Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 867 ggr
MaxiNetwork
0

Jag är förvirrad

det står att 1 år på en katt är 15 människoår och 2 år 24 människoår då har katten blivit 9 år sedan den var ett och första året vart den 15?? det stämmer inte man kan lixom inte minska hur många gånger en katt blir ett kattår för jag blir inte 2 år på ett år det är konstigt min kattunge är 8 månader men jag skulle säga hon inte är en ungkatt hon är i kattungeåldern vi har dock ej kastrerat den än det kanske är det men den kommer nog vara busig iallafall! så jag tycker den är lixom en kattunge jämfört med världens äldsta person som vart 122 år så räknar jag kattår såhär

1 människoår = 4 kattår

2 människoår = 8 kattår 

i pettson och findus har jag hört att en katt fyller år 4 gånger på året och jag tror det är sant också  om ni räknar med 1 människo år är fyra kattår så blir världens äldsta katt någon sin (som var 38 år innan den dog) 152 kattår om ni räknar på mitt sätt och folk har sätt på andra sajter att 1 människoår är 19 kattår och att 1 människoår är 7 kattår så det är lite olika så jag tror man inte kan räkna kattår helt till 100 %

annzoo
9

Du blir nog mindre förvirrad om du slutar grubbla på människoår resp kattår. Tänk istället kattunge, ungkatt, vuxen och senior. En katt på 8 månader skulle jag säga är ungkatt. Busig kan katter vara oavsett ålder men i regel blir de lugnare med åldern. Men det betyder ju inte rent automatiskt att katten slutar leka.

MaxiNetwork
0

jag skulle nog säga kattunge tills 1

MaxiNetwork
0

senior ett till steg geretic eller vad det heter???? geretic är en väldigt gammal katt som är 15 minst! jag ser min katt mer som en kattunge än en ungkatt

Belimas
6

En katt som är minst 15 år skulle jag kalla för senior, vuxen fram till 8-9 år kanske, ungkatt från 9 månader och fram tills dess kattunge. Man behöver inte krångla till det så mycket mer än så.