Sällskap till äldre katt?
Jag tog hem min 9 åriga katt till min 2a från mina föräldrar i början på januari och han har nu stadgat sig rätt bra, men jag börjar fundera på om han inte skulle må bra av en kompis. Grejen är dock att han bott själv sen han var liten, och han är som sagt 9 år nu. Är det värt att pröva? Jag känner själv att jag inte vill skaffa en jätteung kattunge i så fall, utan en som är halvåret-året men jag ver inte hur svårt det skulle vara att få gamla katten att acceptera en kattunge i "vuxen storlek"…? Några tankar/idéer?
Kattungar brukar behöva andra kattungar för att må bra. De behöver få utlopp för sin energi och leklust. Katthemmen adopterar därför som regel aldrig ut kattungar om man enbart har en äldre katt därhemma. Så för kattungens skull tycker jag att idén är lite tveksam.
Om din katt kommer att uppskatta sällskapet vet man aldrig i förväg, det finns katter som inte alls gillar att behöva dela sin familj och sin bostad med andra katter.
Medan andra katter kan komma att uppskatta sällskapet (på lite sikt), eller åtminstone tolerera en annan katt i hemmet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Lakrits var cirka 6 månader när vi adopterade honom. Då hade vi en pigg Moritz här hemma som då var 11 år. Det blev jättelyckat. Nu hade Moritz visserligen haft en kattkompis innan och varit ensam i ungefär ett år. Jag tror också att det kan variera från katt till katt.
/Maria
Jag såg en bra film på TV för något år sedan (eller så…) Där poängterades att man inte kan sätta ihop katter hur som helst. Katter av samma familj funkar bra, men med andra katter är det ett lotteri.
Har katten träffat andra katter och hur brukat han reagera? Man kan få en hint om hur det kommer att funka. En son tog hem en hittekatt, hona på ca 2 år, till den "gamla gubben". Hon blev jättekär från början, gubben var grinig och sur, men nu, efter ett år trivs de jättebra med varandra.
#1 joo, det är just det jag tänker att en riktigt ung blir för mycket. Min var väldigt lugn när vi tog över honom vid 8 mån (han är faktiskt mer aktiv nu än då), så jag tänkte väl försöka hitta mig en ny yngre version av honom jag har. #2 Det verkar onekligen vara så. Kul att det funkade för er! #3 Han har träffat katter ute hos mina föräldrar, på sitt territorium. Grannens kastrerade hankatt är han livrädd för, men den katten är ganska vass. En annan grannes hankatter träffade han när de var ungar och dem tyckte han också var farliga, fast de mest bara ville leka. När en löpande hona kom hit låtsades han att hon inte var där, fast hon var och strök på honom och allt. Hon har varit förbi nån gång också när hon inte löpt och fått samma reaktion från min katt. Jag är ju mest ute efter sällskap för hans skull, och inte för att klämma in en till katt i mitt liv för sakens skull, så verkar det övervägande som en dålig idé så lämnar jag det som det är.
Du kan ju kolla med tex kattstallet om dom har någon lite äldre katt med rätt lynne och energinivå och se om det går att ta hem på prov. Första veckan minst bör dom vara i olika rum men byta vem som är var med jämna mellanrum (sk site swapping) och äta på var sin sida om en stängd dörr för att sedan avancera till att ha dörren på glänt vid matning när allt går bra. Då vänjer dom sig vid att den andra också bor där utan att det blir bråk och brukar komma bra överens efter det.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Alla katter vill inte ha en kattkompis i huset. Vissa trivs bra med att vara ensam katt i familjen, och få mycket uppmärksamhet. Vår förra katt var sådan.
Om du vill kan du avvakta lite och se hur din nuvarande katt verkar trivas. Om det verkar som om han vill ha kattsällskap senare kan du skaffa det då. Det kan vara bra att matcha den nya kattens personlighet med din nuvarande katt. Om du fortsätter att vara uppmärksam på vilken typ av katt han kommer bäst överens med kommer du att ha mycket att gå på. Kanske det kommer att fungera bättre med en vuxen liten lugnare katt och inte en kattunge.
Lycka till! 🐱
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen