Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1472 ggr
MonicaLagerquist
6

Om jag fick bestämma

Skulle Friskis kattmat inte få säljas som kattmat,

Vad skulle du vilja bestämma?

Stolt ägare till tre La permer

Lona
12

Lag på ID-märkning av katter! Kanske tom någon slags kastreringskrav på utekatter…?😊

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
10

Om jag fick bestämma skulle alla katter som inte går i planerad registerad avel Kastereras vid fyra månaders ålder.

[[eskils_]]
11

…skulle Länsstyrelsen kolla upp kända djursamlare mycket oftare så de inte skaffar nya djur hela tiden. Och så skulle de samarbeta med vården så djursamlarna fick hjälp med sina problem.

… skulle varje kommun ha en engagerad och välutrustad Djurpolis.

…skulle varje kommun ge ordentliga ekonomiska bidrag till katthem och förse dem med bra lokaler.

Och håller förstås med #1 om ID-märkning+registrering av alla katter och kastreringskrav på utekatter.

[nevamisse]
9

Håller med, samt några fodermärken till 😉

Önskar att det finns ett register som alla katter ska finnas i, att de måste vara registrerade och id märkta.

Och att det finns ett bättre hyfs bland kattägare och utekatter, inte bara släppa ut dom vind för våg.

MonicaLagerquist
7

Om jag fick bestämma så skulle veterinärer inte vara allvetande när det gäller kattmat.(många veterinärer har noll koll på vad katter ska äta och många tror på allt vad veterinärer säger)

Dimocarpus
3

Om jag fick bestämma så vill jag att katthemmen får ännu mer koll och resurser så att de får goda förutsättning att stoppa livshotande parasiter som inte visar symptom förrän det är försent. Resurser till forskare så att vi får mer kunskap kring kattens hälsa och beteenden. Katter slängs ut för lätt och folk struntar i dem för att dels saknar kunskap och dela synen på katten som ”vilddjur”, att de ”klarar sig”, människor som inte tar ansvar. Kastrera utekatter och absolut krav på id-märkta katter i ett europeiskt register så att även katter som tappats bort utomlands.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MonicaLagerquist
8

Om jag fick bestämma så skulle man inte få avla på katter som har defekter.Tex svanslösa katter,eller katter med dvärgväxt.

OberonsMatte
6

Om jag fick bestämma skulle kattlådor med svängluckor och kristallsand tas bort från marknaden helt och pellets förses med tydlig varningstext så att folk förstår att det innebär risk för felkissande.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
2

#8 Håller med.

micki78
11

Om jag fick bestämma så skulle det vara hårdare straff på djurplågeri. Det skulle även finnas djurpoliser som verkligen utreder alla fall av djurplågerier. Det skulle vara riktigt hårda straff. 

Om jag fick bestämma så skulle det vara lag på id märkning och kastrering på alla katter som inte ingår i avel. Jag skulle önska att alla som köpte katt har ekonomi för det. En lag på försäkring kanske?

micki78
0

#1 Friskis kattmat, varför är den dålig?

Jag köper den ibland till min katt, så jag skulle gärna vilja veta.

Pia-69
7

#11 Friskies våtmat innehåller endast 20-26 % kött och animaliska biprodukter, resten är spannmål och grönsaker. Katter som är strikta köttätare har ett kort tarmsystem jämfört med "gräsätare" som hästar och kor t.ex. Alltså är ej katters kroppar gjorda för att bearbeta spannmål. Man ger ju t.ex inte hästar och kor kött, varför då ge spannmål till köttätare?Spannmål är dessutom kolhydratrikt och det i sin tur leder till övervikt och diabetes hos många katter! Mjau och Bozita våtmat är bra spannmålsfria alternativ till din katt. https://www.purina.se/katt/friskies/products/adult-wet/pouch-multipack-with-meat-fish-vegetables-in-jelly

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

MonicaLagerquist
6

Låter det här bra  mat till ett djur som är till 100 % köttätare?

Spannmål, kött och animaliska biprodukter (10 %*), vegetabiliskt proteinextrakt, oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, glycerin, mineraler, olika sockerarter, jäst, grönsaker (0,7 %, motsvarar 4 % grönsaker).

kattöga
2

Appropå Friskies.Jag har läst någonstans här på Katter iFokus, att Friskies anses även kunna orsaka kristallbildning i urinen.
Nu tror jag att även annat skräp-/torrfoder av samma "kvalitet" kan vara lika illa…

När min mammas vildfödda katter flyttade hem till henne, födde hon upp dem med Friskies. När jag åkte dit köpte jag alltid med mig annan mat och i första hand våtfoder. Men mamma envisades med att ge dem Friskies i alla fall.

En av katterna åkte på urinstopp pga av urinkristaller. Katten kom till veterinären i sista stund. Det var det värsta urinstoppet veterinären (på ett av Stockholms största veterinärsjukhus) någonsin hade sett. Tack och lov klarade sig katten bra!

Jag är övertygad om att urinstoppet orsakats av en kombination av maten (Friskies) och stress (pga av ständigt flöde av hemtjänstfolk hemma hos mamma).  Katterna var vildfödda och skygga för alla andra människor utom mamma.

Nu har jag tagit över hennes katter och de får Mush och Mjau eller Bozita blötmat. Någon gång ibland får de torrfoder (specialfoder mot urinkristaller), men bara som godis, 5-10 kulor. För de älskar torrfodret! 

Och urinkristallerna verkar vara ett minne blott! Förhoppningsvis förblir det så.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
5

Så om jag fick bestämma så skulle endast kattmat, anpassad för kattens naturliga behov, produceras. Skräpmat med mest bukfylla skulle förbjudas.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

micki78
3

Okey, Tack för informationen om Friskis.

Dimocarpus
6

Jag skulle vilja att man införde krav och licens för blivande djurägare läsa på allt om den arten innan köp så att man vet vad man ger sig in på, i det här fallet katten. T.ex. att katten är en karnivor och är helt och hållet gjort för att äta kött plus all kunskap kring vad ett helfoder innebär för en karnivor. Om man inte ens klara av basic kunskap kring djur då ska man inte ha ett. 

Att alla kattägare måste känna till smittorisken av parasitsjukdomar samt andra sjukdomar som orsaka lidande för katten.  Kunskap kring vad som är "normal" avföring för en katt.

Kunskap kring kattens behov, beteenden och nyckeln till god kommunikation med katten är tålamod och kärlek. Katter behöver mer tid för förändringar än t.ex. en hund. Att man inte ger upp, bara för att katten inte beter sig så som en människa vill att den ska bete sig.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Mangochanti
7

Om jag fick bestämma Så borde man inte lättvindigt få köpa sig djur utan att registrera, id märka, kastrera (förutom avel) sina djur. Djurplågeri skulle straffas hårt och ovanpå ett kraftigt straff få djurförbud under en lång tid. Sen behöva lämna in ansökan för att få skaffa sig nytt djur. Definitivt djurpoliser med rätt att omhändeta djur som far/ farit illa omedelbart. Håller med övriga ang dålig mat/sand Inga katter ska längre springa lösa inom tätbebyggda områden. Krav på nätade balkonger och inhängnader. 😊För djurens säkerhet. 🐺🐱🐈🐾

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Aleya
5

Jag bestämde mig för att göra en insamling till min närmaste djurhjälp. Jag önskar dock att det borde vara något slags förbud att släppa ut katter och låta dom ströva fritt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen