov. Två La permer, hona och hane, och så vår lilla gatukorsning, stora katten, mellan Norsk och Maine Coon.
Min uppfattning är att de är känsliga alla tre. Eventuellt har de fått för ensidig kost redan från början. Så that’s on me, tyvärr. Idag består deras kost enbart av fågelbaserade foder. Detta på grund av de Niagarafall som Mjau oxkött orsakade i kattlådan. Jag har inte vågat blanda in andra proteinkällor.
De har alltid tillgång till torrfoder. För närvarande äter de Prescription Diet Feline i/d. Detta på inrådan från veterinär, efter att stora katten låg inne för kraftiga kräkningar och förstoppning (orsak oklar. Får i sig stora mängder päls trots borstning.) Kompletterar med kattmalt som de vill att han ska få varje dag i fortsättningen. Detta innebär att även de andra får i sig av denna malt dagligen.
Mjukmat får de varje kväll. Strör fortiflora över, främst för att stora kattens mage behöver det.
Under senaste månaderna har de främst ätit I/d hills mjukmat. De är inte superförtjusta i varken moussen eller bitar i sås. Därför har jag, senaste veckan, försökt gå tillbaka till Mjau kyckling och kalkon, då jag hellre ser att de får i sig mjukmat än torrfoder. Sedan dess upplever jag att det nästan alltid är någon som inte är helt hundra i magen.
De senaste dagarna har La perm-hanen kräkts osmält foder några gånger. Han är den som äter mest av mjukmaten. Jag har funderat på om han eventuellt hetsäter när jag inte är närvarande. Avföringen växlar mellan normal, lös och hård.
I övrigt är han vid gott mod, äter, dricker och går på lådan varje dag. Han är normalviktig.
Sedan vi införde skonkosten har stora katten varit bättre i magen än någonsin tidigare. Hårbollar är inte längre ett lika stort problem. Avföringen är bättre i konsistens och han håller vikten (ökar lätt). Han klarade till och med en veckas antibiotika-behandling utan magkollaps (oidentifierad infektion med hög feber i Januari)
Honan hamnar lite i kläm här. Skonfodret har fungerat bra för henne. Tidigare har hon ofta varit hård i magen, det är bättre nu.
Problemet är att jag nog skulle behöva plocka undan torrfodret ibland för att förhindra att hanen hetsäter när jag inte är hemma eller vaken. Detta skulle drabba henne som jag upplever som något underviktig i perioder. Hon äter helst lite men ofta.
Detta gäller även stora katten.
Som ni ser har jag tusen olika funderingar. Vet inte om jag ens lyckats formulera mina frågeställningar tydligt nog. Ni får ställa motfrågor om något är oklart.
Men om jag skriver såhär. Hur tusan gör ni andra som har flera katter? Hur tillgodoser man allas behov? Vilken mjukmat skulle ni rekommendera mig?
Just nu är jag hemma ofta då mina studier är på distans, men inom snar framtid kommer jag vara iväg på praktik hela dagarna. Detta innebär att jag inte har möjlighet att övervaka deras matintag och utfodra dem flera gånger om dagen.
Ytterligare en fundering. Upplever ni att Mjaus mjukmat förändrats på senare tid? Jag tycker den luktar annorlunda och ibland ratar mina katter innehållet från en viss burk. På Facebook ställde någon frågan ifall de ändrat recept. De svarade något svävande att de gjort förändringar i produktionsledet för att "förbättra" produkten.
Tack på förhand!
- Redigerat 2021-02-02 15:37 av Fridawilmae
Gissar att sådana här skulle kunna vara till hjälp:
https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1:
Kollade faktiskt på en sån igår, haha. Någon som testat den? Fungerar den för er med väldigt stora katter?
- Redigerat 2021-02-02 16:09 av Fridawilmae
För vår del när vi har katter med olika behov så matar jag dem under kontroll i olika rum.
Stolt ägare till tre La permer
#2 Jag skaffade SureFeed-automater till mina katter när äldsta katten behövde sättas på njurdietfoder. Automaterna är faktiskt ett av mina bästa köp någonsin med tanke på att jag har fler än en katt.
Olika fodermängdsbehov, specialkost eller glupska matvrak ihop med känsliga finsmakare är inte längre ett problem och de ger även full koll på om någon av katterna plötsligt börjar äta mindre än vanligt (vilket är jätteviktigt eftersom det ofta är första symtom på sjukdom, men lätt att missa när alla äter ur samma skålar).
De funkar lika bra för storvuxna katter som för kattungar.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-02-02 18:04 av OberonsMatte
#4: Det låter ju kanonbra! Då kanske det är värt att beställa hem tre stycken 😊
#3:
Ja, det fungerar ju såklart när jag är hemma, men vill ju att de som gärna äter lite långsammare inte ska behöva stressa i sig maten. Att hålla isär dem när jag inte är hemma känns uteslutet.
Förhoppningsvis kan foderautomaten som tipsats om lösa det problemet 😊
Vad tycker ni om Bozita Diet & Stomach? Har aldrig testat att ge mina katter älg förut. Med tanke på hur de reagerat på oxkött tidigare, så är jag osäker. Skulle älg vara mer lättsmält?
Har förstått att många föredrar att ge sina katter färskfoder. Är det någon som har erfarenhet av att ge katter med känslig mag och tarm detta?
Har du någon som tar maten av de andra medan de äter? D.v.s. går fram till skålen och "trycker undan" de andra? I så fall tror jag att du eventuellt kommer få problem med SureFeed, den glupska trycker då in sitt huvud bredvid den andra varpå den andra går därifrån och kvar blir den glupska och äter glatt då chipet verkar styra själva öppningen men inte stänga så länge det står en katt och äter även om "fel katt" tagit över. Detta är orsaken till att vi inte köpt dessa.
Kolla Youtube, där finns flera filmer där folk visar hur de funkar o.s.v. Vissa har fått ställa in automaten i en kartong med så litet hål att bara en katt kan stå där samtidigt, för att förhindra att den mer hagalna katten kommer över maten.
Om du inte har det problemet så bör filmerna iaf ge en bra uppfattning om hur produkten funkar!