Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 883 ggr
Camilla wiking
0

katter som är vääer men blev osams

min två katter bästa vänner blev världes ovänner i morse efter att jag rkade trappa på den äldsta sedan är det den yngre som är agresiv o fräser o morrar ännu i kväll . vad skall jag öra

OberonsMatte
2

Den katt som inte blev trampad på blev förmodligen väldigt rädd när kattkompisen skrek till och kopplar ihop den skrämmande/hotfulla situationen med kattkompisen, som om det hotfulla/skrämmande ÄR kattkompisen.

När det blir så är det bästa om man kan separera katterna ett tag i olika rum så att de får lugna ner sig och komma i balans igen i lugn och ro. Oftast går det över ganska fort, men ibland kan man behöva återintroducera dem mer långsamt med t.ex. kompostgaller i dörröppningen så att de får vänja sig vid varandras närvaro i sin egen takt och utan risk för slagsmål.

För att minska stress, oro och spänningar kan lek ha god effekt, så lek gärna med den katt som upplevs som mest stressad av händelsen (dvs. den yngre katten).

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
2

Är du säker på att den trampade katten inte fick någon skada? Kan den röra sig obehindrat? Annars kanske det är detta som den andra katten reagerar på.

Camilla wiking
0

ja det är den lilla kattten som är agressiv o morrar på den gamla katten nu på morgonen när han skulle in så fick den lilla en stor svans igen . men dom träffades inte inatt o inte nu när vi jobbar heller. Det var lite blod på golvet ifrån den stora katten troligen detta som orsakat det . har beställt sådant lugnande som man sätte i kontaten. Tack för svar

[[eskils_]]
4

#3  "Det var lite blod på golvet ifrån den stora katten troligen detta som orsakat det."

Om jag vore du skulle jag ta stora katten till veterinär snarast för att kolla vilken skada den har fått!

annzoo
4

#3 blev det blod på golvet bör du kolla upp karens hos veterinären. Det visar ju att är en skada och troligtvis har väldigt ont. Det känner även den andra katten

OberonsMatte
4

#3 Var och på vilket sätt är den stora katten skadad? Har du undersökt skadan som blodet kommer ifrån ordentligt?

Sajtvärd Katter iFokus