Kräsna katter, blir galen snart!!
Mina katter har de senaste dagarna börjat matvägra allt förutom torrfoder och människomat. Vet inte vad jag ska ta mig till snart. Jag vägrar att ge dem mer torrfoder än de redan får. De får det en gång om dagen, 0,5 dl var. Har provat alla möjliga märken och konsistenser. Idag provade jag Mush Vaisto för första gången men det dög inte heller. Tips på sorter som era extremt kräsna katter äter mottages gärna. Har provat mycket men självklart inte allt.
Har du testat att blanda i pyttelite annan mat i torrfodret? Typ en tesked/matsked första gångerna. Sen kan man öka jättesakta, så kan det gå att "lura" katten på det viset :)
Att krossa torrfoder över maten man vill att dom ska äta kan också fungera.
//Jessie
Rent krasst: det är viktigare ATT katterna äter än VAD de äter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Tack, ska prova det. #2 Ja fortsätter de att matvägra så får jag ju ge med mig, men jag vill helst inte att de blir några torrfoderkatter, då jag vet att det inte är bra för dem i längden.
Min kräsnaste katt åt bara en sak innan jag hittade andra blötmatsmärken. Det var applaws med musslor. Hon vägrade äta andra sorter tills hon även accepterade några fler märken med antingen musslor eller räkor. Nu har jag äntligen fått henne att äta ren kyckling. Applaws, nutrione, James wellbeloved och brittcare går ner nu men det tog några år.
#2 Det där fick jag lära mig av våran ena katt. Det var bara att lägga ner alla goda idéer om den bästa kosten ett tag och låta henne äta.