Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 619 ggr
Catlady91
0

Ta kattunge för tidigt från mamman

Häromdagen fick jag veta att en jag känner svagt har en dräktig katt, och hon kommer lämna ut kattungarna när de är 8-10 veckor gamla. Jag blir så förbannad på sånt här! Fick också höra om en annan som har katter, som hon inte kastrerat, för hon vill tjäna pengar på kattungarna. Det gör mig också förbannad, för katthonan är ständigt dräktig! Detta är dock ingen jag känner, utan endast ett rykte från en vän som känner denna person. Jag blir så förbannad på sånt här, och tycker så synd om katterna! Finns det något jag kan göra?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lona
6

Att lämna ut kattungar för tidigt är ett brott mot djurskyddslagen. Kontakta länsstyrelsen! Angående personen som tar kull efter kull så vet jag inte riktigt vad som gäller för katter? Det är ju i vilket fall svårt att bevisa hur många eller täta kullar en katt har haft. ☹️Man kan förstås anmäla den personen till LS också och hoppas på att de åtminstone gör ett besök. Om det rör sig om lite större summor som kattägaren drar in så anmäl till Skatteverket (eller vad det heter numera). Såna personer deklarerar säkerligen inte sin "extra inkomst" och skattebrott har betydligt hårdare straffskala än brott mot djurskyddslagen. Vrickat men så är det.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vixxen
5
Uppkatten
7

Att ta kattungar före 12 v ålder är inte tillåtet och skall anmälas.

Här finns information om avel på katt och t ex hur många kullar per år som är tillåtet 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/tillstandforverksamhetermedhundochkatt.4.207049b811dd8a513dc8000452.html

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Catlady91
0

Jag vet lagarna och reglerna, men vill göra något för att hjälpa dessa katter! Hatar när djur och barn far illa, de är oskyldiga och kan inte försvara sig! Kan jag verkligen anmäla på hörsägen? Kattungarna är inte födda än, så kanske man ska lura henne? Säga att man vill ha kattunge, och sedan anmäla om det visar sig att hon lämnar för tidigt?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Stallmima
0

#4 Om det är vanliga bondkatter så går det knappast att tjäna pengar på att sälja dem, både mamman och ungarna behöver ju mat när de växer.  Så i så fall skulle jag göra som du säger i i ditt inlägg

Magrat
11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså, jag har en pojke som blev tagen frtån mamman för tidigt. Lång historia kort. Kattan födde sex ungar i en vedbod, ägaren till vedboden slog ihjäl mamma och fyra kattungar, mina kom undan. De var ca 9 veckor när det här inträffade.

Min herre kissar fel. Ofta. Han är genomgången men det enda veterinären kan komma fram till är att det är ett beteendeproblem. Så i tio år har jag städat kiss varenda gång det varit någon form av förändring. Han har kissat sönder två soffor och är numera portförbjuden till sovrummet då han annars helst sätter sig i sängen när det varit minsta förändring.

Han är ju i vanliga fall en glad kisse som bara ibland blir osäker, och jag skulle aldrigkunna tänka mig att avliva honom, eftersom han under majoriteten av tiden mår bra. Men jag förstår, och svär ju själv när andra soffan pissats sönder och hunden lagt sig i det. Jag förstår om man kanske inte skulle orka.

Jag har valt honom, inte tvärtom, därför har jag en skyldighet att ta hand om honom.  Och han råkar ju dessutom vara världens bästa katt när han är på bra humör, och det inte varít någon förändring.

Så att ta kattungar för tidigt kan ge dem beteendeproblem som kan vara så jobbiga att katten faktiskt avlivas, och det är inte rättvist!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell