osäker på kattunge
Hej!
Har mått dåligt och haft ångest över detta. Skaffade en kattunge för någon månad sedan och kan inte bestämma mig om det känns bra eller inte.
Hon är supergo och allt, dock ganska stökig men hon är ju en kattunge.
Jag har alltid haft katt under min uppväxt och nu när jag flyttade hemifrån kände jag att det var något jag saknade och valde därför att skaffa en.
Jag är påläst om allt och kände mig redo, men nu funderar jag på om jag borde väntat.
Det är skillnad på en egen katt och katter jag haft hemma då jag såklart inte är den enda med ansvaret.
Först och främst har jag blivit ganska irriterad när hon flyger runt men har försökt att acceptera det då hon är en kattunge.
Men nu känner jag att jag kanske hade velat vara helt obegränsad och skaffa katt senare i livet istället, men samtidigt funkar ju det att ha henne.
Har inte möjlighet att släppa ut eller skaffa kattkompis till henne just nu heller.
På ett sätt känner jag att hon kanske hade haft det bättre hos någon som är helt säker på henne, får skuldkänslor över att jag velar, vet inte om jag ska behålla henne eller se till att hon hamnar någon annan stans. Vad tycker ni?

Det är det bara du som kan bestämma.
En kattunge ska aldrig släppas ut på egen tass.
Vad är det som gör att du inte kan har två katter?
En kattunge är jobbig att ha men de växer ju upp och förhoppningsvis blir katten lugnare.
Stolt ägare till tre La permer
Känn efter ordentligt hur du vill göra, och ta ett beslut, dock inget förhastat så att du sedan ångrar dig . Jag tror varken du eller katten mår bra av att du får skuldkänslor.
Kanske kan du skriva upp för- och nackdelar om du känner dig kluven. Har du möjlighet att ta henne på koppelpromenader? Leker du med henne? Känner du att ni "klickar" med varandra? och fundera på vad du vill göra i framtiden, vill du kunna resa och har du kattvakt i så fall? Lite låst blir man ju när man har djur, sedan beror det ju till viss del på djuret också.
Om du väljer att sälja henne och skaffa katt senare kan du ju fundera på om du vill ha en kattunge, eller en katt som är 2-3år eller något äldre och lugnare, samt kastrerad etc.
Fundera och kolla upp om det finns veterinärer med jouröppet i närheten, inte roligt när de blir sjuka eller gamla och skröppliga och man måste åka in akut och upptäcker att närmsta veterinär som har öppet/jour finns 12 mil eller ännu längre bort.
Hoppas att det löser sig till det bästa för er båda😉
- Redigerat 2020-12-07 14:22 av Helena1978
Hur gammal är du? Hur gammal är kattungen? Hur ser din boendesituation ut? Vad hade du för förväntningar och "bild" av att kattägandet skulle innebära och tillföra i tillvaron? Vilka nackdelar och fördelar vägde du mot varandra innan du valde att ta ansvar för en egen katt?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-12-07 16:37 av OberonsMatte