Katter iFokus

Katter

Etikett: hälsa
Läst 213 ggr
vendelay
2

Hur långt mellan vaccinationer?

Förutsatt att katten har fått sina grundvaccinationer (i detta fall för flera år sedan), och blivit vaccinerad igen regelbundet efter det - vad händer om en väntar mer än 1 år mellan nästa vaccination mot kattsnuva och mer än 3 år för nästa vaccination mot kattpest?

Vi har inte vaccinerat vår ena katt i år pga pandemin och de andra gångerna när vi åkt till veterinären har det varit för att hon varit sjuk eller misstänkt sjuk och då har de inte velat vaccinera henne (såklart).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OberonsMatte
0

När jag dröjt längre än rekommenderat har de bara vaccinerat som vanligt en gång. Ingen ny grundvaccination alltså, men möjligen har katten ett sämre skydd fram tills dess vaccinationen väl blir gjord.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
3

Ett år vid kattsnuva gäller enbart om katten lever under högt smittryck, d v s om katten träffar andra katter (t ex går ut, ska vara på kattpensionat/katthem eller liknande). Har du en katt som inte kommer i kontakt med andra katter (än dina egna) så räcker det att vaccinera mot kattsnuva vart tredje år, enl. de rekommendationer som finns. Det förutsätter förstås att du själv inte träffar andra katter ofta (t ex jobbar på katthem) och riskerar att släpa med dig virus hem.

När det gäller kattpest så är det ingen fara om det dröjer lite mer än tre år. Man har sett i studier att kattpestvaccinet brukar fungera bra mycket längre än så (hos katt som är ordentligt grundvaccinerad). Det finns t om funderingar kring om katten har ett för-alltid-skydd när den väl har blivit ordentligt grundvaccinerad mot kattpest, men det är än så länge bara spekulationer, såvitt jag vet.

Men - jag tror således att du kan vara rätt lugn, om smittrycket kring katten inte är högt.

Mina katter ska vaccineras nu efter jul någon gång (måste kolla upp datum mer exakt), men min tanke är att avvakta ytterligare något (om vi inte hamnar hos veterinär av annan anledning), just med hänvisning till Covid19-läget i samhället. Jag vill t ex inte gärna åka taxi med katterna i nuläget, och har inte körkort/bil själv. De lever under lågt smittryck och ska därför bara vaccineras vart tredje år enligt veterinären (mot såväl snuva som kattpest).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2020-12-10 22:28 av Uppkatten
Uppkatten
0

Här kommer en länk också där du kan läsa mer!

https://www.sva.se/media/drblguje/grundvacc_2009.pdf

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
0

#1 Tack! Vet du ungefär hur mycket längre än rekommenderat du har väntat?

#2 Tack för svar! Jag arbetar med katter, men är såklart noga med handhygien och byter kläder när jag kommer hem. Annars är de innekatter och lämnar aldrig hemmet förutom när de ska till veterinär. Jag ska kika på länken, tusen tack!

MonicaLagerquist
0

Man kan få problem med försäkringsbolaget om katten blir sjuk och den inte är vaccinerad enligt rekommendationerna från vaccintillverkaren.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
2

#5 Det diskuterade jag med en veterinär för många, många år sedan. Han jobbade som "försäkringsveterinär" på ett stort djur-försäkringsbolag, men forskade också på parvovirus.

Jag hade då en katt som blev sjuk varje gång han vaccinerades (sedan han uppnått vuxen ålder). Han kräktes massor, fick utslag och svullnad kring injektionsstället, jättestora svarta spegelögon, stark oro och så vidare. Då fick jag höra just det här om att det kunde bli problem med försäkringen om jag inte vaccinerade (uppgift från ett djursjukhus). Så jag ringde försäkringsbolaget och deras veterinär.

Deras veterinär sa att jag absolut inte skulle fortsätta vaccinera katten när katten reagerade så här (han forskade som sagt på detta). Han menade att sannolikheten att katten skulle bli sjuk p g a att jag inte vaccinerat var "näst intill obefintlig" eftersom katten var ordentligt grundvaccinerad och reagerade så här starkt på vaccinet. Och skulle katten ändå lyckas få kattpest (som det var frågan om på den här tiden) så skulle försäkringsbolaget självklart ersätta i alla fall (eftersom katten var ordentligt grundvaccinerad från start).

Vet inte om de har annan strategi idag, men i så fall kan man väl ringa och diskutera med dem. De rekommendationer som finns idag ser ju olika ut beroende på vilket smittrycket är, och går ut på att veterinären ska bedöma för varje enskild katt. Man får förutsätta att veterinären har koll på vaccintillverkarnas rekommendationer.

Kattsnuvevaccin 1 ggr per år och Kattpestvaccin vart tredje år vid högt smittryck, är ju vad som rekommenderas idag. Och kattsnuvevaccin + kattpestvaccin vart tredje år vid lågt smittryck. Man diskuterar med sin veterinär vad som blir bäst för den enskilda katten.

I de här sammanhangen bör man också väga in risken för utvecklande av fibrosarkom, påverkan på njurarna mm vid vaccination (vilket dock aldrig får innebära att man avstår från att vaccinera, vilket skulle kunna få förödande konsekvenser).

På "min" veterinärmottagning skickade de t om hem mig och mina katter igen när de tyckte att jag kom för tidigt… (typ 1½ år efter föregående vaccinering), detta med hänvisning till lågt smittryck, och risken för fibrosarkom samt ev. njurpåverkan.

När det gäller katten i exemplet så fortsatte jag att diskutera honom och hans vaccineringar med flera olika veterinärer över åren. De flesta veterinärer jag diskuterade med avrådde helt från fortsatt vaccinering. En annan veterinär - som också forskade på parvoviruset - sa att katten troligtvis blivit "övervaccinerad" (d v s borde ha vaccinerats mer sällan än 1 ggr/år som man gjorde då) och att det var därför som han hade reagerat så här. Han rådde mig att vänta i tre år och sedan vaccinera igen. Men i slutänden vågade jag inte chansa. Kisse gick ut på koppelpromenader men var i övrigt innekatt. Han blev drygt 15 år och fick varken snuva eller kattpest under sin livstid.

D v s lagom är bäst. Följ veterinärens rekommendationer för just de katter du har, baserat på vad som framkommer i SVAs länk ovan. Tänker jag.

vendelay
0

#5 & #6 Tack snälla för era svar!