Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 986 ggr
Musselille
2019-06-04 02:49

Kattunge vill inte dia

Hej! Vår katt fick en kattunge i lördags och kattungen väger dag tre, 78 gram. Det var första ggr för mig och hade ingen våg första dygnet. 10gram/dag läser jag. Vad är normalt att väga? Jag har givit henne lite mjölkersättning idag, men vill inte ge gör mycket om hon skulle få igång diandet. Hon ligger och suger, men svårt att hitta dit, lite smått av trampandet men inte så tydligt. /Cissi

Annons:
Uppkatten
2019-06-04 07:39
#1

Kontakta veterinär! 

Jag är absolut ingen expert på kattungar, men i mina öron låter det som att du kanske borde mata på under en period så att kattungen får kraft och energi att börja dia ordentligt på egen hand. En svag kattunge lär inte komma igång med något diande för egen maskin, tänker jag. Så ring veterinär/uppfödare för diskussion av hur du bör göra. Om jag minns rätt så bör små kattungar stödmatas varje timme ca, och de får absolut INTE ligga på rygg när man matar dem utan ska vara i samma position som när de snuttar på kattmamman. 

Tänk på att kattungar har mycket små marginaler, så får kattungen inte i sig tillräckligt med vätska/tillräckligt med energi så är risken överhängande att kattungen inte överlever.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
2019-06-04 08:02
#2

här kanske det står lite som kan vara till hjälp http://www.kattkristin.se/flaskuppfodning.htm

annzoo
2019-06-04 13:27
#3

Hur mkt har den ökat i vikt sedan du skaffade vågen? Har du uteslutit gomspalt Alla kattungar ökar inte 10 g per dygn i vikt det beror helt på hur bra mjölken är samt om mjölken runnit till. Hur ofta stödmatar du? Måste man heltidsstödmata kan det innebära varannan timme i början. Kattungen måste även vara varm för att tillgodose sig ersättningen.

Musselille
2019-06-05 20:52
#4

Hej! Han diar, men vet inte hur mkt, så han har fått lite mjölkersättning gör att orka och komma igång. Vilk inte ge för mkt så han slutar dia och honans mjölkprod. Sinar. Idag dag 5 väger 98g. Dag 2: 73g Dag 3:75g Dag 4: 81 Dag 5 morgon: 90g och ikväll 98g. Så jag försöker hålla koll, mjölkersättning ett par ggr/dygn. Tror det kommer gå vägen :) Tack för era svar!

Upp till toppen
Annons: