Katt och lukt i lägenhet
Jag funderar på att skaffa katt. Jag bor i en ganska liten lägenhet (43 kvadrat) men det borde funka med rätt individ och mycket aktivering tänker jag. Grejen är bara den att vissa har sagt till mig att det kommer stinka i lägenheten av att ha katt, typ att lukten kommer sätta sig i väggarna och att jag kommer behöva sanera den sen när jag ska sälja. Jag har aldrig haft katt så jag vet inte alls hur/om det luktar, men man städar ju kattlådan varje dag liksom. SÅ mycket kan det väl inte stinka eller? Antar att de tänker på just kattpiss och bajset och så, för katten i sig luktar ju inte. Hur är det med lukt för er som har katt i mindre lägenhet?
Jag har mest vart kattvakt i min lilla lägenhet men tycker inte att det blir så farligt med lukt om man faktiskt investerar i bra kattlåda, bra sand och bra mat. Det minimerar lukten ganska bra 😁
Att lukten sätter sig i väggarna förstår jag inte, om man inte har en katt som inte är helt rumsren/ lite mycket hormoner och går och sprayar väggarna förstås.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Jag har just nu tre vuxna katter två halvstora katter och fyra stycken tre veckors katter och det luktar inte katt hemma hos oss.Med vettig sand och daglig skottning av lådorna och vettig mat till katterna är det inget problem.Självklart ska katterna kastreras så snart som det är möjligt då fertila katter luktar mer.
Stolt ägare till tre La permer
Hejsan ,
Jag bor i en två-rummare , ca 70 kvm,
Jag har 2 katter , bröder , har en kattlåda , gör rent den flera ggr om dan,
Emellanåt gör jag rent den , med ett milt medel , katter gillar inte starka dofter . 😺😼😽
Mina vänner säger i alla fall att det luktar gott i toan , man kan ha ett doft ljus eller så , då luktar det gott , med.
Mina kissar njuter och mår gott !
Knatte o Tjatte heter dem. Dem är 12 år , fyller år den 1 Juli ,
Hillevi o kissarna , 😻😻😊❤️
HH 🙂
Jag bor i lägenhet på 40 kvm med två stycken katt-tjejer. Här luktar aldrig katt (annat än precis om någon katt just har varit på lådan då möjligen). Jag har ofta fått kommentaren att: "det luktar ö h t aldrig katt hemma hos dig" (ofta sagt med viss förvåning).
Dock är det ett måste med kastrerad katt, och en riktigt bra Kattsand, skulle jag vilja påstå.
Men nej, det behöver absolut inte lukta katt hemma hos någon som har katt. Jag gillar själv inte att komma hem till någon där det luktar katt (p g a dålig kattsand/dåligt skött kattlåda).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag ska adoptera en katt från katthem så kastrerad kommer den att vara! När det gäller kattlådan vill jag ha en sån med lock, tänker mig att det luktar mindre? Vilken är den bästa sanden som tar bort lukt? Och hur funkar det med doftsprej och sånt i badrummet? Har hört att katten kanske inte vill använda lådan om det luktar konstigt (att man inte ska städa lådan med starka rengöringsmedel osv) men kan man spreja i luften i badrummet? Jag har inget fönster på toa så kan inte vädra och så. Jag tänker om det skulle lukta om lådan ibland kanske man vill spreja lite trevlig doftsprej ^^
- Redigerat 2020-09-07 20:50 av Meraxes
Jag har kattlådor med tak, men jag monterar bort luckan eftersom de flesta katter verkar ogilla lucka.
Tror inte locket gör att det luktar mindre. Lådan ska ö h t aldrig bli så smutsig att man behöver "stänga in lukt". Bättre att det är ventilerat så att katten trivs med lådan.
Kattsand som tar bort lukt är t ex Everclean resp. Softcat. Katter vill ha oparfymerad Kattsand (om katten får välja!).
Undvik doftsprej och liknande - det behövs inte om du har en bra Kattsand och sköter kattlådan ordentligt. Precis som du är inne på så är katter känsliga för lukter.
