Eventuell första katt
Hej,
Funderar på att skaffa katt för första gången, och tänkte höra med er som vet om sådant man bör tänka på eller som är bra att veta innan. Vet att när jag har haft andra husdjur så får man ju reda på vissa saker från erfarenhet senare som är väldigt bra att veta direkt, och tänkte om det finns såna saker jag kan få reda på här. Har ju försökt läsa på men kan tänka mig att det finns saker som inte alltid tas upp som ändå är viktiga.
Jag bor ensam i ett litet hus vid skogen men ändå ganska nära stan (ca 3 km). Om jag skaffar katt tänkte jag adoptera en äldre katt från ett katthem. Jag tänkte också skaffa en kattlucka så den kan göra lite hur den vill (men hålla den inne första tiden). Tänker självklart kastrera om det inte är gjort när jag får den.
En liten sidofråga är vad ni tycker om att ta med sig katten om man inom några år flyttar utomlands?
Jag hittar ingen sökfunktion på sidan via mobilen för övrigt.
Alla svar är uppskattade.
Här finns svar på många frågor:
http://kattstatus.se/
Bra att du försöker ta reda på så mycket som möjligt om katter innan du själv skaffar katt! Det är väldigt klokt, och kommer att underlätta både för dig och för katten på sikt.
Köper du katt från ett seriöst katthem så kommer katten att vara kastrerad, ID-märkt, ägarregistrerad, vaccinerad, avmaskad (vid behov) och troligtvis även försäkrad. För så brukar seriösa katthem jobba.
Många katthem adopterar i första hand ut katterna som innekatter. MEN det dyker regelbundet upp katter som har behov av att kunna få gå ut (kanske alltid har kunnat gå ut t ex), så att adoptera från ett katthem är en klok och bra tanke! Dock brukar det finnas krav på att man ska bo långt från större trafikerade vägar o s v om katten ska ha fri utevistelse i nya hemmet. Diskutera igenom detta noga med ditt katthem!
Ett alternativ är att man gör en in-nätad rastgård åt sin katt, kanske med kattlucka direkt från huset så att katten kan gå ut och in som den vill. Jag känner även kattägare som låtit inhägna hela sin trädgård för att katterna ska kunna ha en trygg utevistelse.
Tänker man flytta utomlands så måste man tänka igenom sitt kattköp extra noga. Generellt så får många katter en stark anknytning till området där de bor.
Men naturligtvis så går det att flytta - även utomlands - med sin katt. Dock bör du prata igenom detta ordentligt med katthemmet, och jag skulle rekommendera att du i så fall väljer en trygg och social katt, och inte en rädd/skygg katt som riskerar att bli väldigt stressad av flytt, hantering, resor o s v.
Fundera också på hur ditt liv kommer att se ut framöver, kanske är det en bättre idé att skaffa katt efter att du har flyttat?
Vad gör du om du skaffat en äldre katt och den börjat bli "krasslig" (av åldersskäl) när det närmar sig flytt? Kommer du att prioritera katten och kattens behov, eller ditt eget sug att få flytta utomlands? Känner du att du inte kommer att prioritera katten och dess behov så är det fel tidpunkt i livet att skaffa katt.
Vad jag vill få fram är att en katt inte är en "slit-och-släng-vara" utan att man har ansvar för sin katt hela dess liv (katter blir ofta 15-20 år), och att man då också ibland får sätta kattens behov framför sina egna önskningar eller planer.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: Tack Eskils för bra länk, och Uppkatten för ett så utförligt svar. Jag håller helt med i allt du säger. Eftersom jag också vet att jag alltid prioriterar mina husdjur först så vet jag att det kan komma att hindra mina andra planer senare, då jag inte skulle få för mig att t.ex lämna djuret endast för att kunna flytta. Hade däremot inte tänkt på att det därför kanske inte är så smart att skaffa en skygg katt, så det är ju vettigt att ha i åtanke. Detta är nog den avgörande frågan för mig tills vidare så får fortsätta läsa på och fundera helt enkelt.
För ett glatt djurägande så kan det vara bra att sätta "rätt" förväntningar också. Adopterar man en skygg katt från katthem så kan det ta LÅNG tid innan den blir tam och eventuellt kommer den alltid vara skygg för främlingar. Sånt kan vara bra att ha i åtanke om man i framtiden kanske kommer vara beroende av kattvakt (många är hellre kattvakt om katten är någorlunda social).
Dock finns det skygga katter som blir jättetrygga också och på relativt kort tid, så jag avråder verkligen inte att adoptera katt, men som sagt rimliga förväntningar är kan vara bra att ha med sig :).
#4 Vill bara tillägga att det på katthem finns både blyga katter och väldigt tama och sociala katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5 Ja, absolut! :)
Vi har en adopterad hittekatt som var ungefär ett halvår när han kom till oss.
Han är världens goaste, fjäskigaste men det är bara min man och mig som han inte är rädd för. Han är 7 år nu.
Vårt lilla barnbarn är 3 1/2 år och har varit mycket hos oss och sovit över och han har bara sett en skymt av Lakritz en gång😉
Han har haft två kattkompisar så han har inte varit ensam men han är mycket speciell.
Vad jag ville säga är att det är svårt att veta hur social katt man får.
/Maria
#4: Ja detta har jag försökt ha i åtanke också, tack. Det gör inte jättemycket för mig om katten förblir skygg förutom att jag kanske tycker det hade varit lite tråkigt för katten. Eventuella kattvakterna jag har tror jag är okej med det också.
#7: tack för svar Maria. Jag förstår att det är väldigt svårt att veta i förväg och jag har inga särskilda förväntningar på hur katten skulle vara.
Jag är nog mest tveksam nu pga att det finns risk att jag blir bunden här för många år då jag inte tänker adoptera bort katten om jag väl har skaffat den. Så just nu känns det tyvärr inte så smart att göra detta, även om jag förutom det hade älskat att ha en katt boende hos mig nu. Jag är väldigt tveksam till att ta med husdjur på flygplan även om de skulle vara väldigt tama och lugna, så det känns just nu som ett för stort dilemma men jag funderar fortfarande.
Om du tänker flytta utomlands om några år och inte vill vara bunden av en katt, så kan du ju bli jourhem till en katt (eller fler) från ett katthem. Det brukar vara hög efterfrågan på jourhem, så då gör du en god gärning. Då är du bara tillfälligt hem till en behövande katt. 😺
#9 Tankar på framtid och eventuella flyttar och annat som kan påverka framtiden med katt är också bra att ta med ett katthem. Jag hade inte kunnat flytta utomlands med min f.d. katt som var 10 år när jag adopterade henne och som snart efter adoptionen visade sig vara en "njurkatt". Däremot flyttade jag för ett år sedan utomlands med mina tre nuvarande katter (då 1,5 resp. 2,5 år). En skyggis, en supertryggis och en tjej som trots samma bakgrund som skyggisen funnit sin plats i livet och då (som nu) är en rätt trygg katt. Jag var extremt nervös, hade kontakt med flera veterinärer och sökte tips och råd.
Det gick bra för oss. Därmed inte sagt att det alltid går bra. Jag hade förmodligen aldrig flyttat om jag inte kunnat ta mina katter med mig. Jag kommer förmodligen inte flytta "hem" om jag inte kommer att kunna ta mina katter med mig.
Man vet aldrig vad som händer, och man kan inte vänta livet ur sig självt. Om du vet att du vill flytta utomlands och har planer på det eller anledning att tro att det kommer att hända är det antagligen bättre att inte skaffa en katt just nu. Om du tror att du eventuellt kommer att vilja göra det i framtiden om tillfälle ges och det funkar med din och din katts situation och du är beredd att acceptera om t.ex. kattens hälsa inte tillåter så tycker jag inte att du ska låta det hindra dig.
Det är inte omöjligt att flytta utomlands med husdjur, men det är ibland svårt och nästan alltid dyrt. Det är inte nödvändigtvis mer påfrestande för varken katt eller kattägare att flytta utomlands än att flytta inom Sverige.
Kontentan är att man inte kan kontrollera allt, man får rannsaka sig själv och fundera på vad man har för planer och drömmar och vilka uppoffringar man är beredd att göra för sin katt och fatta beslutet därefter.
#9: Du kan vara jourhem om du känner dig osäker på att skaffa egen katt permanent. Du gör en jätteviktig insats för katten och du får mysigt sällskap :).
Tack för alla tänkvärda svar. Jag har övervägt jourhem men jag har en sådan tendens att bli så fäst vid de djur jag tar hand om, och tänker att risken att jag själv adopterar den är stor, haha. Jag tror att katt kanske får bli ett senare projekt när jag är mer säker på vart jag vill bo.