Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1335 ggr
HopeForTheo
1

Kastrera eller försäkra först?

Har bara googlat lite utan större framgångar, men alla jag pratat med säger olika saker. Vissa säger att man borde kastrera FÖRE man försäkrar, för om man tecknar en försäkring för katten när den redan är kastrerad så blir försäkringen bra mycket billigare. Vissa säger tvärt om, att man ska försäkra först. Har aldrig gått igenom med en kastrering av djur, har bara haft omplaceringsdjur innan, som redan vart kastrerade, så jag ber om ursäkt om det är en dum fråga.

[[eskils_]]
9

Inte alls en dum fråga tycker jag. Kolla med ditt försäkringsbolag om de ger rabatt för att katten är kastrerad, och hur stor rabatten är.

Personligen skulle jag nog bara tänka på kattens hälsa och säkerhet, dvs försäkra den så fort jag får den (om det inte redan är gjort), och kastrera den så snart den blivit minst 4 månader och veterinären säger ok.

Tjeja
1

Bra fråga! 

Säger som Eskils, fråga de försäkringsbolag du är intresserad av hur de resonerar etc. Endel bolag kanske har rabatt om katten är kastrerad redan emedan andra kanske har rabatt att erbjuda på själva kastreringen om man försäkrar hos dem först? Tror det kan skilja sig mycket mellan olika bolag!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

MonicaLagerquist
2

Förstår inte riktigt hur man kan ställa de två sakerna mot varandra.

Enligt mig så bör alla katter som inte ska gå i planerad avel både kastreras och vara försäkrade.

Det är olika försäkringar beroende på om katten är kastrerad eller ej .

Det bästa är väl att du idag ringer och försäkrar katten samt bokar tid för kastration.

Sen får du höra av dig till bolaget och berätta att katten är kastrerad när det är gjort.

Stolt ägare till tre La permer

Calcifer
2

Nu vet vi ju inte åldern på katten, det kan ju vara så att den är för ung för att veterinären där TS bor ska kastrera. Här kastrerar de inte före 6 månaders ålder. Jag bokade kastrering till Elrond som redan var runt året samma dag jag fick hem honom, och försäkrade honom samma dag också. Nox försäkrade jag dagen efter han kom hit men kastrering fick vänta tills han var 6 månader.

Däremot tycker jag det låter logiskt att kolla med försäkringsbolagen först om du är fundersam kring priserna.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[[eskils_]]
5

#3 Tycker inte att TS ställer de två sakerna mot varandra. Han/hon frågar bara i vilken ordning de ska göras.

Tjeja
5

#3 Säger precis som #5 TS fråga handlar inte om antingen/eller utan om i vilken ordning som är smartast att göra ju.

Dimocarpus
2

Ring ombud till det försäkringsbolag du vill teckna så kan de hjälpa dig.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Tyst
3

Låter konstigt att ens fundera över detta.

Jag försäkrade min katt. När jag sedan hade kastrerat ringde jag försäkringsbolaget som lade in henne som kastrerad i stället och ändrade kostnaden.

Tjeja
6

#8 Varför är det konstigt? Det är väl jättebra att man funderar över dessa saker med innan man skaffar katt!!??!!!

HopeForTheo
4

Det var inte en fråga om jag skulle kastrera ELLER försäkra, det handlade om vilken ordning jag skulle göra det i. Katten är ett år men hon har löpt nästan konstant sedan 6 månader, och veterinären ville inte kastrera henne nära inpå något löp, men nu har det äntligen lugnat sig. Hon är även innekatt så enligt veterinären gick det bra att vänta då, dock visste ju ingen att hon skulle löpa så mycket/länge. Min fråga handlade om man ska försäkra före eller efter kastrering, som jag sa i början så har jag aldrig haft ett okastrerat djur så de har alltid blivit försäkrade efter kastrering, och jag har ingen aning om hur krångligt det kan bli, eller hur mycket dyrare det är, om man försäkrar sitt djur precis innan det skall kastreras. Tack till alla andra som förstod min fråga! Ska ringa runt lite!

HopeForTheo
1

Försäkring har jag tyvärr ingen ursäkt för, det har skjutits fram i samband med osäkerheten i om man ska försäkra före eller efter.

Dimocarpus
3

Ts tycker det är bra att du ställer frågan och jag förstod precis vad du menade. Ring ombud för de kan ge dig mer ”matigare” information än vi som är här.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

HopeForTheo
3

#12 Tack, det skall jag göra på direkten. Tycker att jag var hyffsat tydlig med min fråga, men det känns som att många bara läste dom tre första orden i rubriken tyvärr.

Dimocarpus
4

Det kan bli lätt att missförstå när man inte fokusera på det man läser. Sen är vi olika människor med olika bakgrund och erfarenhet. Ser olika saker. Vissa dömer fort, andra analysera och sen ge dig ett passande svar, några svarar inte alls. Men som du sa, din fråga är väldigt tydlig tycker jag också. Så ring så vet du! På ett forum så är det tänkt att alla ska kunna ställa frågor och får hjälp. Allt annat är inte ok.

Silvestris
4

Det spelar absolut ingen roll eftersom försäkringsbolagen inte erbjuder rabatt för kastrerade katter. De erbjuder ofta billigare hundförsäkring för tikar efter kastrering, men något sådant förekommer inte på kattsidan. Inte heller täcker försäkringsbolagen eventuella komplikationer som uppstår vid kastrering så det finns ingen anledning att vänta med försäkring.

Försäkra och kastrera katten så fort som möjligt. Försäkra kommer antagligen ge snabbast eftersom du kan fixa det hemifrån redan idag.

OberonsMatte
6

När det gäller rabatt beror det på vilket försäkringsbolag du har.

Agria ger 10% rabatt om huskatten är ID-MÄRKT.

Kollade även SVEDEA och de skriver faktiskt : Kastrationsrabatt vid normalkastration, 5 % för katthane.

När det gäller din fråga så är veterinärvårdsförsäkring inget man kan vänta med . Om du blir berättigad rabatter är det bara att meddela det då.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
4

Man ser till att ha en försäkring som gäller samma dag som man får hem katten, vad som helst kan hända, den äter något olämpligt, ramlar och skadar sig, mm, och utan försäkring blir veterinärvården snabbt dyr.

And kastrering, dem försäkrings bolag som ger rabatt vid kastrering ger det även efter du kastrerat, så tex försäkra katten när det är 12 veckor, vid 5 månader kastrera, efter du kastrerat ringer du försäkringsbolaget och informerar att katten är kastrerad och får då rabatt :)
Katten måste inte vara kastrerad när man tecknar försäkringen, utan man kan få rabatten såfort man kastrerat på dem flesta försäkringsbolag.

Finns INGEN anledning att vänta med försäkring om man inte kan betala 50,000-60,000 kr kontant om katten skulle bli sjuk.

annzoo
2

Om katten är ett år och innekatt utan sällskap av en okastrerad hankatt hade jag försäkrat först av anledningen att de alltid är karens på sjukdomar den första tiden tex 20 dagar. Har man en oförsäkrad katt kan veterinärvården skena iväg. I vissa försäkringsbolag så har det rabatt på id-märkning och om du tecknar försäkringen via webben. Jag tror inte de är många som har rabatt då de är kastrerade (,fast de hade ju varit bra då kastrerade har oftast mindre skador pga revirslagsmål)

Tyst
2

#9 Nej, jag missförstod nog TS 🙂

Men i alla fall, mitt tips till TS nu när jag slutat vara trög och förstår vad hen menar:
Ring runt till lite olika försäkringsbolag, och jämför sen dem + kolla på internet och jämför. Bestäm sedan vilken försäkring du vill ha, och försäkra!

HopeForTheo
9

Hon är försäkrad nu, tack allihopa som svarade! Kastreringen kommer ske så snart veterinären tillåter det, det har gått ett par dagar sen hon löpte nu så förhoppningsvis börjar det inte igen. Och ja, hon är innekatt och dom gångerna hon får sällskap så är det av två kastrerade katter, och hon kan/vill inte ta sig ut heller för den delen, så risken för ungar är obefintlig. För övrigt skulle jag önska att folk kunde hålla en bättre ton mot andra, ställer någon en fråga som kanske är självklar för er, så kan man informera istället för att argumentera. Man lever ett mycket trevligare liv överlag om man slutar irritera sig på andras okunskap och istället njuter av att man kan lära ut saker till dom som inte vet. Tack å hej!

Spectabile
8

#20  För övrigt skulle jag önska att folk kunde hålla en bättre ton mot andra, ställer någon en fråga som kanske är självklar för er, så kan man informera istället för att argumentera.

Av någon outgrundlig anledning är tonen ofta så på katter.ifokus. Men det finns några kunniga personer som svarar på ett bra och trevligt sätt. All heder åt dom!

Dimocarpus
5

Jag håller med om tonen från vissa är inte ok i det här forumet, de dömer utan att ens har läst vilket är inte ok. Jag håller med. Det är deras problem, de behöver jobba på sitt sätt att framföra sina budskap om de är ute efter att hjälpa folk att utvecklas och inte har rätt. Vilket jag hoppas att det är det först nämnda. Du får inte glömma; utgå ifrån att alla vill katten väl, för det vill alla här på forumet. Alla är värna om katten. Och var inte rädd att ställa frågor. Deras sätt att uttrycka sig som är deras problem, inte ditt. Glöm inte att det är här vi kan hjälpas åt och utvecklas så att våra katter får en kattmänniska som är rikare på kunskap och kan behandla sin katt ännu bättre. Utgå från det! <3

Rafflan
4

#20 jag tog hem en könsmogen vuxen honkatt och hon löpte om och om igen, så veterinären skrev ut p-piller som vi gav i 1 vecka så hon slutade löpa så vi kunde kastreras, bara ett tips ifall din hona inte heller vill sluta löpa :)

MonicaLagerquist
2

#23     Det är ett bra tips.

Stolt ägare till tre La permer

HopeForTheo
0

#23 Jo, får höra av mig till vet ang. det. Hon började löpa igen!