Undvik ffa rengöringsmedel med citrondoft till kattlådan.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Rengör man med jämna mellanrum och använder bra produkter borde det absolut inte vara några problem. Har mina 2 kattlådor i vardera badrum i huset med airwich och öppet fönster samtidigt som jag rengör både morgon och kväll och det luktar inte ens som om jag har 2 katter.
Däremot vet jag att det finns en tråd för inte så länge sen där någon fick psykbryt över att det luktade dock pga katten inte slutade kissa överallt. Det kan jag tänka mig är en stank som sitter. Slutade med att personen kastade ut katten efter flera år av oavbrutet kissande.
- Redigerat 2020-09-07 23:05 av spontaneous
#0: Jag har två på 55 kvadrat och det funkar fint. Den ena får en (nästan) daglig koppelpromenad, den andre vill absolut inte följa med.
Har fått kommentarer att "det luktar ju inte alls" när mina föräldrar som var lite tveksamma till mitt kattköp kommit hem. Även kompisar har kommenterat bristen på lukt vilket tyder på att det inte är helt ovanligt att det luktar, tror dock inte att det biter sig fast så länge katten håller sig till lådan.
De har nästan rätt, det luktar precis efter de bajsat men är man hemma tycker jag det bästa är att plocka upp korvarna och spola ner dem, då försvinner lukten snabbt. Cats best öko använder jag, är ett strö som sprider en behagligt svag trädoft (och är dessutom väldigt drygt). Har inte använt toa med lock, tycker det är bra att ha lite koll på hur det ser ut.
Fodret påverkar också hur mycket bajset luktar. Stor skillnad på när mina någon gång får blötfoder jämfört med när de äter mush. Vissa torrfoder gör också bajset mer illaluktande än andra.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
Vad brukar ni städa kattlådan med? Alltså vilka rengöringsprodukter? Och vad städar ni resten av badrummet med? Brukar katten vara känslig för lukt på sånt man städar golven/handfatet med också? Jag använder sånt där desinficeringssprej till ytorna i badrummet som luktar som handsprit typ.
Hur ofta rengör ni hela kattlådan? Alltså byter sand helt och skurar den och så?
Finns det nån särskild mat som gör att bajset luktar mindre, eller det är kanske väldigt olika från katt till katt?
- Redigerat 2020-09-07 23:35 av Meraxes
#9 Städar själva kattlådan med klor 1 gång i månaden eller varannan månad, vet att det är något med klor lukten som triggar katterna att kissa just där det luktar klor. Sedan så rengör jag resten av badrummet + lägenheten med normala rengöringsprodukter med lukt av citrus, katterna ska tydligen inte tycka om det och undviker då att kissa där.
Rengör kattlådan 2 gånger per dag, då tar jag bort nya klumpar och strö på speciellt Kattsand på som doftar lavender. 1 gång i månaden eller varannan månad byter jag helt ut kattsanden och städar kattlådan.
- Redigerat 2020-09-08 00:09 av E.Bellamy
Jag använder ffa Grumme grönsåpa. Det fungerar till det mesta inkl. kattlådorna.
Katter reagerar olika starkt/blir olika mycket stressade av lukter. Men rent allmänt så ska man vara försiktig med sådant som luktar, och det finns studier som t ex visar att katter verkar föredra oparfymerad Kattsand.
Använd inga citrondoftande rengöringsmedel, och använd aldrig klorin utanför kattlådan.
När det gäller mat så är mitt råd att ge samma kattmat som katthemmet gett, i alla fall under de första veckorna/månaderna sedan katten flyttat hem till dig. Man ska aldrig byta fodersort i samband med flytt, för då blir katten ofta dålig i magen.
På lite sikt är det bra att successivt slussa över katten på blötmat, men det ska ske långsamt och försiktigt om katten inte är van vid att äta det sedan tidigare.
Man ska aldrig välja foder därför att "det ger mindre avföring"/"det ger mindre lukt". Man ska välja ett foder som är bra för hela katten.
