Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1206 ggr
Djurälskaren#4
0

Hur får man katten att bli supermysig?

Ska snart få hem min lilla kattunge, men jag undrar om någon har tips på hur man får henne att bli sådär supermysig, att hon ligger i knät, sover i sängen och massa sånt mys, äter mer än bara vanlig kattmat. Tacksam för tips

MonicaLagerquist
14

Alla katter är inte superkeliga.

Katter är katter och de ska äta kattmat.Till en början bör du ge henne samma mat som hon är van att äta.

Stolt ägare till tre La permer

Djurälskaren#4
0

#1 Okej, men nu menar jag liksom när katten är äldre också såklart, så om du inte har några tips behöver du inte svara på mitt inlägg.

MonicaLagerquist
13

Varför så sur?

Lek och busa med katten. Vill den komma upp i knät låt den göra det. Alla katter gillar inte att sitta i knät och man kan liksom inte tvinga katten till det.

Uppkatten
7

#2 Det är väl superbra att få tips från en erfaren uppfödare? Vet inte vad du menar med "äter mer än bara vanlig kattmat". Vad är det du vill att din katt ska börja äta? Lek och bus är en vanlig väg till kattungens hjärta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
5

Precis som #1 säger, alla katter är inte "knäkatter". Jag har en katt som nästan aldrig vill komma upp i knät eller vill bli buren. Allt kel är på hans villkor.
Om du behandlar din kommande katt kärleksfullt så kommer den säkert att ty sig till dig och komma upp iknät om den känner för det!🐱

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Vixxen
7

Alla katter är personligheter med sina egenheter och sätt att vara! Så låt det ta tid att lära känna din katt! Den måste få chansen att lära känna dig också!  Vissa katter är riktiga mysmonster och vissa är inte det utan är helt nöjda med att ligga bredvid precis som #1 skriver. Det är inget man kan lära katten utan brukar visa sig över tiden vad just din katt trivs med.

Det man ska komma ihåg är att katter är köttätare. För att din kattunge inte ska bli dålig i magen när den flyttar hem till dig ska den få samma mat/foder som den fick hos sin uppfödare. Sen kan du välja ett kattfoder som du vill ge och långsamt vänja katten vid det. Grunden i utfodringen ska vara en bra kattmat och sen kan den kanske ibland få någon extra  godbit!

Djurälskaren#4
0

Okej, tack för mig. Verkade inte som att ni hade så bra tips som jag hade tänkt mig.

S.L
1

Vi har väldigt olika katter här. En som är dotterns bäbis han har alltid vart förälskad i henne och alltid vart med henne. Vi övriga är bara bra att ha duger akut om dottern sover borta för lite prat å mys. Sen har vi en som anser att sova bredvid husse är skönt några fmdagar i veckan detta har kommit den senaste 4 mån. Innan nä inget kelig öht lite kel med benen o klappar. Sen har vi ung hane han har inte helt tid för ligga stilla. Visst kommer han förmys och sova i knät men ren knäkatt nop. Dotterns katt han var med lugn som kattunge leka var inte hans starka sida. Kela och äta och sova är mer hans stil än idag som 9 åring. Här får katterna torrfoder Hills nu och mjau mjukmat. Som 1 nämnde är inte alla katter så keliga vi har 1 men han är ju dotterns ögonsten 😌

Maria
10

#7 Nu blev jag nyfiken. Vad hade du tänkt dig för tips?

/Maria

Uppkatten
5

Jag undrar fortfarande vad det är du vill att din katt ska börja äta. Vet jag inte det så är det omöjligt att ge tips.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Devya]
1

Om du vill ha en riktig mysig katt så skulle jag rekommendera en Devon Rex. Vi har en och hon ska jämt gosa och följa efter en. Kunde inte vara mer nöjd. :)

Heidina
0

Sätt henne i knät och kela med henne varje gång du sitter framför TV:n, datorn eller läser en bok. Hoppar hon ned, så envisas inte mer än 2-3 gånger. Gör sedan om det nästa gång.

Placera henne i sängen när du går och lägger dig. Vill du att hon ska ligga under täcket - se till att det inte ligger ned över öronen. Brukar funka att ligga på sidan och ha katten vid magen.  Kela med henne innan du somnar. Speciellt i början när allt är nytt så brukar det vara uppskattat.  När katten är liten brukar det gå att få alla att bli kelgrisar!

Sedan är det klart att de flesta katter uppskattar att få fisk och kött som tillskott till den vanliga kattmaten. Men servera den inte på bordet! Risken är att katten annars serverar sig själv från din tallrik …

MonicaLagerquist
7

#12 Fisk är inget katter bör äta.

Djurälskaren#4
0

#12 tack så hemskt mycket för ditt svar, det va exakt detta jag sökte:)

Djurälskaren#4
0

#13 nää inte i mängder, men som sagt så är det bara ett litet tillskott som #12 nämnde

S.L
3

15. Gäller även som tillskott. Här ger vi råmat oxå kyckling halsar vingar till kissarna.

Uppkatten
7

#11 Även inom en ras finner man olika personligheter, samt att olika raser kan vara t ex olika aktiva  - vilket också är något man bör beakta när man bestämmer sig för en viss kattras. 

#12 Det är inte bara miljön/hur katten hanteras som styr hur katten blir till sin personlighet. Även genetiska faktorer är av betydelse.

Caf_Roy
3

Mina katter var inte jättekeliga när jag fick dom (som vuxna), men genom att ofta mysa med dom på deras villkor och träna dom att gå med på saker dom kanske inte hade valt själva (som att klippa klorna) har vi gått från att bara klappa på deras initiativ till att det är mysigt att bli buren.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

mostermimma
1

Ta hjälp av uppfödaren, beskriv vilken typ av personlighet du vill att din katt ska ha så tror jag att uppfödaren är behjälplig med att beskriva de olika individerna i kullen så att du får förutsättningar att hitta rätt.

Catlady91
4

Jag skulle absolut inte tvinga katten till kel.

Nu gäller detta hundar, men jag är ganska säker på att det funkar på katter med..

Min pappa brukar alltid lägga sig på sidan på golvet när en ny hund kommer, som ska bo hos oss eller om han vill mysa med hunden. Då brukar hunden komma direkt och vilja mysa. Han gjorde samma sak med min katt, och fick en blick av henne som fick alla att skratta. Hon tittade på honom förvirrat och verkade fundera vad han höll på med. Men han sträckte fram en hand, och då fick han henens intresse. Gav henne lite godis och så medan han låg där, och det uppskattade hon. Så testa med det? Då är du lite mer på kattens nivå.

Ett annat sätt att vinna en katts hjärta, unge som vuxen, är lek och mat. Lek mycket med katten. Köp leksaker där ni leker tillsammans. Fjädrar på spö, till exempel. Var med i leken, lek MED katten. Inte bara sitta i soffan och röra lite på pinnen medan du ser på tv. Klappa den lite då och då, mys lite. Vill katten komma upp i soffan och för vara där, välkomna det. Kanske när katten ligger i soffan, kan då kela lite och ge lie kattungemat. Vet inte hur bra godis är för kattungar, då jag bara ägt vuxna katter. Kanske mata nån måltid i soffan eller så?

Tvinga ALDRIG en katt till något. Då har du en katt som inte alls vill vara med dig. Min Mysan bestämmer inte här hemma, absolut inte. Men jag låter allt ske på hennes villkor. Klippa klor, borsta tänder och päls, då ligger hon bredvid mig i soffan eller i fåtöljen och jag sitter på golvet. Jag håller inte i henne mer än för att göra det jag ska, och då ligger hon still. Börjar hon protestera, så säger jag lugnt ”nä men, vi är ju snart klar” eller så. Jag skriker aldrig eller så emot henne, bara om hon gjort något riktigt dåligt. T ex bitit eller rivit mig medvetet, vilket aldrig händer. På så vis har jag fått hennes förtroende, för hon vet att jag inte håller i henne för att göra sådana här saker. Hon ligger alltid bredvid, och det gör henne trygg.

Hon är ingen knäkatt, absolut inte! Den enda som får lyfta henne och ha henne i famnen är jag, för hon vet att jag bara lyfter upp ”för att känna på henne” och ge henne en puss, sen släpper av ner henne. Detta är alltså kanske en halv sekund i famnen. Det slutar ibland med att hon tittar på mig och vill upp i famnen igen. Jag accepterar hennes gränser, och hon mina. Vi visar varandra respekt, och accepterar varandra för den vi är. Visst hade jag velat ha en katt som låg i famnen och myste, men hon är inte en sådan katt. Hon ligger gärna bredvid och myser med en. 

Alltså; ge katten respekt och låt den bestämma sina gränser. Allt är nytt för den lille, tänk på det. Mycket kommer hända. Nya människor, mamma och syskon är borta, nytt hem, ny matplats, ny kattlåda. Lek med den, mys med den när den är lugn. Låt den bestämma lite. Då kommer du ha en katt som älskar dig livet ut och som vill vara med dig jämt, även om det kanske är bredvid istället för i knät 😊 

Man kan inte ”skapa” en knäkatt, anser jag.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