Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 983 ggr
My.R
0

Bygga kattgård

Hej! Jag har länge velat bygga en rastgård till mina katter. Nu när det är sommar och ledighet tänkte jag att det kan vara dags att äntligen starta byggandet! Frågan är bara hur kattgården ska utformas, hur stor den ska vara, och var i trädgården den ska vara. Den bör ju vara rätt hög så att katterna kan klättra. Hade tänkt ha något träd eller avsatser i kattgården som de kan hoppa upp på. Marken tänkte jag inte ska vara täckt, utan det ska vara gräs. Har någon av er byggt en kattgård? Eller har ni kanske tips på hur den kan byggas? Den ska helst vara rätt stor så katterna kan springa av sig ordentligt. Det är 4 sibiriska katter det handlar om, så det behövs nog en del yta. Sedan ska den vara stabil också, så att de inte lyckas rymma eller gräva sig under den. Det vore också bra om den är relativt smidig att ”fälla ihop” så att man kan flytta den vid behov eller ta ned den vintertid. Vad tror ni om detta? Några bra erfarenheter eller idéer?

Maria
1

Jag har svårt att se att en sådan stor kattgård som du beskriver kan vara ihopfällbar?

Du skriver även om att skydda så att de inte kan gräva sig ut och då behöver man ju gräva ner någon form av nät/galler runtom.

/Maria

My.R
0

#1 Ja, det har du rätt i. Det kanske är lite svårt att genomföra. Kanske får man tänka att kattrastgården ska stå där året runt då. Eller satsa på att göra en mindre variant, men då blir det ju mindre för katterna och svårare för dem att springa ordentligt.

Maria
4

En permanent kattgård låter mycket säkrare och så kan den ju vara riktigt stor för katterna också.

/Maria

Emo
1

Även om detta inte är precis vad du vill ha, kan du nog få en del tips. 

https://pyssel.ifokus.se/discussions/5961abf08e0e74127a001582-hunden-far-en-hage?discussions-2

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
3

Min man bygge en stor kattgård till grannen på gatan där vi bodde förut och placeringen var vid deras bakdörr/altandörr där de hade en kattlucka så det kunde gå ut där när de ville. Även på vintern.

Den var också väldigt hög så att det fanns plats för olika former av klätterhyllor och ramper.

Jag tänkte just på att du skrev var den ska vara. Har du möjlighet att ha den i anslutning till huset är det ju toppen.

/Maria

My.R
0

#4 Tack så mycket för länken! Vilken fin rastgård det blev!

My.R
2

#5 Vad härligt det låter! Det är ju jättebra om den kan vara i anslutning till huset. Jag har ett ställe som jag funderar på, och där finns det fönster som man kan använda som ingång och utgång. Ska se om jag kan ta bild på platsen och lägga upp.

Maria
0

#7 Ja det låter ju smart med fönstret.

/Maria

Emo
0

#6 Gläder mig att du uppskattade den. Du kan ju inspireras av den. Det är ju precis principen att hunden eller kattorna själv ska kunna gå ut och in när de vill. Här står terrassdörren öppen hela dagen.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973