Det behöver inte stinka i lägenheten bara för att man har katt.
Dålig lukt kommer från orensade, smutsiga kattlådor och felkissande.
Felkissande är inte något normalt som hör till, utan beror alltid på att något måste åtgärdas. Orsaker till felkissande kan vara att katten är sjuk och behöver veterinärvård, att katten revirkissar p.g.a. könsmognad och behöver kastreras - eller helt enkelt för att lådsituationen behöver utökas och förbättras (eller att alla resurser i reviret behöver utökas och förbättras) för att motsvara den individuella kattens behov.
Jag har 4 katter på 48 kvm och det enda klagomål jag har fått är från min luktkänsliga pappa som tycker att katternas mat luktar illa. 🙄 Numera har de dock (av andra orsaker) maten i slutna foderautomater, så nu luktar det bara när de äter och katterna tycker ju att maten luktar gott. 😺
När det gäller lådorna så är det ofrånkomligt att bajs luktar bajs och kiss luktar kiss. 💩 Att stänga in lukten gör det bara värre och att blanda den med parfym gör den inte heller mer angenäm. Att rensa lådorna är det effektivaste sättet att bli av med bajslukt och då minskar även risken för felkissande p.g.a. orensade lådor.
Jag har stora Catit-Jumbo-lådor med borttagna svängluckor och halva taken uppfällda så att lådorna blir öppna och luftiga. Jag rensar väldigt många ggr per dag (t.ex. alltid när jag känner att någon har bajsat). Jag rensar i hundbajspåsar som jag försluter med en påsklämma tills den är full och behöver slängas. Förr förvarade jag påsarna med det bortrensade i en liten pedalhink, men det var ett stort misstag. (instängd lukt = koncentrerad lukt 🤢).
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för alla svar! Ja, självklart ska jag ge katten maten den är van vid och som är bra för den! Samma med kattsanden, kanske bäst att fortsätta använda samma sand som katten haft innan?
Man kan alltså tvätta själva kattlådan med klorin? Läste att katter brukar gilla den lukten? Hur ofta byter ni sand i lådan?
Om man har två katter, måste man ha tre lådor då eller kan det funka med två lådor? Jag har bara plats för max två lådor i badrummet.
#13 Det är absolut ett plus när man rengör kattlådan med klorin då de gillar lukten, själv rengör jag mina kattlådor varje om inte varannan månad och byter kattand helt när jag ändå är pågång. När jag byter tar jag ett Kattsand som klumpar sig och inte luktar, har hört att vissa katter är kröna men deras Kattsand men har personligen inte haft det problemet.
Ett måste är det inte, jag har 2 st kattlådor för mina 2 katter och det har funkat super och kattlådorna ligger i var sitt badrum. Rengör de varje morgon och värja kväll, sen strör jag över efter varje städning koncentrerat Kattsand som luktar lavender, samtidigt som jag har airwick i badrummen, lukten av katt är icke existerande kan jag stolt säga.
#13 Fyller man på ny sand så att sandnivån hålls konstant och har så tjockt sandlager att urin aldrig tränger ner och fastnar i lådans botten dröjer det längre innan man behöver rengöra själva lådan.
Jag rengör lådorna om/när själva lådan ser smutsig ut och då använder jag ytdesinfektion och vatten. Ytdesinfektion finns i literflaska bakom disk på apoteket.
Numera har jag inga toalådor i badrummet. Klumpbildande sand och vatten är inte en bra kombination (blir lerfläckar på golvet) och fuktig luft gör även att sanden luktar mer. Mina katters toalådor står i hall och vardagsrum.
Hur många lådor som behövs beror på hur många lådor just dina katter har behov av och hur ofta du rensar lådorna. T.o.m. ensamkatter kan ha behov av två lådor (en kisslåda och en bajslåda). Har man fler katter tillkommer även risk för konkurrens om/vaktande av lådorna om de är för få.
Sajtvärd Katter iFokus