Ragdoll eller Brittiskt korthår?
Hej!
Det är så att jag troligtvis ska skaffa katt under året. Jag är mycket kattvan och har levt med katt under hela livet, men har aldrig ägt en raskatt, vilket jag är väldigt intresserad av nu. Såklart har jag läst på om en massa olika raser men har kommit fram till att Ragdoll eller Brittiskt korthår är de raserna som i dagsläget skulle passa bäst för mig.
Det kommer att vara en innekatt, min första innekatt, med tillgång till kontrollerad utevistelse med koppel och i framtiden inhägnad balkong/liten rastgård. Jag kan dock inte bestämma mig för vilken som skulle må bäst hos mig och passa in bäst i mitt liv!
Det kommer som sagt att vara en innekatt och som jag har förstått det så passar båda bra som innekatter. Här kommer lite frågor ang. de olika rasernas hälsa och temperament som jag gärna skulle vilja ha svar på! :)
1. Vilken av de två raserna anser ni vara friskast? Både mentalt och fysiskt. Vilken lever längst, är mest sjukdomsbenägen m.m.?
2. Vilken är keligast? Jag antar att det är Ragdoll, men hur mycket skiljer det sig egentligen?
3. Vilken är mest anpassningsbar? Jag kommer att flytta hemifrån under kattens liv och då ta med mig den till min nya lägenhet, och sedan kanske flytta till ett hus eller liknande igen, då jag har mycket liv framför mig. Jag förstår att detta kan vara stressigt och jobbigt för katten och vill då se till att försöka skaffa en så anpassningsbar katt som möjligt. Undrar även om flytt och anpassning blir lättare för en katt om man har två katter?
4. Vilken klättrar mest (haha)? Jag vet att alla katter klättrar och är såklart medveten om att saker troligtvis kommer att rivas ner, men frågar detta främst för min pappas skull. Jag har hört att Brittiskt korthår gärna håller sig mer till marken. Gäller samma med ragdoll eller klättrar de gärna upp i fönster? (Kommer såklart ha klätterträd osv och den kommer ha tillgång till att sitta högt och i fönster etc, men ni förstår nog frågan?
5. Hur "bondar" de olika raserna till olika människor? Vilken ras är mest enmanskatt, vilken bondar lika mycket med båda?
6. Vad skulle ni säga är de största skillnaderna mellan dessa två raser?
Tack för att du orkat läsa! Avslutningsvis vill jag säga att jag självklart vet att det i slutändan kommer till individen och att man inte kan säkerställa att en katt är på ett visst sätt. Men jag tänker bara utifrån era egna erfarenheter och rasstandarden! :)
Jag har bara egen erfarenhet av Ragdoll, men svara gärna på frågorna utifrån det.
1. Vilken av de två raserna anser ni vara friskast? Både mentalt och fysiskt. Vilken lever längst, är mest sjukdomsbenägen m.m.?
Alla kattindivider kan bli sjuka eller skadade, så någon garanti för långt och friskt liv finns tyvärr inte oavsett ras.
Agria har dock delat in alla raser i olika "riskgrupper" för att fastställa försäkringspremien utifrån den skaderisk de anser att varje enskild ras innebär . För ett tag sedan gjorde jag en jämförelse på Agrias sida för att få fram prisuppgifter för de 10 populäraste raserna 2019. Det gäller en påhittad kastrerad hankatt född 2019-11-12. (Ersättningstak 60.000 och självrisk 2050 +15%):
Ragdoll: 108 kr/mån
Sibirisk katt 117 kr/mån
Bengal, Devon Rex, Brittiskt korthår och Cornish Rex: 139 kr/mån
Norsk skogkatt och Maine Coon: 146 kr/mån
Perser 153 kr/mån
Helig Birma 168 kr/mån
Ragdoll är alltså en lågrisk-ras enligt Agria. (vilket dock inte innebär någon garanti för att varje enskild Ragdoll-individ kommer att hålla sig friskare än varje enskild Helig Birma-individ).
Sajtvärd Katter iFokus
2. Vilken är keligast? Jag antar att det är Ragdoll, men hur mycket skiljer det sig egentligen?
Jag anser att Ragdoll är en väldigt social ras som är nyfiken och vill "vara med", men de är inte utpräglade knäkatter och kräver inte uppmärksamhet i form av påträngande närkontakt. Min Ragdoll spinner väldigt kraftfullt och högt bara man tittar på honom, gillar att buffa med pannan mot handen och att bli kammad, men han vill helst inte bli upplyft och ligger hellre bredvid än på.
Sajtvärd Katter iFokus
**3. Vilken är mest anpassningsbar? Jag kommer att flytta hemifrån under kattens liv och då ta med mig den till min nya lägenhet, och sedan kanske flytta till ett hus eller liknande igen, då jag har mycket liv framför mig. Jag förstår att detta kan vara stressigt och jobbigt för katten och vill då se till att försöka skaffa en så anpassningsbar katt som möjligt. Undrar även om flytt och anpassning blir lättare för en katt om man har två katter?
**
Normalt sett så är alla katter väldigt anpassningsbara (inom rimliga gränser). Den största risken med att bli kattägare innan flytt hemifrån är att det är man själv, dvs. ägaren, som inte kan eller vill anpassa framtida livsval utifrån det. Köper man en kattunge så måste man vara införstådd med att tillvaron och valmöjligheterna de närmaste 15-20 åren kommer att begränsas en hel del, så det är viktigt att tänka igenom hur stora uppoffringar man är beredd att göra.
Det är tryggare för katter att ha en kattkompis vid förändringar, men det är svårare att omplacera eller hitta kattvakt till 2 katter än för 1.
Sajtvärd Katter iFokus
4. Vilken klättrar mest (haha)? Jag vet att alla katter klättrar och är såklart medveten om att saker troligtvis kommer att rivas ner, men frågar detta främst för min pappas skull. Jag har hört att Brittiskt korthår gärna håller sig mer till marken. Gäller samma med ragdoll eller klättrar de gärna upp i fönster? (Kommer såklart ha klätterträd osv och den kommer ha tillgång till att sitta högt och i fönster etc, men ni förstår nog frågan?
Min Ragdoll är rastypiskt osmidig och långsam och hann bli 1,5 år innan han tog sig upp på platser som Birman och de Norska skogkatterna klarat redan som kattungar. Nu när han är 12 år finns det fortfarande platser som han helt enkelt inte ens försöker ta sig upp på , men när han väl lärt sig och vågat ta sig upp någonstans så kan det bli en ny favoritplats, t.ex. hängmattan högst upp i klösträdet eller uppe på ett högt skåp (med lägre avsats bredvid) . Ingen av mina katter (och allra minst Ragdollen) skulle dock komma på tanken att hoppa upp och stå högst upp på en innerdörr eller balansera på gardinstången (som jag sett vänners katter göra). I ärlighetens namn har jag även sett bilder på Ragdoll-katter som balanserar på en gardinstänger och liknande, men det är som sagt inte särskilt rastypiskt.
Sajtvärd Katter iFokus
5. Hur "bondar" de olika raserna till olika människor? Vilken ras är mest enmanskatt, vilken bondar lika mycket med båda?
Min Ragdoll bor med mig och 3 kattkompisar och känns väldigt beroende av både mig och kattkompisarna (även om kattgruppens sammansättning ändrats lite genom åren). Om min Ragdoll är en enmanskatt eller inte vet jag inte, men han skulle definitivt inte trivas som ensamkatt iallafall.
Sajtvärd Katter iFokus