Hår bolar eller något värre?
En av mina tre katter Bella hostar otroligt mycket i korta intervaller och ser väldigt skakad ut efter åt. Deta har pågått i ett antal år men ja är rädd att de har blivit värre på de senaste tiden. Har alltid trot att hon har problem med a få ut hår bolar men är rädd att det kan vara något farligt. Hon är en huskatt på 9 år och ganska liten.
Vill verkligen veta om någon har haft liknande problem. Hon är världens goaste katt och vill hjälpa henne om jag kan.
Inlägget är redigerat då vi inte "ras-spekulerar" på Katter i Fokus, alla katter utan stamtavla är huskatter. /Uppkatten
- Redigerat 2020-10-25 08:18 av Uppkatten
Vad sägs om att boka tid hos veterinären? " jag vill hjälpa henne om jag kan" problemet har pågått under fler år..slå en signal, boka en tid och så får du svar och hjälp. Här kan det endast spekuleras.
- Redigerat 2020-10-25 07:51 av spontaneous
Här verkar man kunna få ett fritt samtal med veterinär i mobilen just nu: https://firstvet.com/sv . Det kan vara bra att starta där, tänker jag.
Försök gärna att filma katten när den har sina hostattacker, så du kan visa veterinären vilken typ av hosta som katten har.
Har katten hårbollar regelbundet så att du har anledning att tro att det skulle röra sig om hårbollsproblematik?
Det är säkert många av oss som haft problem med katter som hostar, av eller till, men det säger ju inget om varför DIN katt hostar (för hosta kan man göra av många olika anledningar, t ex så är astma inte helt ovanligt hos katt och behöver då behandlas).
Men vad jag menar är att en veterinär måste hjälpa till att utreda varför just DIN katt hostar, att okända människor spekulerar på i Fokus/nätet och jämför med sina katter (som kanske hostat av helt andra anledningar) är inte relevant.
Vore ju väldigt dumt om hundra människor på nätet säger att "det är nog bara hårbollar", "prova att avmaska katten" och liknande ifall katten i själva verket behöver behandling mot t ex astma (eller något annat). Då riskerar du att fördröja att katten får nödvändig behandling (ja, ifall du lyssnar på folket på nätet).
Så: kontakta veterinären. Visa veterinären film på hostattackerna och var beredd på att svara på frågor som t ex ungefär hur ofta hostattackerna kommer o s v.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Håller med. Ett besök hos veterinären är nödvändigt. Och som uppkatten skriver så filma gärna katten när den hostar.
Jag hade en katt som hostade ibland och det visade sig vara pga hjärtat.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin