Vill ha mat hela tiden!!!
Bekymmer med min 17 veckor gamla ragdollkille!! När vi fick hem honom hade han fri tillgång till torrfodret, + en påse mjuknat enl min uppfödare. Det gick jättebra. Men han åt mycket🙁. När vi kom till veterinären för andra vacc. Tyckte hon han hade stor mage (vi tyckte också att han hade en fotboll på magen). Så hon ordinerade att följa tabellen. Det gör vi men han tigger hela tiden. Gör så ont i hjärtat. Han får 1,5 dl torrfoder RC och en påse blötfoder /dygn. Innan åt han 2 dl torrfoder + en blötfoder/dygn. Det gick bra i två dagar, men nu äter han rent och tigger direkt. Innan åt han sakta och man hörde att han tuggade.. nu känns det som han sväljer torrfodret helt!! Kan det bero på att han tappat ett par tänder och sväljer hela bitar och inte känner att han är mätt??? Vill inte att min goding blir tjock med en massa följdsjukdomar . Men vill absolut inte banta en baby heller😩..
Skippa torrfodret helt och ge blötmat istället det mättar mycket bättre och innehåller inte lika mkt energi/kalorier som torrisar! Dessutom är det mkt vatten i blötmat som är bra, för katter har dålig törstreflex. Vattnet i maten är bra i förebyggande syfte mot urinstenar också!
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Det första jag reagera mot är att du vaccinerade katten med spruta nr 2. Är katten inte besiktad eller vaccinerade vid köpet? Vilken vikt står det i tabellen att katten ska ha för ät äta mängden 1.5dl? Äter han foder för kattungar kan det vara läge att byta till ett vuxen foder. Alt. byta till ett annat märke men då med sakta övergång. Är katten kastrerad? Vissa katter börjar. Ju äta lite mer då och riskerar att bli lite tung och man måste göra något.
Blir också fundersam eftersom att katten inte var vaccinerad två gånger.Bor ni i Sverige?
Stolt ägare till tre La permer
Han är inte kastrerad. Han är köpt i Sverige har stamtavla i Sverak. Uppfödaren och veterinären tyckte det var för tidigt med första sprutan vid 8 veckors ålder. Därför fick han den innan leverans 13 veckor. Enl tabell får han 65 g + blötfoder. Jag har ju läst att RC innehåller mycket spannmål +kolhydrater. Får kanske överväga att byta det. Men om man byter till vuxenfoder får han all den näring han behöver då????
Vad väger katten? Vad vägde han när han kom till dig.Har han avmaskats eller testats för mask? Hur många var de i kullen. Var samtliga kattungar i kullen små?Hur känns han.Känner man revbenen och han bara har en rund mage?
Hur ser hans avföring ut?
#4 fick du en fysisk stamtavla med vid köpet där det står sverak på och där all info om kattens uppgifter (född, ems kod, föräldrar. Kattens stamnamn) mn
Helt rätt beslut. Byt till något som har mer proteinhalt. Jag rekommenderar MUSH vaisto cat vilket är det mest naturliga du kan komma som katten kan få. Allt våtfoder är bättre än torrfoder så utesluta det. Läs här så får du se: https://www.mushbarf.com/sv/produkt-kategori/katt/vaisto-sv/ Alternativ börja göra egen barf men det krävs att du är påläst innan du gör så att katten får ett komplettfpder. Högproteinhalt behöver alltså alla katter.
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Han väger 2.900 nu när han kom vägde han 1.800 ungefär. 4 i kullen tror alla var normalstora. Jag avmaskade honom 2 dagar innan spruta nr 2. Tycker nog att magen inte känns som en fotboll längre. Den har nog mjuknat lite. Känner inte revbenen. Avf. Ser ok ut. Små korvar😉. inte haft någon diarre. Han har en fysisk stamtavla. Jag försöker busa med honom flera gånger om dagen. Han är pigg och aktiv.
En så pass ung katt behöver sin mat.Han växer ju.
Jag skulle så sakta ta bort torrfodret och ge honom på sikt fri tillgång till vettig blötmat.
Väg katten regelbundet och håll koll på vikten.
Låter konstigt att veterinären och uppfödaren rekomenderade att inte vaccinera en så pass stor kattunge. Hoppas att uppfödaren har intyg från veterinären att h*n rekommenderade att sälja kattungen Utan korrekt vaccinering.