Har din katt slickat bort päls?
Jag har upptäckt att våran katt slickar bort päls på magen. Det saknas päls på nedre magen, ljumskarna och även aningen runt anus. Jag misstänker att det kan vara för att han har ont i magen. Efter sommaren gjorde vi en redig utredning på honom för att utesluta hemska sjukdomar då han hade sån himla problem med diarré, men det visade sig att han var frisk och "endast" hade känslig mage och fick byta till specialfoder. Sedan dess har magen varit bra och vi har varit väldigt noggranna att han får sin mat och den andra katten äter sin kost. Den senaste veckan har han dock verkat ha ont i magen igen, han har varit lite kinkig med maten och haft diarré två gånger…
Orolig som jag är har jag såklart varit i kontakt med veterinären som sade att han troligen har ont någonstans men att om han mår bra i övrigt kan jag avvakta ett tag för att se om det går över. Hon tyckte vi skulle testa behandla med fortiflora och mjukmat för att se om det går över. Ingen misstanke om urinproblem då han kissar som han ska…
Vi ska testa ett tag och se om det går över men då jag är smått hypokondriker så blir jag ju såklart orolig även om veterinären sa att det inte är akut/farligt, bara ett tecken på att något inte är som det ska. Jag har tänkt på att han slickat sig mycket på magen sedan vi fick honom för ungefär 1,5 år sedan, men då han har mycket päls och jag inte sett att det saknats päls tidigare har jag inte oroat mig för det förrän nu då.
Då det är många kloka och erfarna kattmänniskor här inne så skulle jag vilja ha lite råd och era erfarenheter från de som också haft katter som slickat bort päls på magen?
Han är ju utredd, röntgad och tagit massa prover för bara några månader sedan så borde inte vara något fel…
#0 Ja, jag har haft en katt som i perioder slickade bort päls på mage och ner på insidan av benen så att hon blev alldeles kal och sårig där.
I min katts fall är jag ganska säker på att det berodde på psykologiska orsaker, dvs. att det var hennes sätt att hantera stress. Första gången skedde det ett tag efter att hon som lugn och stillsam 9-åring förlorat sin jämnårige kompis och fick en superbusig 6-månaders Moltas som ny kompis. De gillade varandra, men Moltas var så ettrig och busig att hon helt enkelt blev stressad av att vara utsatt för hans ständiga leklust. För att minska hennes utsatthet skaffade jag så småningom katt nr. 3 som var ännu yngre (som tänkt lekkompis till Moltas) och det funkade precis som jag tänkt. Miranda fick vara ifred, ungkatterna lekte med varandra istället och Miranda slutade med sitt maniska tvättande.
Hon fick några återfall vid ett par tillfällen, men de bröt jag genom att sätta på henne en tratt. Annars blev det som en ond cirkel när hon slickade bort päls så att huden blev sårig och då slickade hon ännu mer eftersom huden var sårig…
Första gången det hände fick jag även någon kortisonsalva har jag för mig och misstänkte även allergi mot fisk, men under de sista åren var hon fullpälsad oavsett om hon åt mat med fisk i eller inte, så jag tror som sagt på stress. Möjligen om hon kände av något med urinvägarna eftersom hon även råkade ut för stressutlöst urinblåseinflammation några gånger i livet (Felin Idiopatisk cystit), men även i det fallet var själva grundsorsaken stress. Hon var en väldigt lugn och snäll, men känslig katt.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-12-03 23:17 av OberonsMatte
Jag har nu gett mjukmat och fortflora och hans mage är mycket bättre, men det återstår väl att se om han har slutat slicka bort päls på magen först om en tid när man ser att det börjar växa ut?
Det du skriver att din katt var uppenbart stressad fick mig att tänka. Min katt har den senaste tiden inte visat något intresse på att gå ut, han vänder i dörren. Samtidigt som han verkar rastlös inomhus - kanske detta är stress? Funderar på om han bråkat med någon grann-katt och inte vill gå ut pga de.
Ja dessa katter är ett mysterium. Eftersom att han bajsar kissar äter och dricker leker myser… så tror jag ändå han mår bra. Vi har varit hos vet 4 ggr bara i år (pga FORL och dålig mage)!
#2 Ja, vad katter blir stressade av och vilken sorts stress det handlar om är inte alltid så lätt att veta eftersom de förutom oro, rädsla, psykisk påfrestning och överstimulans även kan bli stressade av att det händer för lite (stress p.g.a. understimulans och frustration).
Beror slickandet på psykologiska orsaker eller har blivit som en mani efter medicinsk orsak är det viktigt att bryta den manin genom att ta bort möjligheten att slicka där (t.ex. genom en tratt eller kroppsstrumpa/body). När pälsen sedan börjat växa ut igen kan man ta bort tratten/kroppsstrumpan och se om beteendet upphört.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-12-09 21:33 av OberonsMatte
Vi har nu köpt nya feliway samt en kroppsstrumpa men jag får sååå dåligt samvete när han har den på sig… Dels för att jag inte kan hålla mig för skratt och han verkar ju väldigt påverkad av att ha den på sig.
Bör man isf ha den på stundvis eller hela tiden?
Som ses på bilden så slickar han päls på magen och ut på ena låret. Funderat mycket och tror det är stress för han verkar inte ha ont någonstans, har känt igenom honom grundligt och varit uppmärksam. Han går runt och jamar/klagar ibland så troligen är han understimulerad/rastlös. Men han äter mycket bra, dricker, går på lådan, kelar och så vidare. Så vi ska testa med feliway och body ett tag.. även om jag skäms å hans vägnar när han tvingas ha den på sig!
Försök att stimulera honom lite extra och se om det har positiv effekt. Många innekatter är lite understimulerade så här års, och många av oss skulle behöva leka med och utmana våra katter mer.
När det gäller aktivering/utmaningar så har jag t ex en katt som älskar att hoppa fram och tillbaka över en prasseltunnel om jag kastar en torrfoderprick som hon får jaga. Andra katten älskar lekspön som t ex Da Bird. Då och då får de gå på jakt efter torrfoderprickar i lägenheten, eller så bygger matten en ny koja åt dem, eller öppnar till den in-nätade balkongen en stund så de får komma ut och tanka lukter och spana.
Jag tänker att man får försöka ta sig en stund då och då och fundera över hur katten har det och vad man kan bidra med för att roa/aktivera/utmana.
Hade en katt förr där det var väldigt viktigt med 30-40 minuters koppelpromenad dagligen + en stund med massageborsten. Annars blev det högljutt här hemma 😊.
Men nu när det är jul och den ska firas corona-säkert så kanske många av oss kan ägna lite extra tid åt katterna, och det vore spännande att se om aktivering/utmaningar skulle kunna påverka din katts slickande.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Uppkatten! Tack för många bra tips!
Jag har börjat ge katterna mat i en aktiveringsboll eller på en gummi-matta så de får jobba lite längre med maten.
Jag hade gärna gjort lite mer mat-lekar i hemmet, men mina katter äter helt olika foder - den som slickar bort päls äter mat för känslig mage och den andra äter mat för kastrerade (hon är dessutom lite åt det tjockare laget så vågar inte ge henne så mycket annan mat haha).
Jag har tidigare i mitt liv haft bonnkatter som är ute hela dagarna, men de jag har nu är ragdoll och helig birma. Han som slickar sin päls vill gärna att jag går en promenad med honom ute, han är som en hund och behöver inte koppel, men nu har det ösregnat ute så han har i princip vänt i dörren.
Jag skulle behöva någon aktivering som inte inkluderar mat. Jag har kikat på en grej på djuraffären med ljus, ljud och skrammel men jag är osäker på om denna kräsna kille skulle uppskatta den.
Ska se mer efter olika sätt att aktivera, feliway och denna bodyn som tyvärr får mig att skratta så jag gråter… Så får vi hoppas att det blir bättre.
Vill minnas att han slickade sig extra mycket på magen även förra året vid samma tid, men då försvann inte päls på detta vis.
#6: Att lära in tricks kan stimulera katten mentalt. Visserligen ytterligare en aktivitet med mat, men en där du styr vad/hur mycket, mina har inget emot att arbeta för sitt vanliga torrfoder, även om kattgodis ger ett lite extra fokus.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
Vi köpte en laserpekare och en kattbädd som ska få katten att känna sig lugn samt två nya feliway. Han verkar mycket lugnare än tidigare och vi har även testat olika aktivering med godis och torrfoder. Men har slickar fortfarande bort päls på magen :( Vi har även haft på honom body men då slickar han i ljumskarna och på insida lår…
Saken är den att han tvättar sig mycket och har alltid gjort, det gör väl de flesta katter? Nu måste vi väl gå till veterinären men att det aldrig kan bli bra med denna kissen. Det värsta är att verkar må bra i övrigt.
Sedan vi adopterade honom för 1,5 år sedan så har han varit hos veterinären såå många gånger tills vi tillslut upptäckte FORL och känslig mage = drog ut 5 tänder samt går numera på specialkost och fortiflora. Stora utgifter för en student men jag vill ju bara att han ska må bra.
En månad har gått och han slickar ännu bort päls. Vi har vart i kontakt med veterinär som sa att hon tycker det låter som stressbeteende och vi ska därför testa aptus relax. om inte det funkar ville de ta in honom för undersökning.
Jag förstår bara inte detta beteendet då han verkar må bra (förutom de stunder han är uppenbart stressad. Då jamar han och vandrar och söker uppmärksamhet). Nu har han slickat bort pälsen på hela magen, ner till könet, ut på insida lår…
#9 Om katten visar sig vara helt frisk kan det vara så att beteendet helt enkelt blivit invant och då är tratt bästa sättet att helt förhindra det. Om han slickat länge på samma ställe blir huden irriterad och då slickar han ännu mer p.g.a. det, som en ond cirkel som måste brytas genom att rent konkret förhindra slickandet.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag valde body för jag tänkte att tratt skulle stressa honom ännu mer, men det kanske är det vi får testa då!
#11 Ja, det är inga katter som uppskattar att ha tratt, men t.o.m. de mest motsträviga vänjer sig. En av mina tidigare katter hade tratt ganska långa perioder i taget p.g.a. slickande och till slut brydde hon sig inte ett dugg om den. Detsamma med en annan katt som fick jättetratt efter att ha opererat bakklorna. De rörde sig helt obehindrat och kunde snart t.o.m. hoppa upp på höga möbler precis som tidigare.
Sajtvärd Katter iFokus
#0: min katt Doris slickade av hela svansen. Veterinären kunde hitta något. Det sa att det kan vara som du nämnde att de har ont, hudproblem allergi men och stressad/nervös. Svansen kom tillbaka men nåt år senare kom det tillbaka o sen kom det o gick. Vi lät det bara vara eftersom man inte hittat något fel. Krya på henne!