Vad är normalpris för en registrerad raskatt?
Frågar av ren nyfikenhet, ingen katt på gång på flera år. Men när min huskatt (gud förbjude) vandrar vidare tänker jag välja en raskatt, framförallt för att få egenskaper hos den nya katten som jag älskar hos den jag har (veterinären gissar halvsiames eller birma, otroligt kelig och följer efter överallt) och för att jag vill att katters status ska höjas.
Förstår att priset varierar bland annat beroende på ras men de inte helt ovanliga som t.ex. birma, siames, russian blue och ragdoll? På blocket kostar de ju runt 6000 men misstänker att de är mer hos en registrerad uppfödare?
Jag tar tretton tusen för mina La permkattungar.
Stolt ägare till tre La permer
Min senaste kattunge köptes för 1 år sedan, kostade 9000 och är en Norsk skogkatt med stamtavla. Mina andra raser (Helig Birma och Ragdoll) brukar också ligga i den prisklassen. Alla katter jag köpt med stamtavla fanns även på Blocket, så det gäller bara att läsa annonserna ordentligt och sålla bort de utan stamtavla.
Sajtvärd Katter iFokus
När jag köpte min perser (med stamtavla) från en registrerad uppfödare så tog hon 6000kr för sällskapskatt, och 10 000 för avelskatt. Så det brukar ligga på 5000- 15 000 för sällskapsraskatt, beroende på ras.
Dock så rekommenderar jag att kolla bland katthem först, och se om du kan hitta en katt som passar dig där! :)
Inom en ras kan priser också variera kraftigt. I min ras Bengal så har jag sett priser mellan ca 8000-15000kr för en kattunge till sällskap. Helig birma har jag sett priser från ca 7000kr och uppåt. Jag har sett en massa korsningar som man sålt för samma pris som renrasiga med stamtavla eller just nån tusenlapp under priset.
#6 Katthem blir tyvärr inte aktuellt för mig. Självklart finns där kattungar och självklart kan de bli underbara men jag vill vara så säker jag kan på vad jag får när det väl blir dags :)
När det gäller Blocket-annonser måste man ibland läsa kritiskt för att förstå att det är huskattavel och inte registrerad avel det handlar om. En huskattunge med Ragdollutseende kan kosta lika mycket och ibland t.o.m. MER än en Ragdollkattunge med stamtavla. Det är fri prissättning som råder, men det är viktigt att köpare förstår vad det är som värderas. Är det kattens utseende eller uppfödarens insats?
När det gäller de dyraste annonserna för registrerad avel finns det oftast en förklaring till den prissättningen. T.ex. att rasen är ovanlig eller ny och tillgången på dem därför är liten och kostnaderna och arbetsinsatsen för att föda upp dem därmed är större. Bakom uppfödningen kan även finnas dyra importer och utökade omsorger i form av särskilda hälsotester och att kattungarna t.ex. säljs kastrerade.
Att registrerade raskattungar med stamtavla ibland säljs någon tusenlapp "billigare" kan bero på en så enkel sak som att uppfödaren helt enkelt inte har utrymme i kattgruppen för att ha kvar ungarna själv, så då blir priset ett konkurrensmedel för att göra dem mer lättsålda. Det behöver inte betyda att uppfödningen är mindre bra, utan även där gäller det bara att läsa annonsen och sedan själv ta reda på det som eventellt inte står med.
Sajtvärd Katter iFokus
13 000 kr för en katt skulle jag aldrig betala. Men det är ju en bra inkomst. Maine Coon ligger på omkring 8 000 kr. Norsk Skogkatt kan du få billigt, det finns så många uppfödare.
#10 För huskattuppfödare är definitionen av en Norsk skogkatt en katt med lång päls, så sådana "skogskatter" är relativt billiga, men nu handlar det om registrerade raskattungar med stamtavla. Maine coon ligger precis som de vanligaste kattraserna, däribland Norsk skogkatt, runt 9000 MED stamtavla.
Sajtvärd Katter iFokus
Finns Norska Skogkatter betydligt billigare. Och köper man en med avelsförbud, då kan man få den billigare ändå. Jag pratar om raskatter. Alltså med stamtavla.
#12 De flesta registrerade raskatter är inte tänkta att användas i vidare avel, utan säljs till sällskap för vanligtvis ca 9000 kronor och då är tanken att köparen själv kastrerar kattungen före könsmognad. De uppfödare som kastrerar ungarna före försäljning sätter ofta ett högre pris p.g.a. den extra utgiften/omsorgen.
Jag tror att du behöver uppdatera dig när det gäller priser på raskatter och titta noga efter ordet stamtavla i de annonser du hittar på billiga "Norska skogkatter".
Sajtvärd Katter iFokus
Det beror på vilken ras vi pratar om. Från 8000kr till 20000. Allt beror på uppfödaren. För mig är priset eller ras inte jag tittar på mest. Det kostar att testa sina katter, det kostar att göra rätt för sig och framför allt värna om kattrasens hälsa. Så jag betalar hellre lite mer för en katt från en skötsam, medveten, kompetent och kärleksfull uppfödare som värna om sin kattras än någon som bara är ute efter producera ogementänkt avel. Så nu får du både priset och min motivering.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#14 Jo har förstått att priser varierar väldigt, jag har tittat mycket på singapura som verkar ha ett temperament jag gillar och de går för runt tjugotusen. När tiden kommer är jag ju beredd att betala för katten, billig katt betyder ju inte heller billig i drift kan jag lova. Min huskatt kostade ca 40.000 nu i våras till exempel, glad man har försäkring då D:
Vad kul! Världens minsta kattras är en väldigt fin katt. Har fått äran att träffa en sån på utställningar. Det finns bara 1-2 uppfödare i Sverige vad jag vet. Linjerna är inte många i Europa. Det ställer höga krav på uppfödarna i Europa. Men det är en naturlig ras. Det är också en av mina favoriter (jag gillar korthåriga, gärna de med utan underull). Du kan ju köpa en Maine Coon så har du två sorter från änden och början av skalan. 😃
Som du har redan förstått, det är ju olika för olika raser. Priset är inte allt. Det är helheten tänker jag. Jag värnar också om kattens status men jag vill också stötta en medveten, kunnig och kärleksfull uppfödare som också tänker långsiktigt med sin avel. Förstår vikten av samarbete med andra uppfödare, kunskap och värna om sin kattras hälsa för det är det så vi får sunda kattraser som både mår bra och snygga. Jag stöttar en win-win situation; en hälsosam och snygg katt och en uppfödare som kämpar och får belöning.
Det är bra att du är ute i god tid, så funkar jag också. Läsa på, gör läxan ordentligt, gräva tills jag är nöjd då slår jag till. För tid finns det, varför har bråttom? Du ska ju välja en individ som du vill älska.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#16 Jo men precis ^^Är ute i riktigt god tid dessutom, jag hoppas på åtminstone åtta år till av min kisse och tänker inte skaffa en till innan dess men det är alltid kul att hålla sig uppdaterad i hur kattvärlden ser ut, särskilt som jag är så obekant med renrasig kattavel.
Det är jätte bra, tid att spara pengar och göra ”läxan” ordentligt tills du ska ha en. Sen om du vill ha två så finns det ju gott om tid att spara till mer än en katt. Ylva Sockelberg har skriver en jätte bra bok om kattuppfödning. Hon är uppfödare till burmakatter och tidigare abessinier. Även om du kanske inte ska bli uppfödare så kan det kanske va nyttig att veta vad en uppfödare går igenom och vilka kunskaper det krävs för att bli en kunnig och vettig uppfödare.
#18 Ja, jag är ju mer bekant i hundavel och ingen jag känner har haft raskatt så det är helt främmande för mig. Kanske ska börja kika på lite kattutställningar och sånt kan vara kul ^^
Jag vet inte var du bor. Men det är en stor kattutställning nu i helgen i Stockholm om du redan nu vill starta.
Följ Sverak så kan du ta del av kommande kattutställningarna i Sverige men också i världen. Det är verkligen ett jätte bra sätt att komma i kontakt med uppfödare. Har man tur, träffar man uppfödare från andra länder för att få en hum om hur stor rasen är. Min intryck är att alla där är minst lika kattgalen som en och vill gärna prata om sin kattras. Så de är bara glada om du har frågor och genuint intresserade av just deras ras.
Jag har fått många bra kontakter via kattklubben och kattutställningar.
Good luck och hör av dig om det är något, vi hjälper gärna till här i forumet och berätta sen när du väl ska slå till även om det dröjer 8-10 år tills dess.
Min första skogis kostade 6000 kr (11 år sedan), 8000 och 9000 kostade de jag köpte relativt nyligen.
De flesta skogisuppfödarna jag var i kontakt med hade liknande priser, så att det är en billig ras vette tusan.. visserligen billigare än birma, siames och ragdoll vilka alla (okej, nästan) låg runt 10000 (ägnade för mkt tid åt att titta på kattannonser hehe).
Jag betalade 8000 och 9000 för mina burmakatter för 3 resp 2 år sen. Tror att normalpriset för en burma är 9000 kr nu om det inte stigit till 10 000 möjligen.
Mina Norska skogkatter kostade 7000:- st för fyra år sen :)
Våra två norska skogkatter kostade 7500 kr för två år sedan.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Skulle säga att normalpriset för en sällskapskatt ligger runt 10000 kr idag, +- någon tusenlapp.
Om du anser att 13000 kr är en bra inkomst har du ingen koll på vad det kostar att föda upp katter idag. Det är inte bara vaccination, chip och besiktning som kostar.
Jag föder upp Perser och jag tar från 8000:- och uppåt för mina kattungar…
Min Abessinier kostade 9000, chipad, besiktigad, vaccinerad.
Fick även med lite foder och så. Kattungen jag valde och hämtade hem var en extremt trygg och tillgiven individ. Rumsren och redan intränad med alla möjliga sorters hantering som kloklippning borstning mm. Hon var värd varenda krona. 🙂