Katt kissar i sömnen
Katten genomgick röntgen (fick lugnande) igår. Sedan vi kom hem har hon betett sig konstigt. Igår höll hon sig mest för sig själv och jag lät henne hållas men en sak jag märkte var att så fort hon vilade så kissade hon på sig. Idag är hon mycket piggare men hon kissar fortfarande på sig när hon sover och hon vill inte äta torrfoder utan endast blöt. Hon är en gammal dam och första gången hon är med på ngn sån undersökning och hon har inte behövt träffa vet särskilt ofta över huvud taget. Rtg visade diskbråck och hon ska äta NSAID och vi har återbesök om en vecka. Jag vet att diskbråck kan leda till besvär med kisseriet om nerver kommer i kläm. Kan hon fortfarande vara stressad över den skrämmande upplevelsen? Tror faktiskt hon var i lätt chock igår. Kan veterinärens klämmande och "dragande" ha gjort att hon nu är sämre i ryggen än hon var innan besöket?! Kan det vara att det är tillfälligt pga irritation i ryggen efter behandlingen eller ska jag behöva säga hejdå till lin kompis? Jag har ringt vet idag men de kunde inte ge något råd, sade att jag kan få komma på jourtid men att det är tveksamt att de kan göra något. Jag bestämde mig för att avvakta ett dygn till, ge tabletterna o se om det vänder för jag är rädd en till tur skulle stressa henne alldeles för mycket just nu. Förutom kisseriet och maten är hon sig själv. Jag börjar få panik o kan inte tänka klart. Någon som har något?
Vi ska egentligen inte ge veterinärmedicinska råd här på sajten, men om veterinären tyckte att du kunde avvakta ytterligare ett eller ett par dygn och katten verkar må OK och äter (om än blötmat) så skulle jag nog försöka ha is i magen och avvakta lite. Men naturligtvis ha en beredskap för att åka in akut vid behov.
Om katten är gammal så omsätter den sannolikt läkemedel lite långsammare än katter i genomsnitt, funderar jag, och frågan är om det lugnande läkemedel hon fick fortfarande finns kvar i kroppen och bidrar till att kisseriet inte fungerar riktigt som det ska. I så fall borde det förbättras inom något dygn. Men det här är alltså bara spekulationer från min sida.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för svar. Känns lite bättre nu faktiskt. Hon har varit på lådan o även om det inte var särskilt "produktivt" så finns nu i alla fall viljan så vi tar små steg framåt.
Det låter klokt att ta ett steg i taget!
Håller tummarna för att allt går bra för er. ❤️❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.