Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1128 ggr
MonicaLagerquist
5/11/20, 7:23 AM

Färghalsband till kattungar

Är det någon här som har testat färghalsband för att skilja små kattungar ifrån varandra.  Min nuvarande kull är en svart och resten choklad. Väldigt svårt att skilja dem åt på ett enkelt sett.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Uppkatten
5/11/20, 8:36 AM
#1

Jag vet att man har haft det på katthemmet vid något tillfälle för att skilja kattungar åt, men jag var själv inte aktiv på katthemmet under den perioden så jag vet inte hur det fungerade.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
5/11/20, 1:40 PM
#2

Jag är ju inte uppfödare själv, men har sett att många Ragdolluppfödare använder sådana band  innan kattungarna utvecklat några individuella kännetecken.  De föds ju alltid helvita och kan vara väldigt svåra att se skillnad på annars. Eftersom många använder dem fungerar de säkert bra.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
5/11/20, 1:45 PM
#3

#2 Maskade kattungar kan man ju märka med tuschpenna. Men de här är så mörka att färgen inte syns.

Jag hade ju räknat med två möjligen tre kattungar och då är det ju lättare att ha koll. Men fem stycken som är så lika varandra är ju hopplöst att ha koll på när mamma katt dessutom bara låter mig snabbkola på dem.

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
5/11/20, 2:01 PM
#4

#3 Ja, jag förstår det. En del använder ju nagellack också och det kanske funkar även på mörka kattungar, med känns kanske inte helt hälsosamt och lämpligt.  Fick du tag i några färgband?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
5/11/20, 2:25 PM
#5

#4 Min syn funkar inte till att måla på kattungarnas klor som dessutom i det här fallet är mörka så det är svårt att få till någon bra färg på klorna.

Ja, jag fick napp  på FB.En uppfödarkollega skicka fem stycken till mig.

Stolt ägare till fem La permer

S.L
5/12/20, 8:15 PM
#6

Hoppas det blir lättare för dig sen när halsbanden kommit 😊 Förstår om det kan bli svårt att skilja på vem är nu vem igen om kullen är jämna och samma färger. 😜

Annons:
MonicaLagerquist
5/13/20, 7:15 AM
#7

Förhoppningsvis kommer halsbanden idag.Då ska jag märka uppdem,fota och kolla könen ordentligt.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/13/20, 6:28 PM
#8

Nu har halsbanden kommit.De sitter nu på plats.Jag har klippt till dem både på längden och bredden.Bilder kommer imorgon när det är bättre ljus.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/14/20, 2:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Mamma katt med märkta kattungar

Stolt ägare till fem La permer

S.L
5/15/20, 10:53 AM
#10

9 mysfamilj halsbanden ser bra ut 👍

MonicaLagerquist
5/20/20, 7:51 AM
#11

Färghalsbanden blev till en katastrof för oss. I måndags upptäckte jag till min fasa att den "gula" kattungen hade ett stort skärsår på halsen. Det blev ilfart till veterinären som fixade till det hela. Det blev hela fem stygn för att få ihop såret.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
5/20/20, 8:57 AM
#12

#11 Men hade samma färghalsband fungerat för din uppfödarkollega? Superbra att du går ut och "varnar", för sår och ev. infektioner är ju verkligen inget man vill ha på små kattungar. Håller tummarna för att allt går bra. Hur gör du nu för att skilja dem åt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
5/20/20, 9:07 AM
#13

#12 Jag har alltid varit tveksam till de här halsbanden då jag tycker att de är stela och vassa, Men "alla andra" har ju använt dem och tycker att de är toppen bra.

Kattungarna är nu lite större och det går att skilja dem åt dels på färgen dels för att en av kattungarna är lite pälslös på huvudet.

Man ser ju inte lika snabbt som man gjorde när man hade halsbanden men de tänker ju inte jag använda igen.

Inne på REX KATTER I Focus finns det en tråd som heter Vilken mardröm där finns det bilder på kattungen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Uppkatten
5/20/20, 10:04 AM
#14

Du kanske skulle uppmärksamma tillverkaren/säljare av halsbanden på detta? Så att inte fler kattungar och kattägare råkar ut för problemet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
5/21/20, 3:02 AM
#15

Fy 17, stackars lilla bebisen!😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
5/21/20, 7:36 AM
#16

#15 Ja jag blev alldeles kall när jag såg såret.Trodde inte att det skulle kunna gå att laga lillkatten.

Är så glad över att jag har en så kunnig veterinär som så snabbt kunde hjälpa oss.

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
5/21/20, 11:59 PM
#17

#11 Fy,  vad läskigt med skadan!😮😕De där färgbanden används ju som sagt av "alla andra" och jag har aldrig hört talas om att någon skadats av dem.  Kan kattungen ha fastnat med benet innanför någon av de andra ungarnas halsband eller har den skadat sig på sitt eget? Hoppas iallafall att det läker snabbt nu och utan komplikationer!

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
5/22/20, 7:48 AM
#18

#17 Jag vet ju inte hur det har gått till. När jag vägde de på morgonen var allt bra. Sen skulle jag fota dem mitt på dagen och då satt halsbandet på halsen och såret var där.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/22/20, 7:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Idag ser såret ut så här.Jag har mailat bilden till veterinären och nu väntar jag på besked om vi ska plocka stygnen eller vänta någon dag till.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/22/20, 12:03 PM
#20

Nu har veterinären tittat på bilden och hon var nöjd.Så nu ska vi börja med att ta två stygn idag och se hur det går.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
S.L
5/22/20, 6:59 PM
#21

Omg stackars lilla kattunge. En hunduppfödare hade hårsnoddar lite som vaderade jätte bra men dom hade vosst köps in på 90-talet men typ https://www.apotea.se/babyliss-girl-harsnoddar-24-st Jag tror dessa (dock tror jag dom inte var barnmodell på stor hundras =större valpar) kan vara farliga 😔 Jag hade kontaktat tillverkare om detta varför inte göra dom lite mjukare än bara stela kardborband 😐

Upp till toppen
Annons: