Katt som är lös i magen?
Min katt bajsade jättelöst igår kväll och har sedan dess skrikit varje gång hon går på lådan. Det har inte kommit mycket idag men hon "skriker efter mig" ändå och är otroligt kelig som om hon vill berätta att något är fel. Hon äter och dricker som hon ska. Bör jag vara orolig och vad kan jag göra för att lindra hennes besvär? Hon är 10 år fyllda.
Om katten visar symtom på att inte må bra behöver du konsultera en veterinär. Är det bara diarré behöver det inte vara något oroväckande, men just det här att hon skriker varje gång hon går på lådan samt att hon påkallar din uppmärksamhet på ett annat sätt än hon brukar gör att varningsklockan ringer. Katter döljer ofta att de är sjuka och därför kan även mindre förändringar i deras beteende vara tecken på att något inte är som det ska. Kräks hon?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Med tanke på hur väl katter försöker dölja smärta och sjukdom så skulle jag kontakta en veterinär. Det kan vara förstoppning eller något som sitter fast i ändtarmen. Det gör så att bara löst bajs kommer ut.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Nä hon kräks inte #1 & 2 Hon verkar må bättre nu, hon har inte skrikit något mera men blir det sämre får jag kontakta vet. Tack för hjälpen :)
Är det "bara" diarré så kan man prova att ge kokt torsk/sej med Fortiflora (ett pulver från apoteket - avsett för katter med dålig mage - som strös över maten).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.