Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 458 ggr
tyllgardin
4/5/20, 12:31 PM

När ska han vaccineras igen?

Hej! Jag har två kissar som precis fyllt ett/ska fylla ett år. I den enas vaccinationsintyg står det klart och tydligt att han ska vaccineras igen den 24 april. I den andras (född 2019-04-26) ser det istället ut så här: Grundvaccination 2019-07-09 Merial Purevax 2019-10-04 Merial Purevax Åter/revaccination 2019-10-25 Merial Purevax (Ny veterinär men samma klinik) Det står inget datum för när nästa vaccination ska ske - är det inte förrän i oktober då? Varför har man revaccinerat, är det vanligt att göra så? Tänkte att jag frågar här innan jag ringer veterinären för att boka tid. Hoppas någon vet!

Annons:
Rafflan
4/5/20, 12:50 PM
#1

Första vaccinet ska ges vid 8 veckors ålder, andra vaccinet ska ges vid 12 veckors ålder. Det kallas grundvaccinering.
Sedan ska han få nästa spruta vid 1 års ålder, så 8 veckor innan han fick första sprutan = runt 2020-05-09 blir det :)

tyllgardin
4/5/20, 12:58 PM
#2

Okej, toppen! Och det gäller oavsett den här återvaccineringen som han fått i slutet av oktober?

Rafflan
4/5/20, 5:55 PM
#3

#2 dem första 2 sprutorna är en grundvaccination.
Sedan ska dem ha 3:dje sprutan vid 1 års ålder.
Så det du kallar återvaccinering är bara en del i grundvaccineringen egentligen :)

tyllgardin
4/6/20, 9:39 AM
#4

#3 ah, jag förstår. Så även om det står återvaccination i kortet på den tredje sprutan så hör den till grundvaccinationen. Det jag är lite nyfiken på då är varför han har fått tre sprutor i grundvaccineringen, istället för två som väl är det normala? :o

Uppkatten
4/6/20, 10:33 AM
#5

Jag skulle tro att veterinär 2 har bedömt att det har varit lite för långt intervall mellan vaccination 1 och 2. Det är ju nästan 3 månader istället för 3-5 veckor. Därför har man kompletterat med en extra vaccination (vaccinationsdos 3, med kort intervall till vaccinationsdos 2). Detta för att katten ska få ett så gott vaccinationsskydd som möjligt.

Rimligtvis bör katten nu vaccineras i oktober igen, men diskutera detta med din veterinär så att det blir rätt för just den här katten.

Därefter beror det lite på vilket vaccin som har använts och i vilken utsträckning du/dina katter träffar andra katter.

En del vaccintillverkare uppger fortfarande (som jag har fattat det) att katten ska vaccineras årligen (om man använder just det vaccinet). 

Har man katter som går ute, som ska ställas ut eller som på annat sätt kommer i kontakt med många andra katter (kattpensionat, katthem o s v) så bör man också vaccinera årligen.

Har man däremot innekatter som inte kommer i kontakt med andra katter (d v s smittrycket är lågt) så rekommenderar man vaccination med 3 års mellanrum.

Det är därför viktigt att varje kattägare diskuterar med sin veterinär om hur man ska göra med just den här kattägarens katter. För det handlar om vaccinsort och smittryck samt kattens ålder/grundvaccination.

Det är ffa vaccinet mot kattsnuva som behöver ges lite tätare, medan det mot kattpest kan ges lite mer sällan. Men vanligtvis ger man båda som "kombinationsvaccin" samtidigt.  I det här sammanhanget är det också viktigt att komma ihåg att kattsnuva inte är så snällt som det låter, utan att katter kan bli mycket, mycket sjuka vid kattsnuva. Det är inte som när vi själva är lite snuviga.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

tyllgardin
4/6/20, 12:24 PM
#6

Tack för ett utförligt svar! Då pratar jag ett varv med veterinären för att höra vad de tycker helt enkelt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: