Ha katt i liten lÀgenhet
Hej! Nu kommer jag och tjatar igen đ Har nu fĂ„tt veta att det kan dröja lĂ€ngre innan jag fĂ„r flytta till min nys lĂ€genhet. Samtidigt som jag imorgon ska Ă„ka och titta pĂ„ en kattunge som Ă€r leveransklar v 36. Kan en katt bo i en lĂ€genhet pĂ„ 36kvm, med daglig utevistelse i sele, i ungefĂ€r ett Ă„rs tid?
â€ïž Jag jobbar hĂ„rt, för att min katt ska leva gott â€ïž
đȘ Man mĂ„ste vĂ„ga misslyckas, för att lyckas đȘ
Det gÄr absolut! Möblerar du dessutom sÄ att katten har mÄnga höga ytor att ta sig runt pÄ sÄ kommer den stortrivas.
Inga problem för en katt att bo pĂ„ 36 kvm, förutsatt att den fĂ„r vara överallt. DĂ€remot sĂ„ bör man ha en ung kattkompis till sin kattunge, om den ska mĂ„ optimalt bra, tĂ€nker jag. Man bör dock kanske avstĂ„ frĂ„n högaktiva individer/raser om man bor litetâŠ
SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.
Katten Ă€r ju en familjemedlem, sĂ„ det Ă€r klart den fĂ„r vara överallt i hemmet đ förutom bĂ€nkar och bord, men dĂ€r beror det inte pĂ„ storlek av lĂ€genhet utan mitt tycke.
#3 Du fĂ„r nog rĂ€kna med att katten kommer att vara bĂ„de pĂ„ bĂ€nkar och pĂ„ bord sĂ„ snart du inte Ă€r i nĂ€rhetenâŠ..
SajtvÀrd för Hittekatter i Fokus. SajtvÀrd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare pÄ Katter i Fokus.
Finns inte mycket bord att vara pĂ„, och inte bĂ€nk heller. SĂ„ tar den sig upp dĂ€r, sĂ„ gör den det bra đ har inte plats med nĂ„got matbord, sĂ„ anvĂ€nder mig av slagbord. BĂ€nken Ă€r minimal dĂ„ jag bara har en kokvrĂ„. DĂ€remot Ă€r jag lite orolig över ena akvariet, och ena fönstret som jag gĂ€rna har öppet. Har myggnĂ€t, men det hjĂ€lper vĂ€l knappast? Fet Ă€r svart, sĂ„ det syns ju. Men katter Ă€r ju pĂ„hittiga
MyggnÀt lÀr knappast hindra en katt som hÀrjar runt. Du fÄr se till att kattsÀkra med ett rejÀlt nÀt, t ex svetsnÀt.
Katter kan f ö ta sig ut genom springor som bara Àr 4-5 cm breda (gÀller dÄ vuxen katt!). SÄ att bara haspa o s v brukar inte heller fungera.
Massor av katter faller dessvÀrre ut frÄn fönster o balkonger sÄ hÀr Ärs, och de kan fÄ mkt allvarliga skador (Àven vid lÄga fall!).
Jag kÀnner t ex till en katt som föll för ngt Är sedan, det ska ha varit ett lÄgt fall (jag vet inte exakt hur högt). VeterinÀrvÄrdskostnaderna berÀknades till 90 000:- . SÄ se till att kattsÀkra fönster och eventuell balkong. BÄde för kattens skull och för din skull.
Katter och akvarier har jag ingen erfarenhet av, men det finns sĂ€kert andra som kan detta đ.
HÀr bor vi tvÄ personer och en perserkatt pÄ 38 kvadrat och det funkar jÀttebra! Vi har bott hÀr i snart fem Är och kissen Àr nöjd och glad. Vi har visserligen en stor inglasad balkong ocksÄ som hon har fri tillgÄng till under sommaren, men inte resten av Äret och Àven dÄ trivs hon pÄ den hÀr ytan. Vi har ett klöstrÀd inne och ett pÄ balkongen dÀr hon kan sitta och titta ut i skogen utanför, skulle dock inte pÄstÄ att hon utnyttjar den möjligheten superofta! GÀllande bÀnkar och bord sÄ funkar Àven det bra. Hon har aldrig varit uppe pÄ köksbÀnken och köksbordet hÀnder kanske nÄgra gÄnger om Äret att hon vÄgar sig pÄ. Soffbordet kan hon dock passa pÄ de gÄnger det Àr tomt, vilket inte hÀnder sÄ ofta⊠SjÀlvklart Àr det olika vad som funkar för olika katter, men man lÀr sig efterhand vad just ens egen katt tycker om och trivs med och sÄ kan man anpassa efter det! VÄr kisse tycker till exempel inte om varken andra katter eller att gÄ ut i koppel, Àven om vi gÀrna hade velat att hon skulle vilja det! SÄ oroa dig inte för att det skulle vara för litet och lycka till med din nya vÀn!
Hur lÀnge skulle ni rekommendera att vara hemma frÄn jobbet med sin katt? En i min nÀrhet sa att man inte kan jobba heltid om man skaffar kattunge
#8 Katter sover ju ofta en stor del av dagen, men just nÀr det gÀller en liten kattunge sÄ tycker inte jag heller att den bör lÀmnas ensam en hel 8 timmars arbetsdag (+ restid dÀrutöver).
En kattunge bör dels ha sÀllskap av en annan kattunge/yngre katt, och dels bör man sjÀlv jobba kortare dagar, anser jag.
MÄnga har ju dÀrtill en massa fritidsintressen utanför hemmet, och det innebÀr att kattungen riskerar att fÄ Àn mer ensamtid.
Min första katt blev en ensam kattunge. Jag var hemma i stort sÀtt hela tiden och det behövdes! Han var bunden till mig och krÀvde nÀrhet konstant. Det vÀxte han ifrÄn rÀtt sÄ fort och blev mer sjÀlvstÀndig, men just de första 2-3 veckorna var sÄ⊠Har haft flera kattungar frÄn katthemmet som inte ens interagerade med varandra, sÄ tycker inte det Àr ett mÄste att den ska ha en kattkompis, vissa individer krÀver det mer Àn andra. Det beror mer pÄ individen. Att skaffa en katt till var det bÀsta vi kunde ha gjort för vÄr katt som dÄ var tre Är nÀr vi fick tillökning, men eftersom jag var hemma mycket saknade han det inte innan tycker jag. Blev lite offtopic, sÄ för att ÄtergÄ: jag fick precis flytta till mindre lÀgenhet. Visserligen pÄ 50kvm men vi Àr mÄnga fler⊠Det Àr trÄngt, sÀrskilt nÀr vÄra tvÄ katter börjar jaga varandra.
#10 De flesta har dock svÄrt att aktivera sin katt tillrÀckligt, medans tvÄ kattungar/ungkatter ofta har mkt stort utbyte av varandra nÀr det gÀller att jaga, busa, leka o s v. Samt att de kan ge varandra trygghet och nÀrhet.