Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 654 ggr
Catlady91
0

Minskat matintag pga värmen

Mysan har börjat äta hälften av sin mat.

Hon ska få drygt 1dl per dag, det delar jag upp på två gånger. Så lite drygt 1/2 dl per gång. Hon brukar ha ätit upp det till lunch, och säger sedan inget förrän vid 16-17 så jag börjar laga mat. Men nu äter hon inte upp sin frukost så snabbt, hon har ätit klart vid 19-20, ibland senare. Hon har inga problem med tänderna, dom kollar jag dagligen. Hon äter annat med nöje, biter i sina leksaker hårda som mjuka. Så därför misstänker jag, och andra i min närhet, att det är värmen. Vi äter ju också mindre när det blir varmt, iallafall jag.

Tycker inte hon dricker mer än hon brukar, enda skillnaden är maten.

Hon äter enbart torrfoder (kommentarer angående detta undanbedes vänligt men bestämt)  så kan låta maten ligga framme hela dagen.

Detta har väl inte varit något problem förrän nu, nör hon inatt väckte mig vid 2 och ville ha mat. Jag gav henne inte, då jag inte ville ”belöna” beteendet. Och jag visste att hon klarade sig utan mat till 9 då jag tänkt kliva upp.

Frågan är nu, och detta är nog mest en åsiktsfråga: ska jag ge henne mat på eftermiddagen som vanligt, fast det finns mat kvar? I nuläget fyller jag inte på om det redan finns mat. Men hon jamar som tusan när jag lagar mat, som om hon vill ha mat. Men det finns redan.

Detta började 31/5, alltså mors dag. Dagen innan gick jag över till nya fodret helt. Det är inga problem med fodret, då hon tycker mycket om det. Köpte ny påse häromdagen, och då ville hon gärna ta mat ur påsen, fast det fanns i skålen.

Hur skulle ni ha gjort? Skulle ni ha struntat i att fylla på, eller skulle ni ha fyllt på ändå? Eller skulle ni ge hela dosen direkt på morgonen?

Blir lite orolig över att hon ska börja magra. Hon är absolut inte fet, hon väger som hon ska och har den form hon ska ha. Men jag vet att det är farligt att magra, precis som att gå upp i vikt.

Som sagt, allt annat ör som det ska. Hon bajsar som hon brukar, kissar som hon brukar, dricker som hon brukar, leker mindre vid varma dagar och mer vid svala dagar. Solen ligger på lägenheten från morgon till sen eftermiddag, så det blir varmt. Har därför gardiner fördragna för att minska värmen, och har en fläkt igång. Hon verkar inte lida av värmen, då hon gärna ligger delvis på fällen som hon har i fönstret.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maria
3

Nu kan jag inget om torrfoder men 1 dl om dagen låter väldigt lite. Själv hade jag aldrig klarat av en jamande katt som är hungrig. Oavsett om det är mitt i natten eller på dagen.

/Maria

Uppkatten
3

Jag har väldigt svårt att tro att din katt ska vara så påverkad av värme redan nu att hon minskar sitt matintag? Här hemma brukar det ske först när det närmar sig 30 grader under flera dagar i rad…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ragdolls2
1

Jag tänker också att det låter tidigt att den redan skulle påverkas såpass mycket av värmen redan. Det jag har märkt på mina katter är att om det är riktig värmebölja under flera dagar så äter de lite sämre. I perioder kan ju katter ibland äta lite sämre. Jag vet ju dock inte vad som är normalt för din katt. Jag skulle avvakta ett par dagar om den är frisk och pigg och i övrigt normalt. Fortsätter den dock äta mindre så är nog ett veterinärbesök att rekommendera. Jag hade gett hela ransonen vid ett tillfälle. Många katter klarar av att själva styra fördelningen av intaget under dagen om de inte är riktiga matvrak förstås ;) Men det verkar ju inte din vara :)

Catlady91
0

#1, 2 & 3 det började när värmen kom här. Den kom ganska snabbt, som en liten chock. Plötsligt var det 20 plus, när det inte varit mer än 14-15 kanske.. Ska jag ringa veterinär och rådfråga, kanske? Har obegränsat antal fria samtal på firstvet..

Uppkatten
0

Katter är värmeälskande djur, 20 grader är ingen värme för en katt, så min gissning är att det är slumpen som gjort att det hände samtidigt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
0

#5 ska jag ringa och dubbelkolla med Firstvet, eftersom hon verkar ha känslig mage? Blir lite orolig..

Ragdolls2
0

Sommaren för två år sedan när det var runt 30 grader dag som natt i ca tre veckor och det blev väldigt varmt inne så märkte jag på mina katter, trots att de är unga, att värmen påverkade dem lite grann. I övrigt verkar det inte störa dem och då är de två ragdolls med mycket päls. Sedan han såklart ålder och allmäntillstånd spela in, men jag har ändå svårt att tro att det väder som är nu och i och med att det inte varit varmt så länge har något med detta att göra, men man kan såklart inte veta säkert. Om du är orolig så ring och rådfråga veterinär och ställ de frågor du funderar över. Förhoppningsvis känns det bättre då :)

Uppkatten
3

Brukar katten kräkas hårbollar? Min långhåriga katt brukar äta sämre några dagar innan hon kräks upp en hårboll.

Caf_Roy
0

Om hon verkar må bra i övrigt och har normal avföring skulle inte jag oroa mig. När du kollar tänderna, kollar du efter en rodnad rand vid tandköttskanten också? Det är första tecknet på forl som kan göra väldigt ont. Mina katter äter också en dl torrfoder var om dagen och kan ha fri tillgång på det, så jag fyller på hela givan en gång om dagen (uppdelat på 1dl torr och 1dl uppblött i vatten eftersom ena katten saknar flera tänder). Men eftersom din katt är van att få två gånger om dagen skulle jag fortsätta ge fulla givor samma tider även om det är mat kvar och hoppa över en giva/ bara ge ett par kulor om det ligger en hel dagsranson kvar i skålen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Wony
0

Som #8 skriver så har jag märkt att våra katter tappar i aptit och blir liksom lite  lätt "avslagna" i ett par dagar innan en hårboll dyker upp. Sedan, när hårbollen väl är uppspydd så brukar aptiten återkomma ganska snabbt och allt är precis som vanligt igen.

Men även plötslig värmebölja brukar minska deras aptit, de blir även mer lata och ligger mest utsträckta på golvet under takfläkten. Lite som oss människor, vi blir ju ofta lite sega och saknar matlust på samma sätt vid hög värme. Men det brukar inte ske förrän det blir runt 27-28 grader som de reagerar så.

Så länge katten inte visar tecken på uttorkning eller obehag så skulle jag inte vara orolig, utan avvakta och hålla lite koll. Blir det mera långvarigt så skulle jag rådfråga veterinär för säkerhets skull.

Catlady91
0

Inga hårbollar. Hon har hostat upp en hårboll sedan hon flyttade hit i september