Söka hane för avel
När ni har letat hane för avel, vart har ni sökt? Har fått några förslag på katter av nära vänner osv men känner att jag hade velat se mer vad som finns i närheten. Letar man på blocket? Facebook? Osv Tack på förhand :)
- Redigerat 2020-09-06 19:24 av OberonsMatte
Tror du lättare får hjälp om du säger vilken ras du söker :)
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Antingen perser/ragdoll/Maine coon
#2 Vad för ras är honan?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#2 Registrerade raskatter är enbart tänkta att användas i fortsatt godkänd och registrerad avel och uppfödning (om fortsatt avel ens är aktuellt). Det är inte tillåtet för registrerade raskattuppfödare att bidra till huskattavel och om de gör det riskerar de i så fall avstängning, dvs. att förlora möjligheten att registrera framtida kullar i kattförbundets stambok.
Det finns redan ett befintligt huskattöverskott så stort att 150.000 kattindvider beräknas leva i hemlöshet. Att då medvetet se till att det föds ännu fler är både oansvarigt och nonchalant.
Har du ekonomi, engagemang, intresse och kunskap nog för att bli uppfödare är registrerad avel det enda ansvarsfulla alternativet.
Är det att se en kull födas och vara med under de 12 första veckorna som lockar så kan man ställa upp som stödhem/jourhem till någon av katthemmens katthonor som redan hunnit bli dräktig innan omhändertagandet.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-09-06 18:47 av OberonsMatte
Hej. Jag vet att det finns många hemlösa katter. Jag söker efter en perserkorsning hane. Avlar på ett oerhört bra temperament som jag vill föra vidare då JAG och folk jag känner ska ha dessa kattungar själva. Är dock ansvarsfullt.
Men sen var frågan vart jag hittar en hane.
#5 Varje kattunge som föds inom oregistrerad avel innebär möjlighet till ett oändligt antal efterkommande generationer som även de kommer födas inom oregistrerad avel. Utan obligatoriska omsorger och utan något uppfödaransvar att tala om.. Hur många efterkommande huskattgenerationer tar du ansvar för?
Kommer du känna igen din katts barnbarnbarn när den omhändertas okastrerad, omärkt och saknad av ingen i hemlöshet eller har ditt ansvar upphört där?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-09-06 19:17 av OberonsMatte
#5: Katter i Fokus är emot huskattavel, då det inte är försvarbart när det redan finns ett överskott på 150 000 huskatter som saknar ett hem. Vi kommer inte att bidra med tips på hur man kan öka på med än fler huskatter. Avlar du fram fler katter och folk tar emot dessa, så innebär ju det att andra huskattungar (som redan finns) går miste om dessa hem. Att en katt har ett "bra temperament" är ett dåligt argument, men ett av de vanligaste hos huskattuppfödare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.