Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 2674 ggr
Daenerys
0

Vad för kattsele använder ni?

Hej! Vi har nyligen skaffat katt och vill i sinom tid börja ta de små liven på kontrollerade promenader. De är snart 5 månader och vi tänkte att vi redan nu kan börja vänja dem vid att ha sele på sig lite inomhus för att sen inom nån månad testa balkong och sen när det är riktig sommar så testar vi att gå ut. Men nu till frågan, vilken sele ska man egentligen använda? Vilken tycker ni är bäst? Koppel har vi redan från när jag ägde iller och är en sånt koppel där de kan gå fritt men om de går för långt så kan jag trycka på en knapp så spänns kopplet liksom, är ett sånt passande?

Cheapo
0

"Come with me kitty"-sele! Den är y-formad så den sitter ikt jag runt halsen utan över bröstet. Kan starkt rekommendera!

Cosmonautens
0

Ja det passar, vet att min lärare använder ett sånt koppel till sina katter. Vet dock inte vad  för sele, någon som ska sitta bra så inte katten kan ta sig ur men den ska ändå inte sitta för tajt och skava

Dimocarpus
0

Det är bra att göra övning med sele som en rutin dagligen för då lär de sig. Det här använder vi och är både bekvämt och snyggt. Mät hals och bröst så vet du vilken storlek katterna behöver. https://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/ritefit-harness.html

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Daenerys
0

Tack för bra förslag! Ska kolla mäta katterna och kolla upp vilken som passar bäst. :)

Björksätter
0

Vi har selar från Gustaf och Eviga som vi tycker passar katterna bra.

Lagavulin
0

Tre Ponti

Siggebus
2

Jag har en med rem som även sitter under magen. Den känns väldigt säker där jag tror det är svårare för katten att komma ur den om det händer något.
Ser ut så här (jag har dock ett annat märke)
https://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/kattsele-bla-med-koppel.html?trackID=41393181

19Mikaela93
0

Jag använder Hurtta y-sele till mina och är riktigt nöjd!

mostermimma
0

#6, hur passar det? Jag har bara sett det användas på hund och tänkt att det skulle vara enkelt för en katt att åla sig ur? Har du någon bild?

Lagavulin
0

#9 Den passar bra på mina Ragdolls, som ä lite bredare över bröst/nacke än mina Skogkatter! Men använder den oxså på skogkatterna!

Lagavulin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
mostermimma
0

#9 tack för svar och bild! Undrar om det ändå skulle funka på mina siameser eller är de för smala tro? Det verkar vara ett sele som inte "stör" särskilt mycket, och bra att man inte behöver få in huvudet genom nått trång litet hål, för det hälsar katterna känns lite läskigt.

Daenerys
0

Vi bestämde oss faktiskt för att köpa tre ponti. Vi börjar med en liten då de bara är 5 månader som de får turas om att prova och sen när de blir lite mer fullvuxna får de varsin egen. Tack för alla tips!