Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1896 ggr
Sasha W
0

WHiskas eller annan budget mat?

Är whiskas nåt å ha? Och om inte, finns de nåt annat lite billigare foder som är bra?

MonicaLagerquist
8

Whiskas torrfoder borde inte äns få kallas kattmat.Blötfodret är bättre än de flesta andra torrfoder.

Stolt ägare till tre La permer

[rumelle]
2

Mjau ska väl vara en av de bättre sorterna har jag förstått.

MonicaLagerquist
5

#2     Ja blötmaten inte torrfodret

Sasha W
2

Är Royal Canin Bra Då? Då menar jag både blöt å torr foder.

Taggeman
1

Vad tror ni om Mr. Beef blötmat har 12% köttinnehåll.  (5,50 för 400gr.)
Mjau Oxkött blötmat  har 6% köttinnehåll.
https://www.hornbach.se/shop/MR-BEEF-Kattmat-400g-Kalv-hons/7083609/artikel-detaljer.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MonicaLagerquist
6

Mr. Beef blötmat

Fläsk och animaliska biprodukter (6% kalv,6% höns) Spannmål,mineraler,Inulin (0,1%)

Mjau blötmat

100% animaliska proteiner utan varken tillsatt socker eller spannmål

Bara det at MR Beefs blötmat har tillsatt taurin får mig att backa.Ett kattfoder ska innehålla så mycket naturligt taurin att det inte behöver tillsättas.

MonicaLagerquist
8

#4     RC torfoder är skit och deras blötmat inte speciellt bra och oskäligt dyrt.

ApanAnn
0

Royal Canine gör väldigt gott foder, och det kan ju både vara bra och dåligt beroende på katt. Det har sjukt många olika sorter vilket mest känns som marknadsföringsploj. Kinkiga prinsessan hemma får en torrfoderblandning med bland annat RC eftersom hon har en tendens att matvägra. Då är det bättre att hon äter godismat än ingen mat. Matvraket kan få några bitar RC som godis, men i övrigt är det varannat mål Hills torrisar som han är van vid sedan katthemmet och varannat mål Latz (tidigare Pussi) good as it looks blötmatspåsar med lite extra vatten på. Prinsessan smakar blötmat ibland, men oftast anser hon att det inte är mat. Latz påsar köper jag i storpack på nätet nu när jag vet att det fungerar för oss, då blir det helt ok pris.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

19Mikaela93
0

Utav dom billigare torrfodret på affären så är väl Mjau Kattunge, Kastrerad Innekatt eller kastrerad utekatt dom bättre då dom är svenska och har kött som första ingrediens till skillnad från dom andra Mjau. Sen så tycker jag personligen även att Bilanx är ett helt okej torrfoder. Utav blötmaten så är det Mjau som är bäst i mataffärerna.

Taggeman
1

#6 Mjau blötmat 635 gr innehåller. 🤔
Kött och animaliska biprodukter* (varav nöt 4%, oxkött 2%), mineralämnen.

Analytiska beståndsdelar    
Protein 8,5%, fettinnehåll 5,5%, kolhydrater (NFE) 1%, växttråd 0,8%,
mineraler (råaska) 2% (kalcium 0,3%, fosfor 0,2% och magnesium 0,02%),
vatten 82%. Omsättbar energi 315kJ/100g.

Tillsatser (per kg)    
Näringstillsatser: Vitamin A 2000IE, vitamin D3 200IE,
vitamin E (all-rac-α-tokoferylacetat) 12mg, taurin 150mg, koppar(II)sulfat,
pentahydrat 8mg; mangan(II)oxid/mangan(III)oxid 2,3mg; zinksulfat,
monohydrat 39mg; kalciumjodat, anhydrat 1mg.
Tekniska tillsatser: Cassia gum 3675m

https://www.hornbach.se/shop/MJAU-Oxkott-635g/5950150/artikel-detaljer.html#artikeldetails

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

annzoo
0

Du kan ju köpa maten billigare via bitiba.se dvs mat som är bättre en whiskas.

Sasha W
1

okej jag förstod inte hälften 😂 men hur äre med Hills då? finns de nåt foder ni kan rekommendera?

kattöga
6

Mjaus och Bozitas blötfoder är det bästa du kan köpa - det består "i princip" enbart av köttprodukter. 

Mush eller egengjord barfma / råfoder för katt, är ännu bättre.

Fasa in ny mat långsamt och försiktigt, lite i taget…. katters magar och tarmar är känsliga och behöver vänja sig långsamt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pia-69
0

Spannmålsfritt våtfoder i första hand , spannmålsfritt torrfoder i andra hand om man nödvändigtvis vill ge torrfoder. Kolla på zooplus.se, där finns många spannmålsfria sorter att prova! 😻 Barf är dock det bästa och naturligaste för katter!

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

jollycox
2

Varken royal canin eller hills är ju budgetmat. Men innehållsmässigt lika dåligt som budgetmat.
Håller med #13.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sasha W
0

Så i torr och blötfoder väg så är det Mjau som leder?