Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1324 ggr
Hallihallå
0

Innekatt som älskar att vara ute

Hej! Jag har två kattsystrar som är lite mer än 3 år gamla. Dom är otroligt snälla och keliga. Jag har alltid haft dom som innekatter, men dom har fått gå ut i sele och koppel, vilket dom älskar att göra. Jag har ganska nyligt flyttat till en ny lägenhet med uteplats där jag har en stor bur som dom kan vara i, och dom har även fått vara ute i sele på uteplatsen och runtom. Men nu senast när jag gick ut med katterna i sele så tyckte den ena katten att det var jättetråkigt att komma in igen, hon vela bara ut igen och stod och jamade och kissade på min tvättkorg i protest. Jag leker och kelar med henne men hon vill ändå bara ut, står vid dörren och jamar och jamar. Det jag undrar är; borde jag inte ta ut dom lika ofta eftersom hon verkar bli så missnöjd med att komma in? Vill att hon ska må bra men har inte möjlighet att ha dom som utekatter. Några tips?

OberonsMatte
7

Om man begränsar utevistelsen är det viktigt att skapa rutiner för när det är läge att gå ut. Passar det dig bäst att gå ut med katterna under t.ex. sen eftermiddag så bör det bara vara vid den tiden du gör det, inte på morgonen, förmiddagen, kvällen eller natten. Så småningom kommer katten förstå att det bara är då det eventuellt kommer löna sig att tjata eftersom det bara kommer vara då hon förväntar sig att ni kanske ska gå ut.

Att hon kissade fel p.g.a. stressen av att inte få gå ut just då kan ha med lådsituationen att göra.  Om den befintliga lådsituationen i sig innebär  stress kan ytterligare stressfaktorer i tillvaron yttra sig i felkissande eftersom kattens "stressbägare" rinner över och  därmed gör det oöverkomligt att utsätta sig för lådans brister.  Så därför är mitt råd att utöka och förbättra det som går att utöka och förbättra när det gäller antal lådor, placeringa av lådor, typ av lådor, sandsort och antal rensningar per dag. Jag utgår ifrån att båda katterna är kastrerade. Annars är fertilitet också en bidragande faktor till både oro och felkissande.

Sajtvärd Katter iFokus

Travis D
0

Så gör mango om hon inte släpps ur när hon vill. (Om man håller henne instängd så jamar hon tills hon blir utsläppt annars så blir hon riktigt otrevlig) så vi löste det med att hon fick gå ut kanske ja du få ut med dina katter oftare om du inte har möjlighet att ha henne som utekatt.