Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1356 ggr
Ragdolls2
2020-03-30 19:57

Kastrerad hankatt ”parar” sig med annan hankatt

Har två st ragdollkatter, kastrerade hanar på 1 samt 2 år. Har under den senaste tiden upptäck att 2-åringen liksom bitit tag i nacken på den yngre och lagt sig på honom och börjat göra rörelser som att han försöker para sig med honom. Undrar om någon har erfarenhet av detta och vad det kan bero på? Är det dominansbeteende eller kan det vara så att han som gör det mår dåligt på något sätt? Och vad kan det bero på att det uppstått? Hur bör jag hantera det när jag ser det? De gånger de hänt har den yngre legat och sovit och inte brytt sig nämnvärt. Kan tilläggas att han under denna tid haft tratt pga sår. Kan det spela in? Tänker att han ju som inte kan försvara sig som vanligt. Tacksam för svar :)

Annons:
OberonsMatte
2020-03-30 22:34
#1

Jag har tre kastrerade hankatter i åldrarna 15, 12 och 9 år + en 3-årig kastrerad honkatt. Jag känner mycket väl igen beteendet och har märkt att det är något som kastrerade hankatter främst utsätter andra och yngre hankatter för, dvs. ett dominansbeteende. Oftast sker det i samband med någon form av stress eller oro. Bland mina katter sker det t.ex. enbart ute på balkongen eller under utevistelse. Att din yngre katt har tratt på sig kan mycket väl också  vara något som stressar/oroar den äldre katten och som därmed triggar igång beteendet.

Om en katt med självklart högre status (äldst och först i reviret) bestiger en yngre hankatt (eller honkatt)  för att befästa sin dominans/status brukar den yngre katten inte protestera nämnvärt, men om en yngre katt gör så på en äldre katt kan det vara tecken på att den yngre katten utmanar den äldre katten statusmässigt. (=risk för pågående status-konflikt).

Det är ingen större fara att en äldre katt markerar sin status gentemot yngre kattkompisar på det sättet ibland, men det behöver inte heller uppmuntras så avbryt bara helt lugnt och neutralt. Oftast behöver man bara lägga en hand på dem och fösa undan lite mjukt så bryts beteendet har jag märkt).

Sajtvärd Katter iFokus

Ragdolls2
2020-05-30 01:17
#2

Tack för ett bra svar! Beteendet upphörde när den yngre blev av med sin tratt. Tror att tratten kan ha stressat den andra katten och att det i sin tur triggade igång detta.

Upp till toppen
Annons: