Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 680 ggr
pussgyrka
0

Svartsilver? Färgfråga.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han är reggad som n22 pga sina rödbruna partier/skiftningar, men jag tycker nog att han är silver (med rufism)? Speciellt om man jämför med andra katten..Spelar iofs ingen roll eftersom att jag inte har tänkt ställa ut, men är ändå lite nyfiken på vilken färg han faktiskt har. :)

kalindas
0

Jag skulle nog också vilja ha honom till silver, annars är han väldigt kall i färgen. Vad har hans föräldrar för färg?
En av dem måste vara silver om han ska bli silver, annars kan föräldrarna vara felreggade.

/Elisa

pussgyrka
0

Mamman är svartsilver (ns23), pappan röd (d24). Tack för ditt svar! :)

OberonsMatte
1

Svartsilver innebär att den genetiska grundfärgen är svart och att pälsen är vit i botten, dvs närmast skinnet överallt på kroppen. När mönstret är tabby kallas det svartsilvertabby. Om katten är omönstrad kallas det svartsmoke. Är pälsen vit i botten?

Sajtvärd Katter iFokus

pussgyrka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, han är vit, eller väldigt ljust grå i botten. Men hans ansikte är ju väldigt varmt/aprikosfärgat..🤔

kalindas
0

Det kan ju som du säger vara rufism. Du skulle kunna ta med honom till en utställning för färgbedömning. Fast som du säger, ska du inte ställa ut honom eller använda i avel så kvittar det ju egentligen.
Tyvärr tror jag inte man kan DNA testa för silveranlaget.

/Elisa